ureg. trailer max 30 km/t
Fra : 2

Dato : 25-08-07 23:23

Jeg har en bådtrailer uregisteret og heller ikke til nr.plade, den er
hjemmebygget i god kvalitet til at køre med en båd.

Men må jeg køre på vejen med den og ved hvilken hastighed?

Jeg har selv søgt en del, og der er delte meninger om det.

Jeg mener selv at have lært at man må køre med bådtrailer på
landevejen med max 30 km/t bare der er rød trekant på.

Men det ville nu være rart at finde en paragraf som viser det?

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 26-08-07 01:16

> Jeg mener selv at have lært at man må køre med bådtrailer på
> landevejen med max 30 km/t bare der er rød trekant på.
>
> Men det ville nu være rart at finde en paragraf som viser det?

Nix er IKKE tilladt, den skal være godkendt og med nummerplade!
Ellers vanker der en bøde..

Mvh
Morten
Som har en 16" Shakespeare Mustang med en 115HK Suzuki motor.. (og indreg
trailer !!)

Fra : Tau

Dato : 26-08-07 02:46

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> landevejen med max 30 km/t bare der er rød trekant på.
>
> Men det ville nu være rart at finde en paragraf som viser det?

Hvis du må dette, så må du vel også pille nr. plader af campingvognen og så
køre 30 km/t med den.
Men ok, jeg ved det heller ikke.

vh
Poul

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 26-08-07 08:07

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> wrote in message

> Jeg har en bådtrailer uregisteret og heller ikke til nr.plade, den er
> hjemmebygget i god kvalitet til at køre med en båd.
>
> Men det ville nu være rart at finde en paragraf som viser det?

En bådtrailer er et registreringspligtigt køretøj.
Uanset om den er hjemmelavet.

Hvis det havde været en kabelvogn eller andet, kan du køre den til syn
og få dem til at sætte en max hastighedsgrænse, f.eks 30 Km t. så
registrering ikke er nødvendig. Du skal dog så have et 30 Km skilt
monteret bagpå.

Du kan sikkert finde det du skal bruge her: http://www.fstyr.dk/
Hvis du har tålmodigheden, ellers skriv og spørg dem.

Fra : 2

Dato : 26-08-07 09:48

On Sun, 26 Aug 2007 09:06:44 +0200, "Ejvind Kruse"
<hejwin@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>
>Du kan sikkert finde det du skal bruge her: http://www.fstyr.dk/
>Hvis du har tålmodigheden, ellers skriv og spørg dem.

Ja jeg så hos Fstyr.dk igår, og synes kun at jeg fandt at hvis en
bådtralier var til nr.plade skulle den indreg. Hvis bådtrailer ikke
er til nr.plade ophalervogn eller hjemmebygget, skal den bare opfylde
krav som en traktor vogn med lys, og så rød trekant på. Men så ikke
angivet hastighed.
Alt er næsten blandet sammen derinde, og reglerne virker som en
tombola hvad der passer sammen.

Torben

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-08-07 10:34

> [...]

> er til nr.plade ophalervogn eller hjemmebygget, skal den bare opfylde
> krav som en traktor vogn med lys, og så rød trekant på. Men så ikke

Netop, din trailer er juridisk et "motorredskab", som fx. en brændekløver,
og må max. transporteres med 30-.

Fra : alexbo

Dato : 26-08-07 10:42

"Jørgen M. Rasmussen" skrev i

> Netop, din trailer er juridisk et "motorredskab", som fx. en brændekløver,
> og må max. transporteres med 30-.

En brændekløver, cementblander, eller lign., er en maskine på hjul.
En bådtrailer er beregnet til at transportere gods.

Stk. 3. Et motorredskab, der er indrettet og benyttes til befordring af
gods, der ikke er nødvendigt
for motorredskabets funktion, skal registreres og forsynes med nummerplader,
inden køretøjet tages
i brug.

mvh
Alex Christensen

Fra : 2

Dato : 26-08-07 16:10

On Sun, 26 Aug 2007 11:42:11 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>gods, der ikke er nødvendigt
>for motorredskabets funktion, skal registreres og forsynes med nummerplader,

link til noget tilsvarende

http://www.baadgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=1474

Gamle traktorvogne har ingen nr.plade kun lys og rød trekant på.

Hvad med de camping/salgsvogne med sådan en 5 HK benzinmotor på som
man går med, nogle har endda sæde på som en havefræser med anhænger på
Og de har da heller ingen nr.plade på?

Er der lys på en brændekløver med hjul på? Der skal da bare være en
rød trekant, ligesom på bådtrailer og max 30 km/t?

Torben

Fra : alexbo

Dato : 26-08-07 17:04

"2" <fuptilspam@yahoo.dk> skrev

Hvad med de camping/salgsvogne med sådan en 5 HK benzinmotor på som
> man går med, nogle har endda sæde på som en havefræser med anhænger på
> Og de har da heller ingen nr.plade på?

Du får resten af § 3, der kan du se at reglen ikke gælder for gående og
minitrucks

Sat ind nederst

mvh
Alex Christensen

§ 3. Motorkøretøj , stor knallert, jf. § 85, traktor, bortset fra de
traktorer, der er nævnt i
færdselslovens § 74 og § 75, skal registreres og forsynes med nummerplader,
inden køretøjet tages i
brug. Det samme gælder påhængs- eller sættevogn til et registreringspligtigt
køretøj samt
campingvogn.

Stk. 2. Andet påhængsredskab end campingvogn, der kobles til et
motorkøretøj, skal registreres og
forsynes med nummerplader, inden køretøjet tages i brug, hvis køretøjets
konstruktion gør det
muligt at trække det med en større hastighed end 30 km i timen.

[...]
i brug. Dette gælder dog ikke et motorredskab, der er bestemt til at føres
af en gående, en minitruck,
der kun i ubetydeligt omfang såsom ved passage eller krydsning anvendes på
offentlig vej, og en
gaffeltruck. En gaffeltruck er et lastbærende og lastløftende køretøj, hvis
egenvægt fungerer som
kontravægt for lasten.

Stk. 4. En fabriksny lille knallert, som erhverves den 1. juli 2006 eller
senere, skal registreres og
forsynes med nummerplade, inden den tages i brug, jf. lov nr. 557 af 24.
juni 2005 om ændring af
færdselsloven og pasloven. Dette gælder dog ikke for invalideknallerter.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-08-07 20:04

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse news:46d14b07$0$21933

> En brændekløver, cementblander, eller lign., er en maskine på hjul.
> En bådtrailer er beregnet til at transportere gods.

Så er der nogle bønder som har et problem. Hint; de benytter tit vogne som
kan transportere gods, uden de er reg. ;).

Fra : alexbo

Dato : 26-08-07 20:28

"Jørgen M. Rasmussen" skrev

> Så er der nogle bønder som har et problem. Hint; de benytter tit vogne som
> kan transportere gods, uden de er reg. ;).

Og du mener at fordi de gør det, så er en bådtrailer det samme som en
brændekløver.

Mon ikke de trækker deres ureg. anhængere efter en ureg. traktor, der er
andre bestemmelser end efter en bil.

Der findes en registreringsbekendtgørelse der kan du finde det hele, i
stedet for hoppe rundt mellem begreberne.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 26-08-07 22:09

> [...]
> gods, der ikke er nødvendigt
> for motorredskabets funktion, skal registreres og forsynes med

Forkert - forkert.
En trailer er ikke et motorredskab.
Færdselslovens § 2 med definitioner siger bl.a.:
12. Motordrevet køretøj:

køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft. For kørestol, som er
konstrueret til en hastighed af højst 15 km i timen og kun med væsentlig
konstruktiv forandring kan ændres til større hastighed, gælder
bestemmelserne om cykel, hvor intet andet er bestemt. Motordrevne køretøjer
inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert

Da traileren som udgangspunkt ikke er forsynet med en motor, kan den ikke
karakteriseres som motorredskab jfr. ovenstående. Det samme gælder for
brændekløveren - den har heller ikke motor til at blive drevet frem med.

Så derfor hører de til under disse definitioner:

17. Påhængskøretøj:

køretøj, der efter sin indretning er bestemt til at blive trukket af andet
køretøj. Påhængskøretøjer inddeles i påhængsvogn, sættevogn og
påhængsredskab.

18. Påhængsredskab:

andet påhængskøretøj end påhængsvogn og sættevogn. Campingvogn anses som
påhængsredskab.

19. Påhængsvogn:

påhængskøretøj, der hovedsagelig er indrettet til befordring af personer
eller gods, sættevogn dog undtaget.

Ud fra ovenstående begynder det så at ligne et påhængsredskab.

I lov om registrering af køretøjer står så bl.a. følgende:

§ 2. Følgende køretøjer skal registreres i Køretøjsregisteret og forsynes
med nummerplader, inden køretøjet tages i brug på færdselslovens område:

1) Motorkøretøj.

2) Traktor, jf. dog § 3 og § 4.

3) Knallert, jf. dog § 26, stk. 2.

4) Påhængs- eller sættevogn til et køretøj, der skal registreres.

5) Campingvogn.

6) Andet påhængsredskab end campingvogn, der tilkobles et motorkøretøj, hvis
påhængsredskabets konstruktion gør det muligt at trække det med en større
hastighed end 30 km/t.

Jfr. pkt. 6 vil udgangspunktet så være, at konstruktionen er afgørende for,
om der kræves registrering eller ej.

Som eksempel på ureg. påhængsredskaber kan være mandskabsvogne,
brændeflækker ( med de meget små hjul, som gør dem uegnet til at køre mere
end 30 km/t.

Nogen blander så også traktorer og deres påhængsredskaber ind i spørgsmålet,
hvilket giver forvirring, idet der er helt særskilte regler for traktorer og
det de må spænde efter.

Kurt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-08-07 10:44

On Sun, 26 Aug 2007 10:47:45 +0200, 2 <fuptilspam@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>angivet hastighed.
>Alt er næsten blandet sammen derinde, og reglerne virker som en

Mon reglerne ikke skal læses sådan,

At hvis tralieren kan indregistreres, så skal den indregistreres og
Nr. plade på.

Kan traileren ikke indregistreres (fordi dens konstruktion ikke lever
op til reglerne), ja så er den ikke registreringspligtigt og køre
efter de regler der gælder den slags køretøjer.

/Hans

Fra : Bjørn Nielsen

Dato : 26-08-07 17:36

hej Niels
jeg har haft samme problem med en bådvogn uden nummerplade,
jeg gjorde den fejl at spørge politiet til råds.
det svar jeg fik fra dem var et det ikke var et arbejdsredskab, fx en
kabelvogn eller rullestillads, som må køre 30 kmt .
i samme ånddrag fik jeg at vide ,da jeg nu havde spurgt dem var det en ting
man ville kikke efter på vejen hvis jeg kom kørende med vogn uden
nummerplade, havde jeg ikke spurgt ville jeg få at vide et det var forkert
det jeg gjorde og at man ville lade mig kore til nærmeste distination
mvh bjørn

Fra : Leo_Jensen

Dato : 26-08-07 18:03

On 26 Aug., 11:44, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk>
wrote:

> [...]
> op til reglerne), ja så er den ikke registreringspligtigt og køre
> efter de regler der gælder den slags køretøjer.

Sådan er (var) reglerne i hvert fald i Sverige. I min tid som
konstruktør hos Brenderup trailers blev der solgt mange 'ophalervogne'
til Sverige. Ingen affjedring, lys og skærme, så de var billige. At de
så ikke kunne holde, fordi der blev kørt pænt over de 30 km/t på
skovvejene, det er jo en anden sag...

Leo

Fra : Leonard

Dato : 26-08-07 21:35

On Sun, 26 Aug 2007 00:23:16 +0200, 2 wrote:

> Jeg mener selv at have lært at man må køre med bådtrailer på
> landevejen med max 30 km/t bare der er rød trekant på.

Hvis du trækker bådtraileren med en traktor, så må du måske gerne, det
kommer anpå hvad traktoren må bruges til. Du må ikke trække bådtraileren
efter en bil, hverken med elelr uden båd og heller ikke med eller uden
trekant, gult blink eller andre ting.

--
Leonard
Mine biler: http://vw.leonard.dk/