Hvilken olie??
Fra : Elmer Fjort

Dato : 26-08-07 09:34

Vi har for kort tid siden fået sat nye vinduer i huset. Udvendigt er de
malet, men indvendigt står de i rå træ.
Vi ville gerne give dem en form for olie, for st beskytte træet mod vand
sprøjt og lign.
Hvilken olie skal vi bruge til det?? Vi har noget ædeltræs olie, men der
står klart og tydeligt at det er til udendørs brug.

Elmer

Fra : John V.

Dato : 26-08-07 13:09

Hvorfor ikke lakere dem i stedet for, det er nemmere at vedligeholde og
rengøre.
Ellers kan din ædeltræsolie sikkert anvendes i stedet, da det oftest ikke er
andet end linolie, måske tilsat noget petroleum eller lampeolie.

John Vedsegaard
www.taform.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-08-07 13:29

John V. wrote:
> [...]
> Ellers kan din ædeltræsolie sikkert anvendes i stedet, da det oftest ikke er
> andet end linolie, måske tilsat noget petroleum eller lampeolie.

NEJ! hvis der står det er til udendørs brug så er der helt sikkert
svampemiddel (fungicider) i den, og det er giftigt at bruge indendørs.
Jeg ville gå ned til farvehandlen og beskrive hvad man vil have og
hvilket træ det drejer sig om, så kender han mulighederne for behandling.

Thomas

Fra : Bent

Dato : 29-08-07 22:10

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
> Jeg ville gå ned til farvehandlen og beskrive hvad man vil have og
> hvilket træ det drejer sig om, så kender han mulighederne for behandling.

Hvis de er malet udvendig og oliebehandlet indvendig vil malingen skalle af.
Du skal male eller lakere indvendigt med noget der er mere tæt end den
udvendige maling.

Bent