hvidolieret spisebord?
Fra : Olsen

Dato : 26-08-07 19:56

Vores fyrretræsspisebord var blevet mørkt og kedeligt. Vi har nu slebet det
og det er flot og lyst. For at bevare den lyse farve har vi tænkt at
hvidoliere den. Er det let? Skal man behandle den ofte? Er der nogen, der
har erfaringer med det?
/Elsebeth

Fra : Henrik Nørgaard

Dato : 29-08-07 20:06

Hej Elsebeth

Jeg ved ikke om fyrretræ reagerer som bøg, men vi har et massivt
bøgetræsbord fra 80'erne som vi for et par år siden sleb helt ned. Det var
lakeret og var blevet temmeligt gult og da det havde været tegneplads og
lektielæsningsplads for to drenge i mange år, så det ærlig talt noget
medtaget ud. Efter slibningen arbejdede vi hvid træolie ind i det og
efterfølgende gav vi det flere omgange med en opløsning af den sæbe vi
bruger til vask af vore asketræsgulve. (Trip Trap natursæbe, ekstra hvid).
Nu vasker jeg bordet over med træsæben ca. en gang om måneden i en 1:10
opløsning for at bevare det lyse 'look'.

Af beholderen med Trip-Trap sæbe fremgår det, at man kan mætte ubehandlet
nåletræ således: "Anvend 1 ltr. sæbe til 10 ltr. vand. Vask 'gulvet' 3 gange
i løbet af de første 2 dage med dette blandingsforhold. Herefter følges
blandingsforhold til rengøring af træoverflader".

Mvh
Susanne