Dioder foran på bilen
Fra : Mr. Nobody

Dato : 24-08-07 23:01

Hej

Jeg påtænker at sætte nogle hvide dioder foran på bilen må man det og evt.
Hvor mange ?

Hilsen Jesper
http://www.wanted-more.dk/

Hellere komme for sent i dette liv, end for tidligt i det næste.

Fra : Lund

Dato : 24-08-07 23:46
Fra : penta@panto.com

Dato : 25-08-07 07:21

"Lund" <tNOSPAM@lund.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Har du været igennem detailforskrifter for køretøjer?,
> http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Koeretoejer/Detailforskrifter/DFK2007.pdf

Er det mon ikke punkt 6.03.004 der gælder i det tilfælde?

tomov

Fra : Mr. Nobody

Dato : 25-08-07 09:20

Hej Lund

Det har jeg nu og som jeg ser det kan jeg godt side 5 dioder på foran bare
de sider i en lige streg.

Tak for svarene

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 25-08-07 11:25

Mr. Nobody wrote:
> Hej Lund
>
> Det har jeg nu og som jeg ser det kan jeg godt side 5 dioder på foran bare
> de sider i en lige streg.

Hvis ikke de erstatter dine positionslys, er der næsten ingen krav. De
skal sidde symmetrisk, dog.

3) Ikke-påbudt markeringslygte
a) kan, såfremt den er fremadrettet, afgive lys af gul farve,
b) skal ikke opfylde bestemmelserne om placering og synlighedsvinkler,
c) skal i et lige antal være anbragt symmetrisk i forhold til
køretøjets midterplan i længderetningen.

-Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 25-08-07 14:33

"Thomas Jørgensen" <thomas@no-spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> c) skal i et lige antal være anbragt symmetrisk i forhold til
> køretøjets midterplan i længderetningen.

Det punkt fortæller jo at det ikke må være hvide, men skal være gule lygter
(dioder).

Blot fordi man er lidt nørd,
kan man jo godt tale dansk.
http://www.tapeconnection.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-08-07 15:17

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Det punkt fortæller jo at det ikke må være hvide, men skal være gule
> lygter (dioder).

Der står *kan*, ikke *skal*.

Fra : Mr. Nobody

Dato : 27-08-07 09:59

Hej igen

Ja så ville jeg lige bestille dioder og falder så over denne lov tekst hos
Dioder.dk.

Her står at der kun må være 2 positionslygter,

Så jeg må nok heller lade det ligge æv æv.

Jesper

PERSONBIL M1 : Bil, der er indrettet til at benyttes til befordring
af højst 9 personer føreren medregnet.
(1) Personbil M1 skal være forsynet med
a) to positionslygter,
b) to baglygter,
c) en eller flere nummerpladelygter,
d) to fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt
køretøjets bredde overstiger 2,1 m, og
e) sidemarkeringslygter, såfremt køretøjets længde overstiger 6
m.
(2) Personbil M1 : Bil, der er indrettet til at benyttes til
befordring af højst 9 personer føreren medregnet. Kan være forsynet med :
a) Fire baglygter.
b) En eller to tågebaglygter.
c) Parkeringslygter, såfremt køretøjets bredde ikke overstiger
2,0 m, og dets længde ikke overstiger 6,0 m.
d) To fremadrettede og to bagudrettede markeringslygter, såfremt
køretøjets bredde er mindst 1,8 m.
e) Sidemarkeringslygter.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 27-08-07 19:30

Mr. Nobody wrote:
> Hej igen
>
> Ja så ville jeg lige bestille dioder og falder så over denne lov tekst hos
> Dioder.dk.
>
> Her står at der kun må være 2 positionslygter,

Som jeg læser teksten, så står der hvad der _skal_ være. Altså et
minimum. Har du aldrig set fx. en lastbil med et par ekstra
markeringslygter foran? :)

-Thomas

Fra : alexbo

Dato : 27-08-07 20:51

"Thomas Jørgensen" skrev

> Som jeg læser teksten, så står der hvad der _skal_ være. Altså et minimum.
> Har du aldrig set fx. en lastbil med et par ekstra markeringslygter foran?
> :)

Der er ikke mange alm. personbiler over 1,8 m i bredden.

mvh
Alex Christensen