Pro et contra brug af mobiltlf under kørsl~
Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 26-08-07 12:02

G'da i sommervarmen ;)

I lyset af et spinnoff i en anden tråd :

Mobiltelefon i bilen / under kørsel

hvad synes folket ??

Personligt er jeg temmeligt ambivalent, jeg ser fordele, men søreme
også bagdele som : man nemt bliver lidt rundforvirret, og må luske sig
ad den næste motorvejsfrakørsel i stedet for der hvor man skulel have
været drejet fra

SMS'en under kørsel ...... Det kan jeg ikke li!

--
Jan_stevns

Spirilen's lillesbror er kommet hjem ;)

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-08-07 12:19

jan@bygteknik.dk skriver:

> [...]
> også bagdele som : man nemt bliver lidt rundforvirret, og må luske sig
> ad den næste motorvejsfrakørsel i stedet for der hvor man skulel have

Som "erhvervsbillist" med 40.000 km+ om året burger jeg meget mobilos
under kørsel. Fastmonteret mobilos, med svanehalsmikrofon og lyden ud
gennem bilens eget lydandlæg.

Rundforvirret ?
Nej

Forkerte afkørsler ?
Nej.

Men som regel taler jeg også kun med andre på lange strækninger
(kunder/kollegaer der skal have inforamtioner/hjælp osv), samtidig har
jeg en "dummehjælper" der fortæller hvilken vej jeg kan/skal køre, jeg
har så godt som aldrig brug for at notere noget, da al kommunikation
foregår elektronisk. Derfor har jeg ikke brug for at rode med alt muligt
andet samtidig med at jeg kører og taler.

Jeg er ganske tryg ved situationen.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-08-07 13:26

jan@bygteknik.dk wrote:
> G'da i sommervarmen ;)
>
> I lyset af et spinnoff i en anden tråd :
>
> Mobiltelefon i bilen / under kørsel
>
> hvad synes folket ??

Håndholdt, forbudt og skal være det...
håndfri... njaa... den er værre... på lange lige stræk og lign. (som
Klaus beskriver) kan det være fint nok, men jeg syntes man ofte ser
klaphatte lave underlige manøvre i bytrafik og lign. hvis de sidder og
knævre telefon. Alt andet lige så distrahere den, jeg har selv håndfri
men bare lidt tæt trafik på motorvejen så kan jeg mærke at
opmærksomheden ikke er hvor den burde. Så jeg hælder nok mest til at det
burde være forbudt, opmærksomheden ved man aldrig hvornår man har brug for.

> SMS'en under kørsel ...... Det kan jeg ikke li!

Enig... det er bare en don't do it.

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 17:44

On Sun, 26 Aug 2007 13:01:38 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

> [...]
>også bagdele som : man nemt bliver lidt rundforvirret, og må luske sig
>ad den næste motorvejsfrakørsel i stedet for der hvor man skulel have

Jeg har håndfri i Puntoen og den bruges kun til meget korte opkald i
tilfælde af forsinkelse eller lign. samt til at fortælle trafikradioen
at vi som sædvanlig holder ved Greve Syd - eller hvor det nu er.
Jeg har prøvet håndholdt under kørsel (og det var også ulovligt
dengang - fyyyh) og den var jeg ikke tryg ved og derfor besvares
mobilen ikke under kørsel. Det får mig måske til at lyde "hellig", so
be it. Men jeg har set mange underlige køremønstre, som kunne
forklares med at telefonen var klistret til øret. Den værste var ham i
midtersporet forbi Greve, fyren kører knap 80 og vi ruller stille og
roligt forbi en række i inderbanen - pludselig kører han kun 50 og har
svært ved at holde bane. Da der så var hul i yderbanen - dem vi lige
havde overhalet i inderbanen fes jo bare indenom igen, hvis de ikke i
panik over 2½ ton stål halvvejs i deres bane bremsede - overhalede jeg
ham og ganske rigtigt, dybt koncentreret om noget på højre forsæde og
mobilos til øret. At fjolset samtidig kørte en stor firhjulstrækker,
som i måske 95% af alle uheld vil gøre mere skade på andre end der
sker med den selv gør det jo ikke bedre. (der var jeg lige ved at
blive stikker, men nåede ikke at få nummeret og ville helt ærligt ikke
genere andre med underlige manøvrer for at komme til at se det)

>SMS'en under kørsel ...... Det kan jeg ikke li!

No, no, no!!! (hvorfor spiller "rehab" i baghovedet - bortset fra at
den har været på P4's playlist i den seneste uge eller mere
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-08-07 19:12

<jan@bygteknik.dk> skrev i en meddelelse

> Mobiltelefon i bilen / under kørsel
>
> hvad synes folket ??

Som at læse andet sted, jeg bruger den så lidt som muligt, på trods af en
Blåtands-ting. Og kun til korte samtaler, ja/nej etc., andet må venter til
jeg stopper/ holder ind..

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-08-07 09:22

On 26 Aug., 13:19, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> j...@bygteknik.dk skriver:

> Som "erhvervsbillist" med 40.000 km+ om året burger jeg meget mobilos
> under kørsel. Fastmonteret mobilos, med svanehalsmikrofon og lyden ud
> gennem bilens eget lydandlæg.

Jeg har samme slags håndfri og jeg føler ikke jeg bliver distraheret
af det, mine samtaler er dog ikke nogle hvor jeg skal skrive ned eller
lign.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
KØBES: Pallegafler til montering på trepunktsophæng og

Fra : claus b.p.

Dato : 28-08-07 23:15

> G'da i sommervarmen ;)
>
> I lyset af et spinnoff i en anden tråd :
>
> Mobiltelefon i bilen / under kørsel
>
> hvad synes folket ??

Der er nogen der ka' og der nogen der ik' ka'.
Der er nogen der bliver distraheret bare fordi de får en bi i øjet.
Jeg har prøvet at køre hele vejen gennem London på motorcykel, mens jeg røg
en 20styk. (Dengang det stadig var tilladt at ryge udendørs.) Det er sku
svært at få smøgen ind gennem visiret. Men der står ingen steder at de er
ulovligt.
Det korte og det lange er, man går altid efter laveste fællesnævner, og hvis
der er nogen der ikke kan finde ud af det, bliver det forbudt. Men se lige
ude på vejene hvor mange der overholder forbuddet. (Eller rettere - hvor
få).
Måske burde man satse på at uddanne/indoktrinere folk til en bedre
trafikkultur, hvor folk koncentrerede sig om kørslen, istedet for at lave
forbud for alt.
At loven er ulogisk gør det ikke bedre, det er fx. tilladt at tale i
håndholdt walkie-talkie eller at diktere breve i en diktafon.
Hvor skal man starte, og hvor skal man slutte, i dette ræs efter nye love og
forbud.

/Claus (Der har automatgear; så er der altid en hånd på rattet)

Fra : Specks6812

Dato : 30-08-07 00:07

jan@bygteknik.dk said in

> [...]
> været drejet fra
>
> SMS'en under kørsel ...... Det kan jeg ikke li!

Det er ikke et spørgsmål om hvad du kan lide.
Det er ikke lovligt at udføre noget af det nævnte håndholdt.
Set i det lys kan det være ligegyldigt hvad folks holdning er.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 31-08-07 06:27

Specks6812 <findit@hotmail.com> skrev :

>Det er ikke et spørgsmål om hvad du kan lide.

Ikke det ? læs lige indlægget der starter denne tråd en gang til -
og prøv om du kan finde ordet håndholdt nogen steder ;)

>Det er ikke lovligt at udføre noget af det nævnte håndholdt.

Jo - det er yderst lovligt - så længe det ikke gøres med telefonen i
hånden.

At man inde på borgen - finder ud af at "vi" "må nok hellere....." -
er søreme da ikke nogen garanti for at folket vil ændre adfærd.

Forskellen på om det er lovligt eller ej, afhæmger jo udelukkende af
om man har den (telefonen) i hånden, eller ej.

>Set i det lys kan det være ligegyldigt hvad folks holdning er.

Hvis det er indstillingen til tingene, forstår jeg ikke rigtigt helt
hvorfor du skriver noget.

min indgangsvinkel til emnet er såmænd bare om brugen af sådan en
dims, trækker for meget i folks opmærksomhed, eller ej - ellere
rettere sagt - hvad mener folk taler for / imod

--
Jan_stevns

..... livet er herligt (nyt Job!)

Fra : Lars Ehlers

Dato : 31-08-07 21:16

On Sun, 26 Aug 2007 13:01:38 +0200, jan@bygteknik.dk wrote:

>G'da i sommervarmen ;)
>
>I lyset af et spinnoff i en anden tråd :
>
>Mobiltelefon i bilen / under kørsel
>
>hvad synes folket ??

Jeg bruger ikke min telefon meget, når jeg kører bil, det bliver mest
til korte samtaler. Hvis det er en meget kort samtale, så hænder det
da, at jeg bruger telefonen håndholdt, ellers bruger jeg mit headset.
Jeg mener, at den nye lov her, der forbyder håndholdte mobiltelefoner
i bilen, træder i kraft en gang til næste år, så til den tid, så vil
jeg selvfølgelig udelukkende bruge mit headset.

Egentlig har jeg ikke noget imod brug af mobiltelefon i bilen, men det
er tydeligt at se, at nogle mennesker er meget distraheret. Jeg har
mange gange kigget nervøst i bakspejlet og set en dulle i en stor SUV
være meget involveret i en telefonsamtale og ser ikke ud til at følge
med i, hvad der forgår omkring hende. Så skifter jeg helt sikkert
vognbane.

SMS, nej absolut ikke!
--
Lars Ehlers