/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Godt nyt om "dræbersnegle"??
Fra : Flemming Svendsen


Dato : 24-08-07 19:23

Sidste år (2006) i august måned var vi på besøg i Rindsholm syd for Viborg.
Vi observerede i tusindvis af Iberisk skovsnegl der boltrede sig i alt fra
grønt til hundeefterladenskaber . .

I dag - eet år efter, var vi der igen, men fandt ingen af de små bæster.
Vi gik længere ud mod dambruget og minsandten ! Her traf vi een.
Da jeg pirkede til den viste den ingen tegn på liv:

Hvad er sket? Er det godt nyt? Har nogen et bud på hvad der har udryddet
dem?
Eller er der en lokalkendt her på linien der ved hvor de er draget hen? )

PS: Her i Korsør har vi endnu ikke set dem . . .

Flemming Svendsen.



 
 
Andersen [3650] (24-08-2007)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 24-08-07 19:33

"Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse
news:46cf220d$0$69268$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad er sket? Er det godt nyt? Har nogen et bud på hvad der har udryddet
> dem?
> Eller er der en lokalkendt her på linien der ved hvor de er draget hen?
> )
>
Vær ganske rolig. De er derude.



Tove Krieger (24-08-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 24-08-07 19:49

Andersen [3650] wrote:
> "Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse
> news:46cf220d$0$69268$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>> Hvad er sket? Er det godt nyt? Har nogen et bud på hvad der har
>> udryddet dem?
>> Eller er der en lokalkendt her på linien der ved hvor de er
>> draget hen? )
>>
> Vær ganske rolig. De er derude.


Det er de helt sikkert, og efter denne artikel at dømme så bliver de
der. De er ikke til at udrydde, de kan højst holdes nede på et
tåleligt niveau.

http://jp.dk/indland/article1057496.ece

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Andersen [3650] (24-08-2007)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 24-08-07 20:22

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:46cf2810$0$17774$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Det er de helt sikkert, og efter denne artikel at dømme så bliver de der.
> De er ikke til at udrydde, de kan højst holdes nede på et tåleligt niveau.
>
>
> http://jp.dk/indland/article1057496.ece
>
Så tillad mig lige at gentage noget af et tidligere
indlæg omkring disse snegle.
(Hos os ser det dog ud til at det er ovre for i år,
så jeg afventer med metoden til til foråret.)

<<<<copy paste fra
http://www.fyens.dk/modules/debat/topic.php?topicid=272074
>>>>

Jernvitriol virker
Skrevet af H. Kristensen for 13 timer siden
500 g. ferramol koster ca. 100 kr.
5 kg jernvitriol koster ca. 50 kr.
Min grund er på 700 kvm.

Jeg brugte i højsæsonen ca. 1 kg ferramol om ugen, uden synligt resultat i
form af færre snegle. Efter 3 vandinger (med lidt over en uges mellemrum)
med jernvitriol er der styr på snegleproblemet (der er måske 2 snegle at
finde pr. dag nu). Det kan blive aktuelt at vande en enkelt gang mere, og
det er også muligt med det sidste fra 5 kg. spanden til 50 kr.

Selvfølgelig skal man da lige tage sig sammen og stå og sjaske med vand og
jernvitriol et stykke tid, men det virker.
Det er jo noget nemmere bare at stritte lidt ferramol ud i haven, det er
rimelig renligt og nemt at have med at gøre, jeg oplevede bare ikke at det
havde nogen effekt på sneglene.

Men haveglæden er tilbage, nu hvor man ikke tramper rundt i ulækre snegle og
deres efterladenskaber. Når man kan se urter og blomster begynder at trives,
nu hvor de ikke bliver bidt ned hele tiden.
En havevandring er ikke længere ensbetydende med at man skal samle snegle og
slå dem ihjel.
Næste år får vi gang i jernvitriolen fra start, så der skulle vi kunne have
dejlige haver fri for dræbersnegle igen.

<<<<copy paste slut>>>>



BA (24-08-2007)
Kommentar
Fra : BA


Dato : 24-08-07 20:33

Forklar lige lidt mere om hvad du gør med jernvitriolen.

Vander du bare der hvor der måske er snegle, eller hvad? Sker der slet ikke
noget med nogen planter?


--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....



Andersen [3650] (24-08-2007)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 24-08-07 20:54

"BA" <paogbaKANIN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46cf326e$0$93468$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Forklar lige lidt mere om hvad du gør med jernvitriolen.
>
Som jeg også skrev så er det et tidligere
indlæg fra en anden jeg blot har gentaget.
Der er også linket til den oprindelige kilde.
Umiddelbart som jeg har forstået, så vander man
der hvor man ikke ønsker snegle, og man vander
helt nede ved jorden så planter og buske ikke
bliver rustfarvede.
Mere hjælp kan jeg desværre ikke komme med, men
for en 50'er er det vel et forsøg værd
Man kan jo starte et sted i haven hvor det ikke betyder
det store hvis alt går ud, ruster til eller hvad ved jeg.



Andersen [3650] (24-08-2007)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 24-08-07 21:02

"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse
news:fand1f$1oga$1@newsbin.cybercity.dk...

Du kan også selv læse hele tråden.
Her starter den :
news:f996iq$c6f$1@newsbin.cybercity.dk

Brug evt Google groups hvis det kniber.
Lagt på nettet d. 07-08-2007 09:22
NG: dk.fritid.hus-og-have
Author: Andersen [3650]
Subj.line : Ferramol mod dræbersnegle......virker det ?????




Ukendt (25-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-08-07 18:10




"Andersen [3650]" <siger@det.ikke> skrev i en meddelelse
news:fand1f$1oga$1@newsbin.cybercity.dk...


> Mere hjælp kan jeg desværre ikke komme med, men
> for en 50'er er det vel et forsøg værd
> Man kan jo starte et sted i haven hvor det ikke betyder
> det store hvis alt går ud, ruster til eller hvad ved jeg.

Hvor kan det købes henne ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk



Mads (25-08-2007)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 25-08-07 20:07

On Sat, 25 Aug 2007 19:10:19 +0200, "Buffy" <Buffy( snabel a
)tjekmig.dk> wrote:

>Hvor kan det købes henne ?

I det lokale byggemarked eller havecenter.

Jernvitriol er gødning, især egnet til græsplæner.

Preben Riis Sørensen (25-08-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 25-08-07 22:35


"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev
> >Hvor kan det købes henne ?
>
> I det lokale byggemarked eller havecenter.
>
> Jernvitriol er gødning, især egnet til græsplæner.

Nej, det er ikke gødning. Det er Jern-Sulfat (Fe2(SO4)3). Kan bruges til
mosbekæmpelse. Men vogt jer, det kan godt være at der kommer uheldige
virkninger på lang sigt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mads (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 26-08-07 00:11

On Sat, 25 Aug 2007 23:34:44 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Nej, det er ikke gødning

Nå, hvad vil du så kalde det ?



>.Kan bruges til
>mosbekæmpelse.

Ja, man gøder mosset ihjel.


>Men vogt jer, det kan godt være at der kommer uheldige
>virkninger på lang sigt.

Ja, kraftigere plantevækst, så plænen skal slås
oftere.

Preben Riis Sørensen (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 26-08-07 00:38


"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev
> >Nej, det er ikke gødning
>
> Nå, hvad vil du så kalde det ?

Et kemikalium. Gødning forstår jeg som de stoffer, hovedsageligt N, P og K
der forbruges af planter til deres opbygning.

> >.Kan bruges til
> >mosbekæmpelse.
>
> Ja, man gøder mosset ihjel.

Nej, man giver det noget det ikke kan tåle.

>
>
> >Men vogt jer, det kan godt være at der kommer uheldige
> >virkninger på lang sigt.
>
> Ja, kraftigere plantevækst, så plænen skal slås
> oftere.

Det giver ikke plantevækst, hvor har du det fra? Iøvrigt vil folk vande det
ud overalt, og ikke specielt i plæner. Det var deres øvrige haveplanter jeg
hentydede til.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mads (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 26-08-07 10:16

On Sun, 26 Aug 2007 01:38:17 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Det giver ikke plantevækst, hvor har du det fra?

Fordi jeg har brugt det i adskillige år til at bekæmpe
mos i plænen.

Vander jeg en del af min plæne med en opløsning
af jernvitriol vil jeg i løbet af ganske få dage se at
græsset i den del af plænen begynder at vokse
næsten eksplosivt, samt at det får en tydeligt mørkere
grøn farve. Og græsset bliver ved med at gro dobbelt
så hurtigt i flere måneder bagefter. så hvis man ikke
bryder sig om at slå græs. så skal man passe på med
hvor man hælder jernvitriol ud.

mvh Mads

Preben Riis Sørensen (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 26-08-07 11:04


"Mads" <Mads@nospam.nothanks.com> skrev >
> >Det giver ikke plantevækst, hvor har du det fra?
>
> Fordi jeg har brugt det i adskillige år til at bekæmpe
> mos i plænen.

Jeg bruger selv kun 'jern' i form af en rive, så jeg kan ikke benægte det
sker.

>
> Vander jeg en del af min plæne med en opløsning
> af jernvitriol vil jeg i løbet af ganske få dage se at
> græsset i den del af plænen begynder at vokse
> næsten eksplosivt, samt at det får en tydeligt mørkere
> grøn farve.

Hvad kommer af, kan skyldes flere ting, men ikke at det gøder.

>Og græsset bliver ved med at gro dobbelt
> så hurtigt i flere måneder bagefter. så hvis man ikke
> bryder sig om at slå græs. så skal man passe på med
> hvor man hælder jernvitriol ud.

På længere sigt vil den virkning selvfølgelig komme under alle
omstændigheder, al den stund at mosbefængt græs slet ikke gror.....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Mads (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Mads


Dato : 26-08-07 11:57

On Sun, 26 Aug 2007 12:03:52 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Hvad kommer af, kan skyldes flere ting, men ikke at det gøder.

Jern.

http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/0BF2!open
Her kaldes jern da et "næringsstof", altså gødning

mvh Mads

Mads Lie Jensen (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Mads Lie Jensen


Dato : 26-08-07 13:47

On Sun, 26 Aug 2007 12:57:09 +0200, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>>Hvad kommer af, kan skyldes flere ting, men ikke at det gøder.
>
>Jern.
>
>http://www.husoghave.bayer.dk/bayer/Internet_hh_dk_new.nsf/content/0BF2!open
>Her kaldes jern da et "næringsstof", altså gødning

Så vidt jeg husker er jern kun et såkaldt mikronæringsstof.

Men at bayer kalder det et næringsstof skyldes nærmere at hvis de
pludselig ville sælge jernvitriol decideret som et middel mod mos, så
ville det være et bekæmpelsesmiddel, og så skulle de belægges med en
formentlig stor afgift. Så længe de kalder det et næringsstof, som så
har den bivirkning at det "sortfarver" mosset, så kan de slippe for
afgiften, og dermed sælge deres produkt billigere.

--
Mads Lie Jensen - mads@gartneriet.dk - ICQ #25478403
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Peter Lykkegaard (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Lykkegaard


Dato : 26-08-07 08:52

Mads wrote:
>
>> Nej, det er ikke gødning
>
> Nå, hvad vil du så kalde det ?
>
I dag er jernvitriolen bedst kendt som middel mod mos i græsplæner.
http://www.dankalk.dk/page714.aspx?recordid714=51

Jernvitrol har endvidere været brugt/bruges til behandling af udendørs
træværk
Stoffet indgår fx i svensk slamfarve
http://home13.inet.tele.dk/brunojo/olie/page9.htm

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!



Peter Westh (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Peter Westh


Dato : 26-08-07 10:02

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:46d13128$0$92938$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Stoffet indgår fx i svensk slamfarve
> http://home13.inet.tele.dk/brunojo/olie/page9.htm

Det bruges også til gulkalkning af murværk.

/P



Tove Krieger (24-08-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 24-08-07 21:22

Andersen [3650] wrote:
> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:46cf2810$0$17774$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Det er de helt sikkert, og efter denne artikel at dømme så
>> bliver de der. De er ikke til at udrydde, de kan højst holdes
>> nede på et tåleligt niveau.
>>
>> http://jp.dk/indland/article1057496.ece
>>
> Så tillad mig lige at gentage noget af et tidligere
> indlæg omkring disse snegle.
> (Hos os ser det dog ud til at det er ovre for i år,
> så jeg afventer med metoden til til foråret.)
>
> <<<<copy paste fra
> http://www.fyens.dk/modules/debat/topic.php?topicid=272074
>>>>>
>
> Jernvitriol virker
> Skrevet af H. Kristensen for 13 timer siden
> 500 g. ferramol koster ca. 100 kr.
> 5 kg jernvitriol koster ca. 50 kr.
> Min grund er på 700 kvm.
>
> Jeg brugte i højsæsonen ca. 1 kg ferramol om ugen, uden synligt
> resultat i form af færre snegle. Efter 3 vandinger (med lidt over
> en uges mellemrum) med jernvitriol er der styr på snegleproblemet
> (der er måske 2 snegle at finde pr. dag nu). Det kan blive
> aktuelt at vande en enkelt gang mere, og det er også muligt med
> det sidste fra 5 kg. spanden til 50 kr.
> Selvfølgelig skal man da lige tage sig sammen og stå og sjaske
> med vand og jernvitriol et stykke tid, men det virker.
> Det er jo noget nemmere bare at stritte lidt ferramol ud i haven,
> det er rimelig renligt og nemt at have med at gøre, jeg oplevede
> bare ikke at det havde nogen effekt på sneglene.
>
> Men haveglæden er tilbage, nu hvor man ikke tramper rundt i
> ulækre snegle og deres efterladenskaber. Når man kan se urter og
> blomster begynder at trives, nu hvor de ikke bliver bidt ned hele
> tiden. En havevandring er ikke længere ensbetydende med at man
> skal
> samle snegle og slå dem ihjel.
> Næste år får vi gang i jernvitriolen fra start, så der skulle vi
> kunne have dejlige haver fri for dræbersnegle igen.

Jamen det lyder da også ganske glimrende (og effektivt), der er jo
bare den hage ved det, at det sikkert kun er et fåtal der benytter
den metode, og så er man jo lige vidt til næste år.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Preben Riis Sørensen (24-08-2007)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 24-08-07 21:34


"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev
> Jamen det lyder da også ganske glimrende (og effektivt), der er jo
> bare den hage ved det, at det sikkert kun er et fåtal der benytter
> den metode, og så er man jo lige vidt til næste år.


Næh-nej, for nu kommer lovens lange arm og siger fy til alle private, men
glemmer nok at holde rent i egen sti. Akkurat som reglerne for
ukrudtsbekæmpelse, snerydning, betalingsfrister.....hov, nu er vi vist ovre
i en anden gruppe.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Andersen [3650] (25-08-2007)
Kommentar
Fra : Andersen [3650]


Dato : 25-08-07 08:15

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:46cf40c2$0$8693$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Næh-nej, for nu kommer lovens lange arm og siger fy til alle private, men
> glemmer nok at holde rent i egen sti. Akkurat som reglerne for
> ukrudtsbekæmpelse, snerydning, betalingsfrister.....hov, nu er vi vist
> ovre
> i en anden gruppe.
>
>
Men det var da rart at få luftet ud.........ik'?




Cindy (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Cindy


Dato : 26-08-07 10:52


"Tove Krieger" skrev i en meddelelse
> Andersen [3650] wrote:
>> "Tove Krieger" skrev i en meddelelse


>> Jeg brugte i højsæsonen ca. 1 kg ferramol om ugen, uden synligt
>> resultat i form af færre snegle. Efter 3 vandinger (med lidt over
>> en uges mellemrum) med jernvitriol er der styr på snegleprobleme(der er
>> måske 2 snegle at finde pr. dag nu). Det kan blive
>> aktuelt at vande en enkelt gang mere, og det er også muligt med
>> det sidste fra 5 kg. spanden til 50 kr.

>> Selvfølgelig skal man da lige tage sig sammen og stå og sjaske
>> med vand og jernvitriol et stykke tid, men det virker.
>> Det er jo noget nemmere bare at stritte lidt ferramol ud i haven,
>> det er rimelig renligt og nemt at have med at gøre, jeg oplevede
>> bare ikke at det havde nogen effekt på sneglene.

Altså, det er lidt mere besværligt med jernvitriolen, men er det fordi, det
er svært at røre ud, eller fordi man skal lave store portioner og gå og
slæbe rundt med tunge spande?

Jeg kan jo se og høre fra folk rundt omkring, at de bevæger sig rundt
overalt, de fordømte snegle. Så man må hellere være klar med den metode, som
virker bedst imod dem.

Hilsen Cindy



Tove Krieger (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 26-08-07 11:06

Cindy wrote:
> "Tove Krieger" skrev i en meddelelse
>> Andersen [3650] wrote:
>>> "Tove Krieger" skrev i en meddelelse
>
>
>>> Jeg brugte i højsæsonen ca. 1 kg ferramol om ugen, uden synligt
>>> resultat i form af færre snegle. Efter 3 vandinger (med lidt
>>> over en uges mellemrum) med jernvitriol er der styr på
>>> snegleprobleme(der er måske 2 snegle at finde pr. dag nu). Det
>>> kan blive aktuelt at vande en enkelt gang mere, og det er også
>>> muligt med
>>> det sidste fra 5 kg. spanden til 50 kr.
>
>>> Selvfølgelig skal man da lige tage sig sammen og stå og sjaske
>>> med vand og jernvitriol et stykke tid, men det virker.
>>> Det er jo noget nemmere bare at stritte lidt ferramol ud i
>>> haven, det er rimelig renligt og nemt at have med at gøre, jeg
>>> oplevede
>>> bare ikke at det havde nogen effekt på sneglene.
>
> Altså, det er lidt mere besværligt med jernvitriolen, men er det
> fordi, det er svært at røre ud, eller fordi man skal lave store
> portioner og gå og slæbe rundt med tunge spande?
>
> Jeg kan jo se og høre fra folk rundt omkring, at de bevæger sig
> rundt overalt, de fordømte snegle. Så man må hellere være klar
> med den metode, som virker bedst imod dem.
>
> Hilsen Cindy


Det er altså ikke mig der har brugt hverken jernvitriol eller
ferramol, som du har citeret mig for. Vi har 7-9-13 ingen
dræbersnegle her.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Cindy (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Cindy


Dato : 26-08-07 20:13


"Tove Krieger" skrev i en meddelelse
> Cindy wrote:
>> "Tove Krieger" skrev i en meddelelse
>>> Andersen [3650] wrote:
>>>> "Tove Krieger" skrev i en meddelelse


> Det er altså ikke mig der har brugt hverken jernvitriol eller ferramol,
> som du har citeret mig for. Vi har 7-9-13 ingen dræbersnegle her.


Nå, undskyld - det fik jeg så bare indtryk af, på grund af den mådeindlægget
var skrevet. Men det glæder mig da, at du ikke har nogen snegle. Og osse, at
den som skrev det, er ved at få bugt med dem.


Hilsen Cindy.



Ole Christiansen (26-08-2007)
Kommentar
Fra : Ole Christiansen


Dato : 26-08-07 11:21


"Cindy" <Engkabbeleje@Wiese.dk> skrev i en meddelelse
news:46d14d25$0$7612$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
>
> Altså, det er lidt mere besværligt med jernvitriolen, men er det fordi,
> det er svært at røre ud, eller fordi man skal lave store portioner og gå
> og slæbe rundt med tunge spande?
>
> Jeg kan jo se og høre fra folk rundt omkring, at de bevæger sig rundt
> overalt, de fordømte snegle. Så man må hellere være klar med den metode,
> som virker bedst imod dem.
>
> Hilsen Cindy
>
>
Det er meget nemt at blande. Jeg vejer 200 gr. poser af hjemme fra. Har lidt
langt til haven.
Det passer til en vandkande ca. 10 L. I bunden af kanden og vand i. Så er
det opløst.

--
Hilsen Ole



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste