Spørgsmål vedr. OBD-II dataport
Fra : Jakob Ziegler Mikkel~

Dato : 26-08-07 04:37

Hej,

Først lidt historie, og så kommer mine spørgsmål til sidst...

Det er jo blevet så moderne med mediecenter/htpc i hjemmet, og jeg tænkte
lidt videre, at sådan et må jeg da ha i bilen :)
Jeg er indehaver af en BMW 323ti fra 1998.

Som den bindegale elektronik og edb nørd jeg er, så løb tankerne og idéerne
hurtigt, og jeg fandt hurtigt ud af at det faktisk ikke er småting man kan
få ud af at kombinere tingene lidt.

Min overordnede tanke med mediecentret er:
- Alt styres fra en PC med 12V strømforsyning og stødsikre diske osv.
- FM radio/TV via indbygget tunerkort.
- Internetadgang via WLAN hvor det er muligt, og ellers via 3-mobils
højhastighedsmodem.
- Afspilning af mp3, wma, wmv, mpeg, avi osv...
- Streaming af radio/tv kanaler.
- GPS Navigator
- Flere skærmkort/lydkort, så der kan vises film på skærmene i
nakkestøtterne (lyd via hovedtelefoner, evt. trådløse) samtidig med f.eks
GPS navigator på hovedskærm i instrumentpanel.
- Bluetooth for håndfri tale samt mulighed for at søge i telefonbog og
foretage opkald via touch screenen.
- Bluetooth til at afspille lyd fra kompatible produkter samt overførsel af
data osv.
- Monitor med touch screen som alt skal kunne styres fra via grafisk menu og
"on-screen tastatur" for indtastning af data. Dvs ingen mus+tastatur er
nødvendigt.
- FTP adgang på en server derhjemme så når bilen parkeres i garagen, checker
den om der ligger nye ting på FTP serveren, og i så fald synkroniserer den
nyt musik osv. til bilen inden PC'en lukkes ned.

men så var det at det løb løbsk, og jeg fik den idé at få mediecentret til
at kommunikere med bilens computer, og tænkte at det må være muligt via
OBD-II dataporten.

De fleste GPS-navigatorer har mulighed for at vise hvor ens foretrukne
tankstationer findes, og en af mine idéer går på at kombinere navigatoren
med "boardcomputeren" i bilen, som jo kan vise cirka hvor langt man kan køre
på det benzin der er tilbage i tanken, og hvis man så kunne kombinere det
med at GPS navigatoren begynder at advare når man nærmer sig henholdsvis den
næstsidste og sidste tankstation man passerer, inden tanken er tom, begynder
det jo at blive rigtig smart.
Der ud over kan man også lave en "fart-alarm" som giver besked hvis
hastigheden på den vejtype man kører på bliver overskredet med x antal
procent osv osv...
Advarsler om alverdens ting og sager. Sprungne pærer, oliestand,
generatorfejl, udendørstemperatur under en vis grænse osv.

Der er faktisk uanede muligheder for at lave et system med en ret høj
naboimponeringsfaktor, men jeg kommer lidt til kort med OBD-II systemet...

- Hvor køber man et kabel som kan sluttes til en PC, evt via seriel, USB,
PS/2, og måske med en converterbox imellem eller noget?
Jeg ved at det findes hvor man køber et stykke standardsoftware med, men
hvis man kan spare pengene på softwaren og bare købe kablet så vil det være
at foretrække da jeg selv agter at bygge de fornødne drivers osv.
- Ved nogen af jer, hvor mange informationer man rent faktisk kan hente ud
via OBD-II, og hvor man evt. kan finde en komplet oversigt?

Fra : Per Jensen

Dato : 26-08-07 07:44

Jakob Ziegler Mikkelsen skrev:
<KLIP>

> [...]
> - Ved nogen af jer, hvor mange informationer man rent faktisk kan hente ud
> via OBD-II, og hvor man evt. kan finde en komplet oversigt?

Hej Jakob.

Sikke en lang smøre

Du kan læse en masse om OBD-II her og købe kabler osv:
http://www.scantool.net/

Jeg har et OBD-II kabel og en boks jeg byggede til min Fård Escort MK7,
men det viste sig at den brugte E-OBD istedet for OBD-II så den fik jeg
ikke meget at bruge til

Så hvis du mangler kablet, så har jeg det - billigt.

Der er flere slags signalleringsformer på OBD-II, ja det lyder tosset,
men standardiseret kan man desværre ikke kalde det.

Fård'en bruger noget der hedder PWM, så den kreds jeg har købt er til PWM.

Send en privat mail hvis du er interesseret i stumperne, så kan jeg se,
om jeg kan grave det frem i gemmerne.

// Per.

Fra : Jakob Ziegler Mikkel~

Dato : 26-08-07 13:46

"Per Jensen" <per@fjernmigzapro.dk> wrote in message
> [...]
>
> Send en privat mail hvis du er interesseret i stumperne, så kan jeg se, om

Hej Per,

Jeg var i dag ved at undersøge hvor OBD stikket sidder i min bil, for at se
om jeg kunne finde ud af hvilken type det er og hvilken protokol den kører,
og jeg har i et par forskellige databaser fundet ud af at det skulle sidde
over koblingspedalen, se evt. følgende billede:

http://autocenter.weber.edu/OBD-CH/documents/newdocuments/bmw/3series/1996.jpg

Jeg var en tur i garagen for at kigge, og ser til min store overraskelse at
der i plastbeclædningen ikke sidder dette stik, men at der er markeringer i
plasticet der hvor stikket skulle være ifølge billedet, som om at bilen er
forberedt for det dog uden at stikket er ført igennem.

Jeg har ikke skilt noget ad endnu, men spørgsmålet er om man skal regne med
at stikket sidder inde bagved? Nogen der har erfaringer med den slags?

Modellen er en BMW 323ti Compact Bavaria "Open Air" fra 1998

Jeg har i forbindelse med service på værksted set af de kobler et diagnose
apparat på ude i motorrummet, via et stort rundt stik, som er cirka 6-7cm i
diameter.

Kan det være dette stik jeg evt. skal bruge, eller er det til noget helt
andet?

I låget til stikket kan jeg se at der sidder nogle stikben hvor nogen af dem
ser ud til at være luset sammen når låget er monteret. Skal jeg regne med at
dette låg således skal sidde monteret på stikket når jeg kører, så jeg ikke
kan sætte et andet stik permanent i?

Mvh

Jakob

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-08-07 19:19

"Jakob Ziegler Mikkelsen" <XXjm1133@vorbrand.dk(Fjern_XX)> skrev i en
meddelelse

> Kan det være dette stik jeg evt. skal bruge, eller er det til noget helt
> andet?

OBDstandarten foreskriver det max må sidde 1 m. fra førepladsen, i kabinen
forstås ;). Og hvis din bil er typegodkendt <-97 var det ikke noget krav den
overholder OBD.

Fra : Jakob Ziegler Mikkel~

Dato : 26-08-07 23:55

Hej Jørgen,

Tak for info.
Bilen er registreret første gang i 1998, mener det er 6. måned, så man
skulle næsten synes at den er typegodkendt mindre end 1½ år før første
registrering? Eller taler vi om typegodkendelse af selve chassiset? Da det
er E36 må typegodkendelsen jo være nogen år gammel.

Jeg må prøve at have fat i skruetrækkeren og løsne panelet for at se om der
ligger et stik derinde bagved, selv om det umiddelbart nok er ved at være et
ret naivt håb efterhånden.

Til gengæld har jeg læst noget om en IBus i dag. Ved nogen hvor man finder
stik til den? Så vidt jeg lige har kunnet læse mig til, ligger de fleste af
de informationer jeg har brug for nemlig også i den.

Mvh
Jakob

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 28-08-07 20:12

"Jakob Ziegler Mikkelsen" <XXjm1133@vorbrand.dk(Fjern_XX)> skrev i en
meddelelse news:46d20562$0$97857$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Eller taler vi om typegodkendelse af selve chassiset? Da det
> er E36 må typegodkendelsen jo være nogen år gammel.

Bingo :(.

> Jeg må prøve at have fat i skruetrækkeren og løsne panelet for at se om
> der ligger et stik derinde bagved,

Det er jo det typegodkendelsen går ud på, eftrflg. skal der være fri adgang.
For dig : sur r.. ((.

Fisk, http://dk.openobd.org/einbauorte.htm.

Fra : Hans

Dato : 28-08-07 20:45

On 2007-08-26 14:46:13 +0200, "Jakob Ziegler Mikkelsen"
<XXjm1133@vorbrand.dk(Fjern_XX)> said:

Hej Jakob

> [...]
> cirka 6-7cm i diameter.
>
> Kan det være dette stik jeg evt. skal bruge, eller er det til noget helt andet?

Jeg har selv været indehaver af en 323ti - savner den tit...

Det runde stik i motorrummet, er det eneste diagnosestik i bilen, og du
kan købe et interface der passer til stikket, eller selv bygge et.

Se link for beforbindelser:
http://www.mp3car.com/vbulletin/hardware-development/81787-bmw-e36-obd-1-diagnostic-tool-anyone-speaks-german.html

Mig

bekendt, er det kun US E36, som obd stikket ved pedalerne.

--
Hans Mouridsen

Fra : Jakob Ziegler Mikkel~

Dato : 10-09-07 20:53

Hej Hans,

Mange tak for link :)

Som uddannet radiomekaniker i tidernes morgen skulle det ikke være nogen sag
at bygge sådan et lille interface, men jeg spekulerer mere på hvilke data
man egentlig kan trække ud af det. Om det er nogenlunde samme som OBDII
eller noget mere sparsom data?
Gad forøvrigt nok at vide om man kan købe sådan et stik i T-Hansen, eller
hvor går man hen for det?

Dernæst skal jeg jo også have fundet ud af hvordan jeg læser dataene ud.
Findes der noget dokumentation over sådan, som er tilgængelig for "os
almindelige mennesker" eller er det holdt tæt ind til kroppen i BMW
koncernen?

Mvh
Jakob Mikkelsen