Kryptering til USBkey
Fra : Rea721

Dato : 26-08-07 20:22

Hej

Hvilket freeware krypteringsprogram kan anbefales til brug på en USB key??

Det handler kun om at forhindre andre dødlige i læse/få adgang til indholdet
umiddelbart hvis usbkeyen glemmes hos en kunde og ikke følsomme oplysninger.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-08-07 20:32

Den 26-08-07 21.22 skrev Rea721 følgende:

> Hvilket freeware krypteringsprogram kan anbefales til brug på en USB key??

Tag et kig på TrueCrypt:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-truecrypt.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan du

Fra : Rea721

Dato : 27-08-07 01:09

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en
meddelelse

> Tag et kig på TrueCrypt:
> http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-truecrypt.html

Hej...det er vist lige precis det jeg har brug for, tak skal du ha. :)

Fra : Nicolai

Dato : 27-08-07 09:30

Rea721 wrote:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i en
> meddelelse

> Hej...det er vist lige precis det jeg har brug for, tak skal du ha. :)

Så kan jeg afslutte med, at jeg har brugt det i lang tid og det fungerer
simpelthen kanon godt. Jeg bruger det både på Linux og Windows.

nicolai

Fra : bahr

Dato : 27-08-07 14:06

Nu kan jeg lige spørge i den her tråd. Kan man bruge TrueCrypt til at
kryptere hele ens harddisk, sådan så et password ved boot er nødvendigt
før operativsystem starter op?

Tak

/bahr

Fra : Nicolai

Dato : 27-08-07 14:45

bahr wrote:
> Nu kan jeg lige spørge i den her tråd. Kan man bruge TrueCrypt til at
> kryptere hele ens harddisk, sådan så et password ved boot er nødvendigt
> [...]

Det har jeg godt nok aldrig prøvet, men efter min bedste overbevisninger
tyder alt på du ikke kan. Men truecrypt har jo en hjemmeside og sikkert
også et forum:

http://www.truecrypt.org/

nicolai

Fra : Rado

Dato : 31-08-07 04:37

On 27 Aug 2007 13:06:11 GMT, bahr <bahr@it.dk> wrote:

>Nu kan jeg lige spørge i den her tråd. Kan man bruge TrueCrypt til at
>kryptere hele ens harddisk, sådan så et password ved boot er nødvendigt
>før operativsystem starter op?

Det skulle det her kunne. Det er iøvrigt gratis:

http://www.ce-infosys.com/english/products/free_compusec.html

Det er også DriveCrypt PlusPack, hvis man vil betale for det

http://www.securstar.com

Rado
--

"Jeg vil fastholde den påstand, at kosmisk religiøs følelse
er den stærkeste og ædleste drivkraft bag videnskabelig

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-07 12:08

> Så kan jeg afslutte med, at jeg har brugt det i lang tid og det fungerer
> simpelthen kanon godt. Jeg bruger det både på Linux og Windows.

Jeg blive inspireret af denne tråd, til at prøve programmet.

Min indtryk er også at der fungerer kanon - men syntes at jeg kan
konstateret at programmet ikke kan køre på Windows med alm.
user-rettigheder. Dermed bilver er det ikke så anvendeligt til en usb-stik
man benytter til at flytte data mellem tilfældige computere (hvor brugerne
som regel kun har user-rettigheder, og ikke er admin).

Er der nogen der har samme oplevelse, og evt. en løsning?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Ukendt

Dato : 27-08-07 14:08

> Tag et kig på TrueCrypt:
> http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-truecrypt.html

Du skriver på

http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-truecrypt-trin.html

følgende:

"Du kan rent faktisk vælge, at filen med dine krypterede data udvides, hvis
den ikke er stor nok. Det gøres med et flueben ud for Dynamic. Men som
skrevet ovenfor, er det mindre sikkert, så du bør undgå at benytte den
mulighed. Opret i stedet en ekstra krypteret fil, hvis det kniber med
pladsen."

Hvorfor er de mindre sikkert at vælge at filen dynamisk udvides efter behov?

Med venlig hilsen

Rune.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-08-07 20:21

Den 27-08-07 15.07 skrev Rune Nicolajsen følgende:

> [...]
> pladsen."
>
> Hvorfor er de mindre sikkert at vælge at filen dynamisk udvides efter behov?

Det står lidt længere oppe på siden. Når du angiver en bestemt størrelse
udfyldes den tomme plads i filen med tilfældige data, hvilket gør det
sværere for andre at bryde krypteringen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.

Fra : Ukendt

Dato : 28-08-07 12:05

> Det står lidt længere oppe på siden. Når du angiver en bestemt størrelse
> udfyldes den tomme plads i filen med tilfældige data, hvilket gør det
> sværere for andre at bryde krypteringen.

Ja, det har jeg læst. Kan bare ikke se, hvorfor sikkerheden bliver større at
af der er nogle tilfældige data i filen, når alligvel hele indholdet er
krypteret.

Med venlig hilsen

Rune.