/ Forside / Interesser / Fritid / Knallert / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Hvodden virker begrænsningen?
Fra : -::PH::-


Dato : 24-08-07 18:45

Lidt teknisk nysgerrighed:
Jeg har sådan nogenlunde forståelse for hvodden kobling, ruller og
begrænsningen i vario-gearet virker, men hvordan bliver en (kinesisk)
4-takt-scooter omdrejningsreguleret? Min thansenkinøjser kører præcis 30
både op og ned ad bakke. Det skal den egentlig bare blive ved med, men jeg
er nysgerrig efter at vide hvordan motoren omdrejningsbegrænses. Hvis det er
i tændingsmodulet - jamen, den kan da ikke bare springe tændinger over når
den når max omdrejningstal? Eller er det grunden til kun ca. 22km/liter? Den
har jo fuld power ved ca. 1/3 gashåndtag, resten giver bare et møøøh fra
indsugningen.

Fortæl - fortæl...

--
*·.¸_¸.·'¨¨)
¸.·'
(_¸.·'¨¨ > Per <´´´´´´´´´´



 
 
Henning Lund (25-08-2007)
Kommentar
Fra : Henning Lund


Dato : 25-08-07 08:29

-::PH::- tastede:
> Lidt teknisk nysgerrighed:
> Jeg har sådan nogenlunde forståelse for hvodden kobling, ruller
> og
> begrænsningen i vario-gearet virker, men hvordan bliver en
> (kinesisk)
> 4-takt-scooter omdrejningsreguleret? Min thansenkinøjser kører
> præcis
> 30 både op og ned ad bakke. Det skal den egentlig bare blive
> ved med,
> men jeg er nysgerrig efter at vide hvordan motoren
> omdrejningsbegrænses. Hvis det er i tændingsmodulet - jamen,
> den kan
> da ikke bare springe tændinger over når den når max
> omdrejningstal?
> Eller er det grunden til kun ca. 22km/liter? Den har jo fuld
> power
> ved ca. 1/3 gashåndtag, resten giver bare et møøøh fra
> indsugningen.
>
> Fortæl - fortæl...

Mange slår simpelthen tændingen fra når de når de magiske 30
km/t, det er ret irreterende at køre med da det giver en rykvis
kørsel.
Hvis den kører bedst ved 1/3 gas skal du have en anden dyse i
karburatoren, mange af 4 takterne er simpelthen så underdysede
for at opretholde de lovkrav der stilles til den slags køretøjer,
så snak med serviceværkstedet om det næste gang du skal til
service.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.
vestjydehl@lite.dk fjern vestjyde for mail.


Ole Pagh (25-08-2007)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 25-08-07 09:01

-::PH::- sendte dette med sin computer:
> Eller er det grunden til kun ca. 22km/liter? Den har
> jo fuld power ved ca. 1/3 gashåndtag, resten giver bare et møøøh fra
> indsugningen.

Ja, for når tændingen slår fra, suser den uforbrændte benzin bare ud af
udstødningen, og når scooteren også er begrænset via en ring / skive i
variatoren, så svarer det til at køre i bil hele tiden i 2. gear, og
det giver ikke just en god økonomi.

Min 4 takts 45-knallert uden disse begrænsninger kører ca. 55 km/l ved
60 km/t og ved en hastighed på kun 30 km/t tror jeg den kører mindst 65
km/l.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



Martin Johansen [600~ (25-08-2007)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 25-08-07 11:25


>Min 4 takts 45-knallert uden disse begrænsninger kører ca. 55 km/l ved
>60 km/t og ved en hastighed på kun 30 km/t tror jeg den kører mindst 65
>km/l.

Wow...

Til sammenligning kan jeg med øko morfarkørsel på min 2takts
Speedfight holde den lige på 20 km/l over en tankfuld bykørsel.

Tror snart tiden er moden til en "moderne" 4takter....

Er der nogen af de respekterede mærker der gør i den slags?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Nighthawk (25-08-2007)
Kommentar
Fra : Nighthawk


Dato : 25-08-07 15:35

"Martin Johansen [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in
news:np00d3tc535e9nq0abgrfgae1i43g3uf94@4ax.com:

>
>>Min 4 takts 45-knallert uden disse begrænsninger kører ca. 55 km/l ved
>>60 km/t og ved en hastighed på kun 30 km/t tror jeg den kører mindst 65
>>km/l.
>
> Wow...
>
> Til sammenligning kan jeg med øko morfarkørsel på min 2takts
> Speedfight holde den lige på 20 km/l over en tankfuld bykørsel.
>
> Tror snart tiden er moden til en "moderne" 4takter....
>
> Er der nogen af de respekterede mærker der gør i den slags?
>

Piaggio Zip 4T - men den er nu også produceret i Kina, men mon ikke Piaggio
har haft en kvalitetsfinger med i spillet anyhu?

Resten, udover et par obskure modeller, er billige kinamaskina.

NH

Ole Pagh (25-08-2007)
Kommentar
Fra : Ole Pagh


Dato : 25-08-07 15:58

Nighthawk udtrykte præcist:
>
> Piaggio Zip 4T - men den er nu også produceret i Kina, men mon ikke Piaggio
> har haft en kvalitetsfinger med i spillet anyhu?
>
> Resten, udover et par obskure modeller, er billige kinamaskina.
>
Netop. Min scooter er en Zip 4T fra dengang den blev produceret i
Europa.
Det 'sjove' er at når man sammenligner den med billeder fra de Kina
modeller der nu florerer, så er der uhyggelig stor sammenhæng i både
motor og karburator etc.

Der må alligevel være en kvalitetsforskel, for den har nu rundet 42.000
km uden at have fået udskiftet andet end sliddele.

Det skal dog indskydes at den er kørt meget 'konservativt'; dvs at jeg
ikke har lagt vægt på acceleration, men forsynet den med tunge ruller
og en ret lille dyse.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)



-::PH::- (25-08-2007)
Kommentar
Fra : -::PH::-


Dato : 25-08-07 23:16


"Ole Pagh"

> Ja, for når tændingen slår fra, suser den uforbrændte benzin bare ud af
> udstødningen, og når scooteren også er begrænset via en ring / skive i
> variatoren, så svarer det til at køre i bil hele tiden i 2. gear, og det
> giver ikke just en god økonomi.


Jeg tænkte nok at det var sådan noget. Jeg har osse en 150 ccm scooter, der
går 30 km/l selv om der er bud efter de 8 hk meget af tiden.

Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177458
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408169
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste