Stewartia - nej, men hva' så?
Fra : Preben Boch

Dato : 24-08-07 09:49

Hej
Jeg købte for 3 år siden en plante i Plantekassen, Lyngby. Det skulle være
en Stewartia/Stuartia pseudocamellia, men det er det ihvertfald ikke. Den
har ikke blomstret med de flotte Stewartia-blomster, men lige nu står den
med bitte små hvide blomster, blå-sorte bær og små skærme og ligner nok mest
en viburnum af en slags.
Jeg vil blive meget glad, hvis nogen vil gå ind på min hjemmeside
http://www.havegangen.dk/andet/andet.htm og se, om de kan finde ud af, hvad
det er for en stabajs.
Venlig hilsen
Preben Boch

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-08-07 17:12

Den kunne godt ligne en Viburnum tinus.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 24-08-07 23:14

"Preben Boch" <havenisserne@havegangen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg købte for 3 år siden en plante i Plantekassen, Lyngby. Det skulle være
> en Stewartia/Stuartia pseudocamellia, >
Du har fuldstændigt ret, det er ikke en Stuartia Pseudocamelia.
Vi har to Pseudocamelia'er - købt to forskellige steder. De er forskellige.
Den ene har ret små blade, men den anden ret store blade, men jeg tror, at
de alligevel godt kan være "rigtige" - bare to varianter.

Men hvad er det så for en plante, du har? Jeg kan ikke give et exact svar.
Der er noget ved blomsterne, der kunne minde om Kalmia Latifolia, men det er
en surbundsplante, og hvis den plantes i alm. jord, vil den ikke få så fin
en vækst, som din plante har og den får ej heller de mørke frø.
Mvh
Aksel

Fra : Preben Boch

Dato : 25-08-07 17:03

Tak for hjælpen.
Jeg er også ret sikker på, at det er en Viburnum tinus.
Det store kunststykke er nu at få fat på en god Stewartia pseudecamellia.
Har I nogen idé om, hvor jeg skaffer sådan en?
Jeg bor på Falster men besøger gerne planteskoler på hele Sjælland.
Venlig hilsen
Preben Boch