Hvepsebo
Fra : Jakob Griffel

Dato : 23-08-07 10:12

Hej

Jeg har nogle hvepse (?) der har indrettet sig helt oppe under
eternit-rygningspladen på min tilbygning.
Hvor længe bliver de dér? Og er der ikke noget med at de ikke kommer igen
hvor de en gang har været?
Jeg vil jo gerne op og have det lukket til vinter (for der er jo åbenbart et
hul), men jeg skal sgu ikke op på nogen stige med fare for ikke at kunne
komme hurtigt nok væk hvis de stadig skulle være der.

--
Hilsen Jakob

Fra : Max

Dato : 23-08-07 10:43

Hej Jakob

> Hvor længe bliver de dér? Og er der ikke noget med at de ikke kommer
> igen hvor de en gang har været?

De forsvinder når det bliver koldt, kun dronningen finder et sted
at overvintre. De bruger ikke boet igen, men hvis stedet er egnet
til et hvepsebo, ja så er der stor sansynlighed for at der bygges
et ny bo på stedet næste år. Hvis de ikke genere, så lad dem
være, hvepsen er faktisk et nyttedyr.

--
Mvh Max

Fra : Jakob Griffel

Dato : 23-08-07 11:50

> Hvis de ikke genere, så lad dem
> være, hvepsen er faktisk et nyttedyr.

Det har jeg også tænkt mig. De generer mig ikke - jeg opholder mig ikke så
tit oppe på tagryggen...
Jeg vil bare gerne op og se hvor stort hullet er (pga fygesne osv. til
vinter). Men jeg venter lige lidt endnu.
Der er loft til kip, og jeg kan faktisk høre dem indenfor når der er stille.
Lidt sjovt.

--
Hilsen Jakob

Fra : Preben Andersen

Dato : 23-08-07 13:29

> [...]
> til et hvepsebo, ja så er der stor sansynlighed for at der bygges
> et ny bo på stedet næste år. Hvis de ikke genere, så lad dem

Hvordan nyttedyr?
mvh/Preben

Fra : Max

Dato : 23-08-07 14:01

Hej Preben

> Hvordan nyttedyr?

De er gode jægere og æder en masse andre insekter
der laver mere skade end dem selv.

--
Mvh Max

Fra : Preben Andersen

Dato : 23-08-07 17:34

> De er gode jægere og æder en masse andre insekter
> der laver mere skade end dem selv.

Det gør dem vel ikke til nyttedyr. Bier er nyttedyr, da de bestøver
forskellige afgrøder.
Jeg vil betegne hvepse som skadedyr, hvorfor skulle man ellers bruge tid
og kræfter på at fjerne deres boer?

mvh/Preben

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-08-07 17:48

On Thu, 23 Aug 2007 18:34:06 +0200, "Preben Andersen"
<pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Det gør dem vel ikke til nyttedyr. Bier er nyttedyr, da de bestøver
>forskellige afgrøder.

Mine agurker bliver behandlet med spinderovmider, som æder
spindemiderne. På samme måde kan hvepse da være nyttedyr hvis de æder
insekter som skader eller irriterer.

>Jeg vil betegne hvepse som skadedyr, hvorfor skulle man ellers bruge tid
>og kræfter på at fjerne deres boer?

Frygt.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 23-08-07 18:02

> [...]

>forskellige afgrøder.
>Jeg vil betegne hvepse som skadedyr, hvorfor skulle man ellers bruge tid

De jager og æder spyfluer
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 23-08-07 19:20

Hej Preben

> Jeg vil betegne hvepse som skadedyr, hvorfor skulle man ellers bruge
> tid og kræfter på at fjerne deres boer?

Hvad mener du der gør hvepse til skadedyr ?

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-08-07 20:10

> Jeg vil betegne hvepse som skadedyr, hvorfor skulle man ellers bruge tid
> og kræfter på at fjerne deres boer?

Det gør man heller ikke - medmindre man er bange for at de stikker. Så farer
husets mand rundt med en dåse "død bi" og får maser af ros fra konen.

Mvh Maria

Fra : Max

Dato : 25-08-07 20:50

Hej Maria

> Det gør man heller ikke - medmindre man er bange for at de stikker.
> Så farer husets mand rundt med en dåse "død bi" og får maser af ros

Hvorfor bruge "død bi" til hvepse ? :)

--
Mvh Max

Fra : finn

Dato : 29-08-07 21:33

Max skrev:
> Hej Maria

> Hvorfor bruge "død bi" til hvepse ? :)

Der da bestemt ikke nogen grund til at fjerne et hvepsebo hvis de ikke
generer , vi havde et sidste år der var inde i min kones pilebed og det
gjorde at vi ikke kunne komme i en meget stor del af vores have, det var
jordboende gedehamse. Der er nogen der mener at de er mere agresive, da
det var svært at lokalisere deres hul i jorden måtte vi opgive at
udrydde dem og det belønnede de med at æde alt vores frugt , jeg husker
at nogle naturkloge sagde i dette forår at efter den vinter vi havde
ville det blive et slemt hvepse år , men vi ser næsten ikke en eneste .
og i år har vi masser af frugt , som vi har svært ved at få spist op. Et
godt råd til at undgå hvepse plagen, læg mærke til hvepsedronninger om
foråret. Jeg dræbte en 5 stykker og har ikke været plaget.

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 03-09-07 07:28

finn wrote:
> [...]
> det var jordboende gedehamse. Der er nogen der mener at de er mere
> agresive, da det var svært at lokalisere deres hul i jorden måtte vi

det kan jeg så med garanti skrive under på at de er... da jeg boede hjemme
hos de "gamle" og slog græs kom jeg engang til at træde på sådan et bo
hvilket de forb...... hvepse tingester kvitterede med 18 stik i hovedet og
ca. 20 andre fordelt med løs hånd ud over resten af kroppen...
jeg hævede til dobbelt størrelse og var mere eller mindre små-syg i to dage
efter...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw