Defa motorvarmer vs oliefyr
Fra : Hans

Dato : 27-08-07 19:51

Hej

Det var egentlig planen, at jeg skulle have et Webasto fyr monteret i
min Peugeot 207 HDI. Gider bare ikke rigtig bøvle med at montere det,
og så bruger et fyr jo også en del strøm - har hørt man skal lade
ligeså lang tid, som fyret har kørt, for at holde strøm på batteriet.

Nu har jeg så fået øje på en Defa el-motorvarmer - altså en dybkoger ;)

Prisen er under 1000 kr., så der er jo mange penge sparet kontra et oliefyr.

Det er primært motoren der skal varmes op, da bilen er god til at varme
kabinen op, selv kort tid efter bilen er startet. Olien og vandet, er
tilgengæld laaang tid om at nå drifttemp. om vinteren.

Virker en el-motorvarmer efter hensigten, og hvor lang tid de varme en
kold vinterdag, før motoren er tøet op?

--
Hans Mouridsen
Peugeot 207 HDi

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-08-07 20:08

"Hans" <hom@FJERNMIG@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu har jeg så fået øje på en Defa el-motorvarmer - altså en dybkoger ;)
>
> Prisen er under 1000 kr., så der er jo mange penge sparet kontra et

Mjae du kan gøre det billigt selv med et brugt fyr.
Mit projekt løb i 2500,-
Det var enda inklusiv 1200dask til et elektro firma for at lave ekstra
dykrør i tanken og starte fyret op.

Med sådan en dyppekoger bruger jo en del strøm (=penge, el er ikke ligefrem
under gives væk mere) og du skal huske at tage den rådne ledning ud.
Det er imho en halv løsning.

SÅ svært er det heller ikke at sætte fyr i selv. Men adgang til svejseværk
er det ihvertfald noget besværligt :)
Jeg vil næsten sige det halve af arbejdet er at finde et egnet sted og få
lavet beslaget hertil så fyret sidder perfekt. Er det ikke helt gennemtænkt
fra starte løber du i problem på problem med
kølerslanger,udstødning,diesel,kabler m.v.

/Dennis

Fra : Hans

Dato : 28-08-07 05:56

On 2007-08-27 21:08:18 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam*FJERNDETTE*@daydreamer.dk> said:

> Mjae du kan gøre det billigt selv med et brugt fyr.
> Mit projekt løb i 2500,-
> Det var enda inklusiv 1200dask til et elektro firma for at lave ekstra
> dykrør i tanken og starte fyret op.

Det er billigt, men vil nu helst bruge nye dele, til en næsten ny bil.

> Med sådan en dyppekoger bruger jo en del strøm (=penge, el er ikke
> ligefrem under gives væk mere) og du skal huske at tage den rådne
> ledning ud.
> Det er imho en halv løsning.

Den bruger strøm, men den nedsætter også brændstofforbruget, og
forurening. Et fyr forurener meget, og må ikke bruges i lukket garage
(har jeg læst)...

> [...]
> gennemtænkt fra starte løber du i problem på problem med
> kølerslanger,udstødning,diesel,kabler m.v.

Det kræver et monteringssæt til min bil, hvor der er en fin manual,
beslag, can-bus styring osv. Pris 1700 kr. + fyr og evt. fb.

Hans Mouridsen
Peugeot 207 HDi

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-08-07 20:31

On Mon, 27 Aug 2007 20:50:56 +0200, Hans <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

> [...]
>tilgengæld laaang tid om at nå drifttemp. om vinteren.
>
>Virker en el-motorvarmer efter hensigten, og hvor lang tid de varme en

Ja den virker sådan en. Jeg har en (+ en varmeblæser i kabinen) i min
Skoda Octavia 2.0 TDI gennem sidste vinter og det fungerede helt uden
problemer. Det kræver selvsagt at du har 230V i nærheden af hvor du
parkerer, men det har jeg i min garage. Tænd/sluk ur på det har jeg så
indstillet til at tænde 1½ time før afgang og så er kabinen dejlig
varm og motoren ligeledes hurtigt varm.

Den jeg har på min varmer dog kun olien og ikke kølevandet... Men det
er termostatstyret hvornår den lukker kølevand ind.

Motorvarmeren bruge så vidt jeg husker 700 watt - hvis du bruger den
to timer dagligt koster det 1,4 x <din kWh pris>.

Ulempen er klart, at den er afhængig af en stikkontakt. Derimod tror
jeg ikke, at driftsprisen er væsentlig forskellig fra et fyr - og da
slet ikke højere.

** Lars

Fra : Hans

Dato : 28-08-07 06:00

On 2007-08-27 21:30:59 +0200, Lars Knudsen <noemail@in.this.place> said:

> Ja den virker sådan en. Jeg har en (+ en varmeblæser i kabinen) i min
> Skoda Octavia 2.0 TDI gennem sidste vinter og det fungerede helt uden
> problemer.

Lyder lovende ;)

Hvor har du så placeret kabinevarmeren?

> [...]
> Ulempen er klart, at den er afhængig af en stikkontakt. Derimod tror
> jeg ikke, at driftsprisen er væsentlig forskellig fra et fyr - og da

Har også 230v i min garage, så det er slet ikke noget problem.

Tror jeg vil hoppe på sådan en Defa ting, men ved dog ikke helt, om jeg
tager kabinevarmeren med. Min bil er som sagt rimelig hurtig til at
lave varme, men self. er en dejlig stuevarm kabine at foretrække ;)

Tak for hjælpen

--
Hans Mouridsen
Peugeot 207 HDi

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-08-07 15:31

> [...]
> tager kabinevarmeren med. Min bil er som sagt rimelig hurtig til at lave
> varme, men self. er en dejlig stuevarm kabine at foretrække ;)

Hvis du holder i lukket garage skal du i hvert flad ikke have oliefyr i
bilen.

Mvh Niels

Fra : BJ

Dato : 28-08-07 15:37

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@850r.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis du holder i lukket garage skal du i hvert flad ikke have oliefyr i
> bilen.

Det kan han vel godt have, men blot undlade at bruge det i en lukket garage.

mvh
Bjørn J.

Fra : Hans

Dato : 28-08-07 18:23

On 2007-08-28 16:30:58 +0200, "Niels Bengaard"
<bengaardFJERNDETTE@850r.dk> said:

> Hvis du holder i lukket garage skal du i hvert flad ikke have oliefyr i bilen.

Nej det har jeg også hørt... :)

--
Hans Mouridsen
Peugeot 207 HDi

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-08-07 15:49

Hej Hans,

On Tue, 28 Aug 2007 06:59:30 +0200, Hans <hom@FJERNMIG@pc.dk> wrote:

>Lyder lovende ;)
>
>Hvor har du så placeret kabinevarmeren?

Her

http://www.landligt.dk/sverige/images/Oda/Oda17.jpg

Den kan sidde på beslaget nede i fodbrønden i passagersiden og peger
skråt op i kabinen. Der er lavet et 230V stik helt oppe under
hanskerummet ude i højre side som den så kan tilsluttes.

>Tror jeg vil hoppe på sådan en Defa ting, men ved dog ikke helt, om jeg
>tager kabinevarmeren med. Min bil er som sagt rimelig hurtig til at
>lave varme, men self. er en dejlig stuevarm kabine at foretrække ;)

Altså.. Jeg ville lave det når jeg nu alligevel var igang. Det er en
fin løsning til prisen syntes jeg. Og det er altså lækkert at komme ud
i en stuevarm bil de kolde vintermorgener - uanset at den er hurtig
varm.

Min er også meget hurtig til at give varme, men det er bare lige et
trin eller to højere på komforskalaen at den ER varm når man stiger
ind.

http://www.landligt.dk/sverige/images/Oda/Oda13.jpg

Der er den så tilsluttet. Når den ikke er der der blot en lille klap
for stikket, så det er ganske diskret.

** Lars

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-07 06:34

> [...]
> tilgengæld laaang tid om at nå drifttemp. om vinteren.
>
> Virker en el-motorvarmer efter hensigten, og hvor lang tid de varme en

Jeg har prøvet begge dele og jeg foretrækker klart fyret. Det er
irriterende, når du ikke er i nærheden af en stikkontakt - og detaljen med
at skrabe is af ruderne, fylder afgjort også noget i min verden.

Der er ingen tvivl om at motoren nyder godt af en dybkoger, men der er vist
heller ingen tvivl om at et fyr gør det bedre idet det varmer det hele op
(og ikke bare kølevandet).

Mvh Tommy

Fra : Brian

Dato : 28-08-07 15:58

TBJ wrote:

> Der er ingen tvivl om at motoren nyder godt af en dybkoger, men der
> er vist heller ingen tvivl om at et fyr gør det bedre idet det varmer
> det hele op (og ikke bare kølevandet).

Hvad varmer et fyr op udover kølevandet og evt. kabinen ?

/Brian

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 28-08-07 16:34

> Hvad varmer et fyr op udover kølevandet og evt. kabinen ?

I de installationer jeg har set (inklusiv min egen) - intet.
Den er blot tilsluttet kølevandet.

/Dennis

Fra : Brian

Dato : 28-08-07 17:58

Dennis Pedersen wrote:

> I de installationer jeg har set (inklusiv min egen) - intet.
> Den er blot tilsluttet kølevandet.

Lige præcis sådan har det også været ved dem jeg har set. Jeg har svært ved
at se andre muligheder, medmindre man begynder at varme på olien.

/Brian

Fra : Leonard

Dato : 28-08-07 18:07

On Tue, 28 Aug 2007 18:57:30 +0200, Brian wrote:

> Lige præcis sådan har det også været ved dem jeg har set. Jeg har svært ved
> at se andre muligheder, medmindre man begynder at varme på olien.

Når kølevandspumpen tændes cirkulerer kølevandet rundt og afgiver varme
til resten af motoren, så på den måde bliver olien også varmet op,
indirekte.
Med en dypkoger tændes vandpumpen ikke og det er kun kølevandet i den
del af motoren hvor dypkogeren sidder der varmes op.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/

Fra : Brian

Dato : 28-08-07 18:19

Leonard wrote:

> [...]
> Med en dypkoger tændes vandpumpen ikke og det er kun kølevandet i den
> del af motoren hvor dypkogeren sidder der varmes op.

Det er klart at det vil varme olien indirekte, men jeg tror ærlig talt at
det er svært at måle en forskel på olien, om man varmer kølevandet med et
fyr eller en dypkoger.

Cirkulationen af vandet med et fyr, er vel også mest for at hjælpe
kabinevarmeren på vej ?

/Brian

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 28-08-07 18:53

> Jeg har prøvet begge dele og jeg foretrækker klart fyret.

Har osse haft begge dele og foretrækker helt klart fyret. Dypkogeren varmer
ikke motoren ordentligt op (selv ved 2½-3 timers drift)

/tue

Fra : Hans

Dato : 28-08-07 20:49

Så er der bestilt en Defa motorvarmer, og oliefyret fravalgt. Jeg
valgte fyret fra, pga. besparelsen på godt 6000 kr, og da bilen ikke
skal bruges ret meget til vinter.

Tak for råd og vejledning

--
Hans Mouridsen