Træstub skal væk
Fra : Bjørn Larsen

Dato : 23-08-07 15:57

Hej NG.

Jeg har en irriterende træstub ca. 5 cm høj. Hvordan får jeg den fjernet så
min ellers nydelige græsplæne tager mindst skade?
Har hørt at man kan bore huller i den, og fylde den med saltsyre e.l. ??

På forhånd tak for hjælpen.

/Bjørn Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-07 16:45

"Bjørn Larsen" <Spilopmager@hotmail[REMOVE].com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så min ellers nydelige græsplæne tager mindst skade?
> Har hørt at man kan bore huller i den, og fylde den med saltsyre e.l. ??

Man kan leje en såkaldt stubfræser og så fjerne den med den.
Tommy

Fra : GIlbert....\(5750\)

Dato : 23-08-07 17:30

hvad med at bore nogle 12 mm huller 10 - 15 cm ned fylde dem med tændvæske
og lave en hygge fakkel

--
Hilsen Christel & Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 23-08-07 22:23

"GIlbert....(5750)" <gilbert@roen[remove]have.dk> skrev i en meddelelse
> hvad med at bore nogle 12 mm huller 10 - 15 cm ned fylde dem med tændvæske
> og lave en hygge fakkel

det er apsolut en mulighed, men det tager rigtigt lang tid, fordi stuppen
kommer til at virke som væge i en olie lampe, så ville kuldene fra grillen
virke bedre eller et lille bål, men selv her ville det tage sin tid, alt
efter hvad det er for en stup.

en masse riller fra en motersav hvor der kan samle sig vand, for stuppen til
at rådne på et par år.

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 23-08-07 23:13

> en masse riller fra en motersav hvor der kan samle sig vand, for stuppen
> til
> at rådne på et par år.

Men man risikerer at smadre kæden , en rod er ikke ens over det hele, så
risikoen for at ramme jord eller sten er stor.

Hvis du ikke vil ofre til en rodfræser, kan jeg anbefale kul, da et rigtigt
bål vil brænde opad, dvs 10% rod 90% brænde.
Hvis du har nogle heatbeads kan du bruge dem, så passer det sig selv, men an
på størrelsen kan bore/save en fordybning på midten da det der kommer til at
tage lang tid er at brænde nedad, siderne skal nok følge med. og brug ikke
for mange kul ad gangen.

/christian

Fra : JENS ANDERSEN

Dato : 24-08-07 07:12

"Christian Holst - 2750(NB. fix emailadr)" <poppeATeasyfragPrikDanemarke>
skrev i en meddelelse news:46ce066f@news.dansketelecom.com...

> Men man risikerer at smadre kæden , en rod er ikke ens over det hele, så
> risikoen for at ramme jord eller sten er stor.

helt enig, jeg har en gammel el sav til den slags.

jens

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-07 07:37

> helt enig, jeg har en gammel el sav til den slags.

Den info ville bjørn nok godt have haft - altså at han skulle finde en
gammel sav :)
/christian

Fra : Bjørn Larsen

Dato : 24-08-07 14:33

Mange tak for de gode råd.
Tror jeg vil forsøge mig med Gilberts forslag... virker mest hyggeligt

mvh
Bjørn Larsen