olie sammen-blanding !!
Fra : BigMac

Dato : 25-08-07 11:05

Hej

Hvad sker der hvis man kommer til at blande en fuldsyntetisk olie med
mineralsk ??
(3 liter fuldsyntetisk olie med 1 liter mineralsk olie)
de er begge 10w-40.....

Fra : Studo

Dato : 25-08-07 14:57

BigMac wrote:

> [...]

> mineralsk ??
> (3 liter fuldsyntetisk olie med 1 liter mineralsk olie)

Ingenting, tror jeg.

Fuldsyntetisk, er stadig olie. Det er bare med en mere begrænset
kulbrintelængde, og dermed lidt andet viskositet, kogepunkt osv.
Olien der bruges til de fuldsyntetiske er mere letløbende.

Det letløbende kompenseres så med additiver (det syntetiske).

Du kunne være uheldig at de tilsatte stoffer i den syntetiske kunne blive
påvirket af den mineralske, og du dermed får en mere tyktflydende olie.

Hvad er maskinen født til? Mit indtryk af oliemarkedet er mere at det er
serienummeret på olien der er væsentlig.

De mineralske er så lavere rangeret/ tidligere årgang.

Men når det er sagt, så ville jeg nok lige lade den blive varm i tomgang
og tjekke olien en gang.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 26-08-07 10:28

Studo Wrote:

> [...]

>De mineralske er så lavere rangeret/ tidligere årgang.

>Men når det er sagt, så ville jeg nok lige lade den blive varm i tomgang og

Jeg er ikke liige enig i ovenstående. Se her:

http://motorcycleinfo.calsci.com/Oils1.html
eller
http://www.zag.si/~jank/public/bmw/oil_bible.pdf

Venlig hilsen

Michael Dahlberg
(K75C)

Fra : Jørgen E.

Dato : 26-08-07 17:28

Motorolie til en MC er lidt en videnskab som er svært at sætte sig ind i og i
min jagt på en har jeg bla. spurgt hos Q8 omkring egenskaberne ved deres,
da der var nogle ting jeg ikke helt forstod.
Svaret er ikke særlig teknisk, men kan læses her :

________________________________________________________________________________________
Tak for henvendelsen.

Kort fortalt er det amerikanske API system en klassifikation af motorolie, hvor der bl.a.
beskrives forskellige motor- og olietest.

Kendingsbogstavet "S" er for benzinmotorer og kendingsbogstavet "C" er for dieselmotorer.

Det efterfølgende bogstav angiver kvalitetsniveauet, og jo længere frem i alfabetet jo
højere er kvaliteten.

Det højeste API niveau for benzinmotorer er i dag API SM som blev frigivet i 2005.

Det ligger i API systemet, at det er bagud dækkende, hvilket vil sige at API SM også
dækker kravene i API SL - API SJ - API SH ., og at API SL dækker kravene i API SJ - API
SH - API SG . osv.

(API SI og API SK er udeladt af systemet pga. uheldige bogstavkombinationer, som kan
forveksles med andre specifikationer indenfor oliebranchen)

I API systemet er alene beskrevet krav til beskyttelse af motoren mod slid og afsætninger
og oliens holdbarhed. Øvrige krav som bl.a. brændstoføkonomi og specifikke hensyn til
f.eks. koblinger i motorcykler skal man finde i andre specifikationssystemer.

I udviklingen af motorolie til personbiler er især medtaget kravet om forbedret
brændstoføkonomi, og for at kunne opfylde disse anvendes særlige friktionsnedsættende
additiver, som man har konstateret kan have en uheldig indvirkning på koblinger i
motorcykler. De friktionsnedsættende additiver kan bevirke, at koblingen skrider og derved
ikke virker efter hensigten, og i værste fald slides for hurtigt op.

Dette er grunden til at der skelnes mellem motorolier til personbiler og motorcykler, og
for at kunne vurdere hvilke motorolier som er velegnede til motorcykler med
oliebadskoblinger har den japanske pendant til API - JASO - defineret et system.

Kort fortalt skelnes mellem JASO MA - uden friktionsnedsættende additiver - og JASO MB -
med friktionsnedsættende additiver, og som det fremgår af produktinformationen opfylder Q8
Moto SBK 10W-40 JASO MA, som derfor er et korrekt valg til motorcykler. At Q8 Moto SBK
10W-40 opfylder API SL, selvom kravet kun er API SG, er kun en fordel da det giver bedre
beskyttelse og derved længere holdbarhed af selve motoren.

www.Q8.dk kan du se vores fulde produktprogran til motorcyklen, og ved at handle online
kan du opnå en prisfordel.

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-08-07 07:39

Jørgen E. wrote:
> Svaret er ikke særlig teknisk, men kan læses her :
>
> ________________________________________________________________________________________
> Tak for henvendelsen.
> At Q8 Moto SBK
> 10W-40 opfylder API SL, selvom kravet kun er API SG, er kun en fordel

Lige den sidste krølle her, vil jeg gerne have sat på plads.
Hvis der i manualen står at man skal bruge 10W-40 API SA -> SG, hvordan kan
det så være at SL skulle være bedre?

Er det fordi de ikke kan finde ud af at skrive "API SA eller bedre" i
manualen? Eller kan det faktisk være fordi den ikke må køre med olie der er
"bedre" end SG?

/jim

Fra : Orla Pedersen

Dato : 27-08-07 08:13

Jim Andersen wrote:

> Er det fordi de ikke kan finde ud af at skrive "API SA eller bedre" i
> manualen? Eller kan det faktisk være fordi den ikke må køre med olie der er
> "bedre" end SG?

I VTR manualen stod API SF, SG eller bedre, I BMW manualen står API SG
eller bedre.

Så jo, det kan fabrikanterne fint finde ud af

mvh
Orla

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-08-07 08:38

Orla Pedersen wrote:

> I VTR manualen stod API SF, SG eller bedre, I BMW manualen står API SG
> eller bedre.
>
> Så jo, det kan fabrikanterne fint finde ud af

Men åbenbart ikke Kawasaki

-------Fra manual til ER-5-----------
API SE, SF, SG or
API SH or SJ with JASO MA
---------------------

Men så behøver jeg ikke være "nervøs" fordi jeg kører med SL JASO MA.

/jim

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-08-07 08:32

jim wrote:
>Er det fordi de ikke kan finde ud af at skrive "API SA >eller bedre" i
>manualen? Eller kan det faktisk være fordi den ikke må >køre med olie der
>er "bedre" end SG?

Det er bl. a. fordi "bedre" olier end SG kan være tilsat (er ikke sikkert at
de er)
et anti-slip middel som reducerer slitage og indre modstand, men som smører
for godt til visse flerpladede vådkoplinger.
Et andet område der er ændret, er minimumsværdier for zink og fosfor i
olien,
De værdier der er gældende for olier "bedre" end SG er lavere end SA-> SG,
men da det er MAX indhold er der mange SA->SG der heller ikke er over de
grænser, og det har næppe nogen seriøs betydning, selvom det bruges som
grund til at blive "under" SG..

Morale (min private), er at hvis du kører en MC med våd flerpladekopling,
så er der muligvis en grund til at bruge SA->SG, (Eller undersøg om der
er tilsat anti-slipmiddel). Hvis din MC har tør enkeltpladekopling, så brug
den allerbedste olie du kan få, også selvom den overskrider SG.

Michael Dahlberg
(BMW K75C)
Knastør enkeltplade

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 26-08-07 09:27

> Fuldsyntetisk, er stadig olie. Det er bare med en mere begrænset
> kulbrintelængde, og dermed lidt andet viskositet, kogepunkt osv.
> Olien der bruges til de fuldsyntetiske er mere letløbende.
Undskyld, men det er altså ikke helt rigtig. Jeg er ikke ekspert, men
det er noget med at selve grundolien i de syntetiske, er olie der
først er "skilt ad" kemisk, hvorefter den er genopbygget til en mere
ensartet struktur i forhold til en traditionel mineralsk olie hvor
molekylerne er meget forskellige.

> Det letløbende kompenseres så med additiver (det syntetiske).
Nej, det er ikke forklaringen (se ovenfor).

> Du kunne være uheldig at de tilsatte stoffer i den syntetiske kunne blive
> påvirket af den mineralske, og du dermed får en mere tyktflydende olie.
Jeg er ikke olie-ingeniør, men intet af det jeg har læst om olie, har
nævnt det som et problem. Jeg tvivler også på at de påvirker hinanden.

> Hvad er maskinen født til? Mit indtryk af oliemarkedet er mere at
det er
> serienummeret på olien der er væsentlig.
Enig - fyld det på maskinen er født til! Jeg ved ikke lige hvad du
mener med serienummer. API's S-rating (SH, SG osv.) er også en
mærkelig størrelse. Den sige noget om oliens egenskaber når den er ny,
men intet om hvordan olien er når motoren har kørt nogle km med den
(altså holdbarheden af olien).

Jeg synes motorolier er en svær størrelse at forstå. Det er nok i
virkeligheden de færreste der gør. Det ødelægger så den fri
konkurrence, da mange ikke tør fylde andet på end dét fabrikat
producenten foreskriver. Det gælder i hvert fald for mig selv (kører
på Shell advance ultra 15w50).

Man bliver bare nødt til at stole på at pris og kvalitet følges ad
samt evt. læse nogle uafhængige målinger og test.

Calle

Fra : Studo

Dato : 26-08-07 18:59

calle.nielsen@gmail.com wrote:

> [...]
> molekylerne er meget forskellige.

> Nej, det er ikke forklaringen (se ovenfor).

Det var sådan set også det jeg mente. Råolien er udgangspunktet uanset
hvad. Det er ikke alle som er klar over det. For at ramme krav til
API-systemet, skal fraktionen være mere snæver. Olies egenskaber afhænger
af længden/mængden af kulstof. Derfor min forklaring, uklar som den er.

> Jeg er ikke olie-ingeniør, men intet af det jeg har læst om olie, har
> nævnt det som et problem. Jeg tvivler også på at de påvirker hinanden.
jeps, jeg skrev det netop for at få reaktioner herinde. For der går nogle
røverhistorier rundt derude.

> [...]

> Man bliver bare nødt til at stole på at pris og kvalitet følges ad
> samt evt. læse nogle uafhængige målinger og test.
Ja, og med vores oliekoblinger, så er det nok smart at prøve andre mærker
ved olieskift. Jeg har ihvertfald kunnet mærke en forskel. Men synes man
den er perfekt, så stay with it.

Mit indlæg var med vilje mangelfuldt, for at få reaktioner. For jeg har
også bare læst rundt omkring, men har ikke fundet nogen steder hvor
additiverne er beskrevet.

De andre poster herunder er med til at give os alle bedre oplysning. Men
desværre ikke noget om de additiver som benyttes. Vi er nok mange på gamle
maskiner som tygger den mineralske olie med største velbehag. Så den info
om den japanske inddeling er super at få.

Additiver vil nok blive ved med at være forretningshemmeligheder, men det
giver os brugere kvaler, for kan denne bøtte kemi blandes med den derovre?
Som vi så også kan blive enige om, så er der nok ingen problemer. Det er
bare ikke brugeren der kan finde ud af det.

Fra : Armand

Dato : 10-09-07 00:05

"BigMac" <mail@MCautoFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mineralsk ??
> (3 liter fuldsyntetisk olie med 1 liter mineralsk olie)
Summa summarum:
Olie skal af princip være sammenblandeligt så det er ikke et problem at
sagerne skiller som "vand og olie". Men man får et produkt som ikke skal
regnes for at være bedre end det ringeste af de to, hvilket sikkert er
ganske udemærket, og i grunden blot spild af dyr syntetisk olie!
Du skal ikke frygte at køre videre med det, medmindre at det er en decideret
veteranolie at du har fyldt på!

--
Armand.