Honda CX500E
Fra : Hekto

Dato : 23-08-07 14:20

En bekendt overvejer at se på en Honda CX500E.

Det eneste jeg kan finde om modellen er, at 500E
er langt at foretrække frem for 650E p.gr.a.
færre fejl og bedre pålidelighed.

Så CX500E skulle være nogenlunde 'på højde' med
en alm. CX500 m.h.t. value for the money?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Perminator

Dato : 23-08-07 17:10

Hej Hekto
> [...]
> færre fejl og bedre pålidelighed.
>
> Så CX500E skulle være nogenlunde 'på højde' med
> en alm. CX500 m.h.t. value for the money?

Jeg kan bekræfte dig i at 650 generelt er mindre pålidelig end 500, ligesom
reservedelssituationen hurtigere tilspidser sig for 650.

Forskellen på "E" som jeg selv ejer og "alm" er mig bekendt motormæssigt, at
den har fået automatisk knastkædestrammer.
Holdbarheden regnes for den samme: I top.

E har en lidt anden instrumentering, forgaflen er ændret fra 35 til 37 mm
gaffelben, og der er dobbelte skiver foran. Der er kommet
luftunderstøttelse i gaffelbenene. Øverste bro og tændingslåsen er også
ændret lidt. Der er "anti-dive", hvis funktion og nytte dog er omdiskuteret
Bagtil er forbedringen ProLink og luftunderstøttet monofjeder samt
skivebremse
Hjulene er ændret til de pæne nittede alu-hjul, frem for de støbte
stjerneeger.
Udstødningerne har også fået et shine op.
Og så synes jeg den er pænere, ganske enkelt.
Der er mange andre ting der kan nævnes, men E kan sagtens bære det gode ry
videre efter min mening.

Hvad skal man kigge efter som køber? Det har jeg tidligere skrevet om, så
det kan findes med Google, men der er 3 ting der skal være belyst: Hvornår
er statoren (som rummer tændingen tilligemed) skiftet, hvornår er knastkæde
skiftet, og hvornår er den keramiske pakning til vandpumpen skiftet?
Dette gøres for hver ca 60kkm, og har indflydelse på cyklens pris.
Symptomer på den keramiske pakning er en blå stribe kølevand ned ad venstre
side af motoren, og symptomer fra stator/tænding er at cyklen ikke kan
vrides over 6000RPM. Knastkæden behøver ikke at støje før den sprænges.
En CX500E bør i dag koste under 30kkr, hvis vedligeholdelsen ikke er
gennemført, og der skal argumenter til, hvis den skal koste meget over.
Dette afspejles ikke i DBA.
CX-klubbens og CX-Owners klub har begge konsulenter, som vejleder - også
potentielle købere, og på CX-klubbens hjemmeside kan hentes en købs
checkliste.
Held og lykke med projektet

--

"Perminator"
Per Misser

Fra : MORTEN VIND

Dato : 23-08-07 21:58

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CX-klubbens og CX-Owners klub har begge konsulenter, som vejleder - også
> potentielle købere, og på CX-klubbens hjemmeside kan hentes en købs

Lidt yderligere info:
På de tidlige CX-modeller er køler-ventilatoren drevet af knastakslen og
kører altså derfor hele tiden.
På E-modellen er den el-drevet (termostatstyret)
/
Morten

Fra : Studo

Dato : 24-08-07 12:37

Perminator wrote:

> Jeg kan bekræfte dig i at 650 generelt er mindre pålidelig end 500, ligesom
> reservedelssituationen hurtigere tilspidser sig for 650.
Som 650E-kører kan jeg sige at jeg har haft lidt bøvl. Men det skyldes nu
mere standen af cyklen. Elnettet bærer præg af at have været udendørs i
mange år.
Og så har jeg lige brændt en toppakning af. Fandt dem kun to steder på
nettet, den ene til stort set halv pris. Reservedele til 650'eren kan være
bøvlet. Men har motoren været renoveret, ordentligt, så skal det ikke
afholde en fra et køb, efter min mening.

> [...]

> det kan findes med Google, men der er 3 ting der skal være belyst: Hvornår
> er statoren (som rummer tændingen tilligemed)

Statoren indeholder ikke noget af tændingen på min. Og ifølge Haynes er
det CX 500 +C +D (undtaget C fra 1982..) som kører med CDI tænding.
På E-modellerne skulle jeg mene at statoren alene leverer strøm til
batteriet.
Jeg har haft bøvl, men det var dårlig forbindelse mellem stator og
ensretter.

Fra : Studo

Dato : 24-08-07 12:41

Studo wrote:

> Perminator wrote:

Glemte lige at min påstand selvfølgelig ikke er 100%, Perminator har jo
maskinen.

Fra : Perminator

Dato : 24-08-07 17:32

Hej Studo
> Studo wrote:
> Glemte lige at min påstand selvfølgelig ikke er 100%, Perminator har jo
> maskinen.

Ikke desto mindre tror jeg du har ret. Jeg har været ved at boge min
Haynes, og her angives alle 650ere til transistortænding, og for 500erne, er
alle udstyret med CDI-tænding, med den beskrevne skavank, UNDTAGEN CX500C
serien med PC06 som start i stelnummeret fra 1982, -og det er netop
Eurosport, som jeg har. Den er også med transistortænding.

Jeg har ikke været derinde at rode på maskinen endnu, men det kommer til
vinter, når knastkæde og keramisk pakning skal skiftes for 2. gang. Så
bliver der syn for sagn.
Hvis du har ret, forklarer det, hvorfor den for-forrige ejer ikke skiftede
statoren ved 60kkm, hvor det andet blev skiftet.
Alt i alt stiller det jo E-modellen i et endnu bedre lys i forhold til
Hektos spm.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Hekto

Dato : 27-08-07 11:33

Hekto submitted this idea :
> [...]
> færre fejl og bedre pålidelighed.
>
> Så CX500E skulle være nogenlunde 'på højde' med
> en alm. CX500 m.h.t. value for the money?

Takker for oplysningerne! Der er jo noget konkret
at holde sig til.

Fra : oz9abc

Dato : 27-08-07 20:42

> Det eneste jeg kan finde om modellen er, at 500E
> er langt at foretrække frem for 650E p.gr.a.
> færre fejl og bedre pålidelighed.
>
> Så CX500E skulle være nogenlunde 'på højde' med
> en alm. CX500 m.h.t. value for the money?
Hej

Jeg har haft en CX500 fra 1980 hvor statoren ikke ville være med over 5500
omdr.
Jeg skiftede statoren, knastkæde, keramiskpakning, o-ringe, oliepumpekæde og
kørte 5000km uden problemer. Dog irriterede det mig at motoren klævrede
meget
fra broen der holder ventileren, når den blev varm. Den skal være tør og
kontant i lyden. Ingen raslen eller mislyde. Og så skal den ikke bruge mere
end 1-3 dl olie pr 1000km.
Jeg byttede den så væk for en hvid CX650E uden kåbe, hvilket der er noget
mere skub i og bedre køreegenskaber. Senere købte jeg en 650E mere med
helkåbe.
Begge har problemer med, pga. kompressionen, at starteren næsten ikke kan
trække motoren rundt i koldtilstand, men den kommer hver gang. Det er en
kendt "problem" mange lever med.
Det er vist kullene eller nogle ringe inde i starteren der skal skiftes. Det
bliver gjort til vinter.
Skulle jeg købe CX idag ville jeg vælge en CX650E igen. Evt. en velholdt
CX500E fra 1984-85 der har kørt 15-50.000km, de kan være rigtig fine.
Hold dig fra de gamle CX500
- min hvide CX er forresten til salg. Kig evt på min hjemmeside for billede.

Mvh
Jan
www.mcoplevelser.dk

Fra : Studo

Dato : 28-08-07 10:47

oz9abc wrote:
snip
> [...]
> kendt "problem" mange lever med.
> Det er vist kullene eller nogle ringe inde i starteren der skal skiftes. Det

Gør det! og det tager ikke lang tid. Ingen grund til at vente til vinter.
Jeg skiftede kul, og fik rengjort renset inden i starteren. Nu springer
den igang med det samme, en kæmpeforskel, og større nydelse/sikkerhed.

Det er alene kullene du skal skifte. Du kan så ligeså godt købe et par nye
fjedre som kullene er monteret med. De koster ikke alverden, og de gamle
ser sikkert ikke sløve ud. Men 20-30kr ekstra er det værd i min bog.

Og så rense alle forbindelser og overflader for snavs. Det er bare lige en
kort hyggeaften ved værkstedsbordet.

Havde også læst det med at problemet er kendt. Efter jeg havde klaret
starteren og tjekket fobindelser til og fra starteren, kan jeg ikke forstå
at folk ikke lige bruger de par timer og et par hundrede på reservedele.
For at have en cykel der bare starter let og elegant hver gang.

Fra : oz9abc

Dato : 29-08-07 05:56

Efter jeg havde klaret
> starteren og tjekket fobindelser til og fra starteren, kan jeg ikke forstå
> at folk ikke lige bruger de par timer og et par hundrede på reservedele.
> For at have en cykel der bare starter let og elegant hver gang.

Lyder rigtig godt. Hvor har du købt reservedelene ? Evt bestillingsnummere.

Mvh
Jan
www.mcoplevelser.dk

Fra : Studo

Dato : 29-08-07 08:07

oz9abc wrote:

> Efter jeg havde klaret

> Lyder rigtig godt. Hvor har du købt reservedelene ? Evt bestillingsnummere.

> [...]

Disse dele købte jeg ved mpmotorcykler.dk, altså mc-nøglen (eller var det
org.?) Mener at jeg slap noget 150 for dele, men kan ikke huske det. Så
foreslår den lokale hondaforhandler.

Kullene koster knap 7 pund hos David Silver. (det må da være starter brush
set?)
http://www.davidsilverspares.co.uk
Så kommer der porto oveni og fjedrene kan jeg ikke finde. OG så venter jeg
nu på en ordre fra DSS bestilt den 20/8. Så de kan ikke klandres for at
være hurtige.

Fjedrene mener jeg kostede 15-20kr, altså ret lidt for at sikre starterens
funktion. Jeg fandt at kun det ene kul var slidt ned til grænsen. Og det
vel at mærke kun lige til grænsen iflg, Haynes. Biler bliver jo slidt
enormt ned, men ikke i denne starter.

Fra : Perminator

Dato : 29-08-07 20:54

> [...]
> nu på en ordre fra DSS bestilt den 20/8. Så de kan ikke klandres for at

Bernt Mühl http://www.cx500-shop.de leverer både nye og brugte dele.
Han er ikke hurtig, men sikker. Betalingsmåden er "Vorkasse", så der skal
påregnes bankgebyr for at overføre beløbet til hans konto.
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Studo

Dato : 30-08-07 09:31

Perminator wrote:

> [...]
ankom 29/8

> Bernt Mühl http://www.cx500-shop.de leverer både nye og brugte dele.
> Han er ikke hurtig, men sikker. Betalingsmåden er "Vorkasse", så der skal
> påregnes bankgebyr for at overføre beløbet til hans konto.
tja, men det er nu ikke mange dele han har til en 650'er. Jeg har
ivhertfald ikke lige kunnet finde de her omtalte kul til starteren.

Fra : Perminator

Dato : 30-08-07 18:30

Hej Studo

"Studo" <"rekvalm"@googlemail.com skrev i en meddelelse

> tja, men det er nu ikke mange dele han har til en 650'er. Jeg har
> ivhertfald ikke lige kunnet finde de her omtalte kul til starteren.

Jeg har ikke lige pt kigget på hjemmesiden, men derimod fundet
"Starterkohlen" på hans CD-katalog.
Så vidt jeg har kunnet se i Haynes er der ingen forskel på starteren til 500
og 650. Dette er jo også forklaringen på den dårligere holdbarhed på
starteren på 650, idet den simpelthen er belastet til grænsen af sin
ydeevne, når den skal overvinde kompressionen i et 30% større slagvolumen.
Tidligere i tråden er også nævnt problemer med toppakning og topstykke på
650, og det tillader jeg mig at tilskrive samme argumentation, og så er vi
inde ved kernen i 650´s ry for svagere holdbarhed end 500.
Kullene står iøvrigt til ca 23 Euro, så det er ikke billigt ift. DSS. Til
gengæld har Mühl et uoriginalt starterrelæ med sikringsbox, som påstås at
være meget billigere end det originale.
Kul-fjedrene er ikke nævnt, men haves ganske givet også, det er bare at
spørge på en mail.
Det er ofte sket, at der er udvekslet 4-5 mails, førend alle detaljer og
supplementer til en leverance er på plads. Det kan jo godt kaldes for
"remote personlig betjening", og har for mig en vis vægt, når jeg vælger
leverandør. Her brillierer tyskerne ofte.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : studo

Dato : 30-08-07 22:29

Perminator wrote:

> [...]

> "remote personlig betjening", og har for mig en vis vægt, når jeg vælger
> leverandør. Her brillierer tyskerne ofte.

Lyder kanon! Jeg har hermed lavet et bookmark.

Fra : Studo

Dato : 31-08-07 14:56

studo wrote:

> [...]

Lige for at give ekstra info om mine toppakninger. Cyklen har kørt knap
137.000km så at den brænder toppakninger af efter det antal kilometer,
synes jeg ikke er slemt.

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-07 11:38

On Fri, 31 Aug 2007 13:55:47 +0000 (UTC), Studo wrote:

> studo wrote:

> Lige for at give ekstra info om mine toppakninger. Cyklen har kørt knap
> 137.000km så at den brænder toppakninger af efter det antal kilometer,
> synes jeg ikke er slemt.

Jo, det er nu slemt, for toppakninger er ikke en sliddel. :-/

Tæringer tager livet af de fleste toppakninger, som regel på grund af
manglende/forkert korrosionsbeskyttelse i kølevædsken.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg