Fygesne...
Fra : Peter McFly Christia~

Dato : 24-08-07 11:10

Hej
Bare rolig, har ikke oplevet fyge sne inden for de sidste par måneder. Jeg
vil høre om der er nogle som kan hjælpe mig med råd til, hvordan jeg kan
undgå fygesne næste gang vi får et ordentligt snefald.
I vinter var vi oppe at fjerne utallige spande sne på loftet af vores villa
(1-plans).
Jeg har hørt fra en ven at man kunne sætte de der Rockwool bats op mellem
spærrende ud til udhænget, men kommer der så nok luftcirkulation på loftet?
Eller findes der en bedre og måske billigere løsning???

Til info, er huset fra 1973 og indtil videre med indvendige tagrender, hvis
det er til nogen hjælp.

Håber at høre om jeres erfaringer...

Hilsen

Peter

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 24-08-07 12:39

I 73 brugte man at sætte et brædt lodret som snestop indenfor udhænget
mellem spærerne er der ikke noget hos dig?Selve udluftningen behøver kun at
være 3 cm over dette

Fra : Carsten

Dato : 24-08-07 13:08

Hej Peter

Som Stig skriver så skal du blot sørge for at der er luft mellem vindbrættet
og så taget. Rockwool skriver vist 50mm, men de 3cm som Stig nævner er
sikkert også nok.
Det jeg blot ikke helt kan forstå, er hvor al den sne kommer ind henne når
du nu (som jeg) har inddækkede tagrender. Hos mig er der kun ca. 2-3 cm fri
plads som den vil kunne komme ind på, og den skal endda nærmest komme i en
bue oppefra. Det kan fygesne godt komme afsted med, men det er ikke mange
fnug som "overlever" hele turen. Jeg var selv oppe på loftet (og skunk)
flere gange sidste (og forrige) vinter og der var kun en håndfuld hist og
her - og ikke hver gang jeg var deroppe.

Her er forsøg på at tegne min husmur, inddækkede tagrende mv.

\
\
\
\
UI
|IIIIII

De lodrette streger er min husmur (mursten), I'erne er min tagrende
inddækning (fuldt ud dækket på underside og på forside), U'et er min
tagrende og det skrå er mit tag (eternit m/asbest). Taget på tegningen er en
del mere stejl end i virkeligheden men ideen er god nok. Som du kan se skal
selv fygesneen være mere end opfindsom for at slippe ind imellem den lille
sprække der er mellem tagrenden og det nederste af de sidste tagplader.

Ligner din konstruktion ovenstående ?

Carsten

Fra : Peter McFly Christia~

Dato : 24-08-07 14:14

"Carsten" <carsten@noexists.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal selv fygesneen være mere end opfindsom for at slippe ind imellem den
> lille sprække der er mellem tagrenden og det nederste af de sidste

Ja, den ligner lige præcis, dog med som du skriver mindre stejl end på
tegningen.
Måske kunne sneen komme ind fordi der blæste en del, og vi havde snedriver
til over midten af husmuren.
Men umiddelbart efter, hvad jeg kan se oppe på loftet og på din tegning, er
det eneste sted sneen kan komme ind er ved tagrenden.

Mange tak for svaret og den kreative tegning