Gammel Grønlandsfilm fra 1948 om Danmarksh~
Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 24-08-07 15:06

Jeg står for at skulle til Nordøstgrønland for at filme en
forskerekspedition til DK4. Fra en gammel søulk og grønlandsfarer fik
vi forleden en slidt VHS-udgave af en ca. 25 minutter lang
dokumentarfilm fra Danmarkshavn i Nordøstgrønland. Den foreviger
bygningen af en vejrstation i Danmarkshavn i 1948 med slædehunde og
hvalrosser og det hele i landskabet.
Filmen er lavet i bedste Gunnar Nu stil, der er ingen reallyd og kun
speak. Og selv om den er på engelsk er det noget så tydeligt at det er
en dansker der har indtalt det (læs: skægt).
Båndet indeholdt ikke lige bidder der nærmere identificerede filmen,
og jeg har ikke fundet en daddel via gængse kilder (IMDB, Google,
etc.). Hvad dælen hedder denne film, og hvem har rettighederne til den?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-08-07 15:39

C. H. Engelbrecht skrev:

> [...]
> og jeg har ikke fundet en daddel via gængse kilder (IMDB, Google,
> etc.). Hvad dælen hedder denne film, og hvem har rettighederne til

Har det monstro været geologen Lauge Koch?

Han var også aktiv i Østgrønland i årene efter krigen.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-08-07 16:28

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Har det monstro været geologen Lauge Koch?
> Han var også aktiv i Østgrønland i årene efter krigen.

http://hjem.get2net.dk/danmarkshavn/el_dagbogjul48.htm

http://hjem.get2net.dk/danmarkshavn/el_dagbog_john.htm

Citat:
... og det hele blev filmet af Erik Thielst fra MINERVA, som
af Vejrtjenesten var engageret til opgaven. Når Thielst ikke
filmede, fungerede han som motorbådfører og altmuligmand
på lige fod med stationspersonalet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-08-07 03:28

Se, det var sgu en stor hjælp. Så ved man i det mindste hvem man skal
kontakte. Tusind tak. -chris

Fra : Mr. D

Dato : 26-08-07 08:23

"C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbrecht@gmail.com> skrev i en meddelelse

Sådan en film burde jo være vores alle sammens eje

Hvad gør du for at vi alle kan komme til at se den halve time fra 1948? Din
samvittighed må vel mane dig til at gøre alt, hvad der står i din magt, for
at filmen frit kan distribueres til alle interesserede

simon

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 28-08-07 09:32

On 26 Aug., 09:23, "Mr. D" <s-gr...@post5DELETE.tele.dk> wrote:
> [...]
> samvittighed må vel mane dig til at gøre alt, hvad der står i din magt, for
> at filmen frit kan distribueres til alle interesserede

Tjah, i første omgang ville vi jo godt kunne bruge et par klip fra
den, og det ryger velsagtens omkring DK4 på et tidspunkt. Men der skal
vi lige omkring Minerva og få lov, og Tv har aldrig nogen penge og bla
bla bla.

Fra : j.lehmann@get2net.dk

Dato : 07-09-07 11:36

On 28 Aug., 10:32, "C. H. Engelbrecht" <c.h.engelbre...@gmail.com>
wrote:

> [...]
> den, og det ryger velsagtens omkring DK4 på et tidspunkt. Men der skal
> vi lige omkring Minerva og få lov, og Tv har aldrig nogen penge og bla

Hej Engelbrecht mfl.
Jeg er den John, som har lagt min Fars dagbog ud på nettet, og kan
fortælle, at jeg i forbindelse med udarbejdelse af dagbogen, selv
fandt ud af at denne film eksisterede. Jeg søgte med lys og lygte
efter den, også hos Minerva Film, men ingen ville kendes ved den.
På "Grønlandsmødet" på Hvids Vinstue, den 12.12.2000, hvor min Far
deltog for første gang, fandt vi efter kort tids søgen frem til et
bord med 3 gamle Danmarkshavnere. De 4 "gamle gutter" præsenterede sig
for hinanden, med navn og årgang for opholdet deroppe, og en af dem
sagde, da min far havde præsenteret sig: "Så har jeg squ en film med
dig". (husker desværre ikke hvem han var, men det gør min far
sikkert). Et par dage efter ankom en video med filmen (og en række
andre film og tv-programmer der oppe fra), den blev straks kopieret og
er nu lagt på DVD.
Kvaliteten er selvfølgelig ikke perfekt, men det vil den gamle
cellouid-strimmel næppe heller være, men hvis den kan bruges er du
velkommen til at kontakte mig.
Hvis du har brug for en "medhjælper" på turen er det bare at sige til,
min Far vil sikkert gerne derop og kigge igen - "man" glemte ham
desværre på jubilæumsturen i '98, måske fordi han ikke var "bedste
ven" med Poulsen.

John Lehmann