HID lygte
Fra : Runefys

Dato : 24-08-07 18:36

Jeg vil egentlig gerne vide, hvad alle i teck-nørder bruger af HID
lygte.

Er det Salvo, Halcyon, eller.... og med hvad effekt ? Skal man over
de 21 W og 9 A eller, hvad synes i ?

Rune

www.dykkerklubbenbunden.dk

Fra : Jesper Munk

Dato : 24-08-07 20:35

Hej Rune.
Jeg har en Metalsub HID 200. Skide dyr men der er også bål på har dog
ikke set den nye Greenforce
Har haft lidt for mange 2500kroners skod lygter. metalsub lygten kan tåle en
masse tæv...og det får den.
mvh Jesper

Fra : TT

Dato : 25-08-07 11:04

"Jesper Munk" <jesper.munk@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke set den nye Greenforce
> Har haft lidt for mange 2500kroners skod lygter. metalsub lygten kan tåle

Den er jeg også glad for, det er 50 watt HID, der kan skrues ned til 28
watt, min er med 9 A Metal Hybrid - men den fåes også med andre størrelser
Batteripakker 6 og 13 amp.

se mere på www.metalsub.nl

Pris ca. 10KK

-Torben

Fra : TT

Dato : 25-08-07 11:11

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> watt, min er med 9 A Metal Hybrid - men den fåes også med andre størrelser

Skulle måske nævne at jeg var ude med en ven og dykke, da han tændte sin
Halcyon 10W, blev man i et øjeblik i tvivl om det var et fyrfadslys han
havde med ned.

-Torben

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-08-07 11:28

TT skrev i Message-ID: <46d00025$0$89221$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> Skulle måske nævne at jeg var ude med en ven og dykke, da han tændte
> sin Halcyon 10W, blev man i et øjeblik i tvivl om det var et
> fyrfadslys han havde med ned.

Præcis derfor er det dumt at købe en lygte der er meget kraftigere end
ens makkeres.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-08-07 12:44

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Præcis derfor er det dumt at købe en lygte der er meget kraftigere end
> ens makkeres.

Nej Peter, der tager du helt fejl.
Det er derfor at den lyssvage makker ender med at købe en kraftigere lygte.
Vi har ikke pligt til at være Mother Teresa med dykkerudstyr.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-08-07 14:34

Johnny Christensen skrev i Message-ID:
<46d0161a$0$90273$14726298@news.sunsite.dk>:
> Det er derfor at den lyssvage makker ender med at købe en kraftigere
> lygte. Vi har ikke pligt til at være Mother Teresa med dykkerudstyr.

Jeg glemte at resten af verden(*) dykker "så længe jeg er OK er alt
vel".

(*) uden for DIR-cirkler.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-08-07 15:06

> Jeg glemte at resten af verden(*) dykker "så længe jeg er OK er alt
> vel".

Hvis du skulle blive parret med en dykker som brugte halsvest, en SL6 som
lygte og havde en gardena haveslangeopruller som linehjul til hans store
hvide reb. Ville du så også skifte til samme opsætning i sympati for hans
situation, eller ville du vælge det dykkerudstyr som var optimalt for din
dykning og filosofi?
Hvem ved, når du gled gennem vandet i din tætsiddene tørdragt, havde nem
adgang til dine ekstrasager og kunne se større udsnit af dykkerstedet med
din 18w HID, måske lærte makkeren noget ved at se hvordan de andre sager
virkede.

Det er ikke forbudt at bruge det som er godt.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 25-08-07 17:02

<46d0375a$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>:
> Hvis du skulle blive parret med en dykker som brugte halsvest, en SL6
> som lygte og havde en gardena haveslangeopruller som linehjul til hans
> store hvide reb.

Option No One

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-08-07 17:11

> Option No One

Dvs at du ville vælge ikke at synke ned på hans niveau, men forvente at hvis
der skulle ske noget, så skal han komme op på dit.

Det er nøjagtigt det samme der sker med den kraftigere lygte. Her spiller
følelsen af impotens ind for ejeren af det svagere lys.
Det er ret effektivt

Fra : Jesper Munk

Dato : 25-08-07 17:15

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Præcis derfor er det dumt at købe en lygte der er meget kraftigere end
> ens makkeres.

Ja de bliver pisse misundelige
men så fiser de ud og køber en magen til og så har alle lige meget lys igen

så er det problem løst.
mvh Jesper

Fra : Ruth Kjær

Dato : 25-08-07 13:03

Hej Torben

Hvor meget koster sådan en fætter?

De bedste hilsner

Ruth

Fra : TT

Dato : 25-08-07 16:05

"Ruth Kjær" <ruth@dacor.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Torben
>
> Hvor meget koster sådan en fætter?
>
> De bedste hilsner
>
> Ruth

Med goodman håndtag omkring 10.000,- med 9 Ah batteriet. Jeg købte den på
messe tilbud ved London diveshov, men nu kan de købes hos greisen
www.greisen.dk og vist også DK diver i roskilde. Der kommer i nær fremtid et
LED hoved til den også - så det er et versatilt system som fx. greenforce,
men jeg syntes det virker mere solidt, og jeg er ikke god til at passe på
mine ting - men jeg forventer at de altid virker, lidt et paradoks, men
Metalsub klarer den til UG.

-Torben

Fra : Happy Diver

Dato : 27-08-07 19:49

TT <trp@hajq.dk> (fjern) skrev:

>"Jesper Munk" <jesper.munk@privat.dk>
> [...]

Hvordan er lysets farve og lyssværdseffekten i forhold til salvos
eller lignende?

Fra : TT

Dato : 29-08-07 13:17

"Happy Diver (slet INOMB)" <skumbanandk@INOMByahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er lysets farve og lyssværdseffekten i forhold til salvos
> eller lignende?

Ved jeg ikke har ikke prøvet Salvo´s men den var vundet en test for mest lys
i diver mag. Jeg syntes ikke man kan fornemme en lyssværds effekt, der bare
lys overalt - og meget af det

-TT

Fra : Morten Saabye

Dato : 29-08-07 07:55

> [...]
> ikke set den nye Greenforce
> Har haft lidt for mange 2500kroners skod lygter. metalsub lygten kan tåle en

Jeg har den nye Greenforce HID 250 og her netop her i weekenden dykket
sammen med een, som brugte en Metalsub.
Vores vurdering:

Metalsub'en lyser hvidere og mere koncentreret i midten og lyser derved
længere ind i vraget. Hovedet er langt men meget robust og styrken kan
justeres.

Greenforcen giver et varmere lys med en blødere kegle og giver derved et
bedre overblik uden at blænde på korte afstande. Hovedet er kort men
har et temmelig stort parabol og kan derfor virke klodset. Styrken kan
ikke justeres. Kan virke lidt skrøbeligere en Metalsub'en.

Jeg kender ikke umiddelbart priserne, men vil vurdere at den ene ikke er
væsentlig bedre end den anden lysmæssigt.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 24-08-07 21:27

Runefys skrev i Message-ID:
<1187976982.850758.265140@l22g2000prc.googlegroups.com>:

> Jeg vil egentlig gerne vide, hvad alle i teck-nørder bruger af HID
> lygte.

Hvad skal du bruge den til?

Til vragdykning vil jeg anbefale en lysstyrke på 18-21W (samme pære men
forskellig eletronik - jeg ville nok vælge 18W). Nogle bruger derover,
men tjek lige at det ikke er alt for meget kraftigere end din makkers.
Batteritype? En 9 Ah NiHM er vel OK.

Til huledykning vil jeg anbefale 18 W HID med 14 Ah blybatterier.

Kender kun DirZone, Halcyon og Salvo og disse er alle fine.

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 25-08-07 13:57

> Runefys skrev i Message-ID:

> Hvad skal du bruge den til?

Det er nok lige det det drejer sig om, hvad skal man bruge den til, for skal
man se de rigtige farver syntes jeg ikke HID er det bedste, jeg købte en
Greenfore for 5-6 år siden og et HID 10 da de kom til landet, den giver et
godt hvidt lys (6500 K) men man mangler nogle farver med den bla. røde, det
kan jeg se når makkeren har en 50 W halogen, som er lidt mere "gul" lys.'
Jeg har fået fat i et nyt JMD lygtehoved, til den har jeg fået lavet en
batteripakke på 24 celler der er parele forbundet så der er 14,4 V og 9 Ahm,
så det skulle give en effekt på 68,5 W på 50 W pæren.
Skal prøve om batteribeholderen er tæt i morgen.
Der er flere i klubben der går tilbage til Halogen.

Sten

Fra : TT

Dato : 25-08-07 16:09

"Sten Nordstrøm" <stenn@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skal prøve om batteribeholderen er tæt i morgen.
> Der er flere i klubben der går tilbage til Halogen.

Man kan også få halogen hoved til Metalsub lygterne fra 20 til 100Watt

-Torben

Fra : DeepD

Dato : 24-08-07 21:30

Vi er nogle stykker i klubben der har tillytec 35w hid 90min bræntid fungere
helt perfekt. http://www.tillytec.de/de/system/system.htm
og til en fornuftig pris og god service.

Fra : r_iversen@hotmail.co~

Dato : 25-08-07 00:55

Treble-light D1c 5.0
35W hid for under 6000,-
og det er den samme pære der sider i en Metalsub

Mvh
Rolf

Fra : AK

Dato : 25-08-07 15:54

Hej,

Selv dykker jeg med en Agir 21w HID og den er jeg rigtig glad for, men
da deter min overbevisning at lygten er et af de vigtigese stykker
udstyr I den nordiske dykkers udrustning fordi den bruges til at give
lys og signalerer til buddy teamet.
Der er på markedet mange forskellige lygter, i forskellige prisklasser
og forskellige styrker, hvilken man vælger er selvfølgelig op til den
enkelte, men her er mit syn på sagen.

Lygten er ikke et personligt stykke udstyr da den skal bruges a resten
af teamet til at holde styr på hvor du er, og hvordan du har det.
Derfor mener jeg ikke at det nytter noget at det er individet der
køber lygte.
Det er vigtigt at alle har samme lysstyrke, da det ellers vil give
problemer at signalerer med de andre.
For at give et eksempel, dykkede jeg i grotter i Mexico, både min
faste makker og jeg bruger 21w HID lys, altid sat i en fokuseret
stråle. men vores nye team member dykkede med en 10w HID, som også er
et ganske udmærket lys, bare ikke sammen men stærkere eller svagere
lygter. Hvis han svømmede bagerst, havde vi lidt problemer med at
opfange hans signaler, hvis de lå i eller i nærheden af vores
lyskegler.
Selvfølgelig er det ikke noget der skaber en kritisk situation, men da
det gælder om at minimerer alle risici bør alle efter min mening alle
dykke med samme lys - hvilken lygte der så passer bedst til teamets
behov og økonomi, skal jeg ikke blande mig i, men husk at hvis du
dykker med flere forskellige, kan det være en ide at finde en standart
som alle følger - dette er selvfølgelig umuligt at sige for en
uddannelsesorganisation, der også gerne vil give individet det frie
valg, men kigger vi på de grupper der udfører de mest ekstreme dyk,
har de alle en standart for hvilken lygte der skal bruges.
En anden fordel er også at man kan deles om at købe reservedele.

Det er ikke kun et spørgsmål om antal Watt, men også om hvor fokuseret
strålen er, hvis man altså skal bruge den til andet end at se med.
batteriet afhænger vel af hvor meget brændtid du skal bruge ? til de
fleste vragdyk vil et batteri med 1-2 timer være fint hvorimod jeg
synes min 9amp's 4 timer er lige i underkanten til grotter - hvis man
ikke kan lade efter hvert dyk, eller hvis man laver lange dyk.

best

AK

best regards

Anders Knudsen

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 25-08-07 17:24

[...]

Nu skriver du tech-nørder, meen, jeg vil alligevel gøre opmærksom på
at der findes andre lygter...

Anvendelsen af lygten kan svare på meget, og jeg ved at de
nedenstående beskder alle kan lide dares lygter til 5-10kkr....

Skal du bruge lygten til at se fauna, eller er det kun jern og
klipper?
Farverne er nemlig ikke særligt gode med HID, ønsker man at se
biologien ville jeg anbefale LED eller Halogen, som har et mere
kontinuert spektrum.

Skal lygten bruges til at signaleres med?
I givet fald er det en god ide med en fokuseret lygte, eller en der
kan fokuseres.

Skal du dykke tech, med stages, linehjul, og alt det der?
Så bliver et 'goodman handle' en rar ting.

UV-jagt?
Kender en del, som har glæde af canister lygter, så de kan smide
lygten, og vide at den stadigvæk hænger fast

UV-foto?
Igen ville jeg mene at HID ikke er ret godt, ihvertfald til faunaen

Lys-styrke?
Tjae sammenlign med andre folks lygte og find ud af hvad du vil
have.... Lysmisundelse er en grim ting.

Til sidst er brændtiden....
Den afgør typen canister/håndholdt og størrelsen på batteiret, når
først lygtetypen er valgt.

------------

Selv dykker jeg med en håndholdt 'Darkbuster' 24W HID til ca. 2.600kr,
med en brændtid på +2hrs - http://www.hid-tech.ch/
Den er rimeligt fokuseret, men kan ikke justeres - men lyser godt.
Den er ikke anvendelig til foto
Den har ikke canister eller goodman-håndtag
Jeg ville klart anbefale den til en begynder eller alm.
klub-vragdykker herhjemme

Som allround lygte ville jeg idag selv vælge en LED/Halogen canister
med samme brændtid + lysstyrke, idet min lygte er noget crap når man
skal dykke mCCR. Men jeg får nok bare lavet et goodman handle
istedet.....

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-08-07 08:35

Nicolai Hanssing wrote:

> UV-jagt?
> Kender en del, som har glæde af canister lygter, så de kan smide
> lygten, og vide at den stadigvæk hænger fast

Øhh? Jeg har ikke (længere) canister men kan da stadig smide min lygte
uden at den forsvinder, der er sådan en fin snor i den. Har haft en
makker som lige skulle bruge begge hænder, vupti lygten var væk (den tog
til overfladen hvor standbydykker fiskede den op).

Jeg driver selv en del UV-jagt og vil sådan set hellere dykke med en
alm. lygte istedet for en canister. Erfaringen fra da jeg havde en
canister var at ledningen ofte ikke var lang nok eller var for lang og
satte sig fast i ting. Det er dog et spørgsmål om hvordan ledningen
trækkes, men jeg fik det aldrig til at virke optimalt.

> [...]
> Den er ikke anvendelig til foto
> Den har ikke canister eller goodman-håndtag
> Jeg ville klart anbefale den til en begynder eller alm.

Sjovt, jeg har den samme lygte... rigtig fin lygte til prisen omend har
nogle mangler som man selv lige skal rette op på, mener dog det er
rettet i de nye modeller.

Thomas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 26-08-07 18:51

On Aug 24, 7:36 pm, Runefys <R...@dykning.eu> wrote:
> [...]
> lygte.
>
> Er det Salvo, Halcyon, eller.... og med hvad effekt ? Skal man over

35 watt, Treble Light D1c HID. Fungere fint, men mindre lys end det
dur ikke.
Det var sjovere for efterhånden en del år siden da jeg købte den, og
stort set ingen havde set en HID før.

Jens Olsen

Fra : kenneth andersen

Dato : 16-09-07 16:57

Hej Rune.

Prøv at tage et kig på www.z-diving.dk det er ret fede lygter og du kan få
dem konfigureret (næsten) som du selv vil. Jeg har selv bestilt der og
Henrik er en ganske flink makker at tale med.

Kenneth