Boosterpumpe
Fra : Happy Diver

Dato : 23-08-07 16:55

Hvor kan man købe en håndterlig boosterpumpe, ikke alt for dyr
(5-10K)? Den skal helst ikke være så stor, det gør ikke noget den er
lidt langsom. Kan kun finde nortechdiving's.
Den skal desuden være luftdrevet.

På forhånd tak

Fra : ahp

Dato : 23-08-07 17:30

On 23 Aug 2007 15:55:21 GMT, Happy Diver <skumbanandk@0KDPMyahoo.dk>
(slet 0KDPM) wrote:

> [...]
>(5-10K)? Den skal helst ikke være så stor, det gør ikke noget den er
>lidt langsom. Kan kun finde nortechdiving's.

Så en meget handy Stansted luftdrevet booster hos Søsport. Kan ikke
lige huske prisen.
Samme model som vist her: http://www.gasbooster.co.uk/DTB5C.html

/ahp

Fra : KLogeaage

Dato : 23-08-07 18:25

Søsport import har sagerne ring og få en snak med Andre 86155521

Fra : kb

Dato : 23-08-07 19:03

On 23 Aug., 18:30, ahp <ahp...@ofir.dk> wrote:

> Så en meget handy Stansted luftdrevet booster hos Søsport. Kan ikke
> lige huske prisen.
> Samme model som vist her:http://www.gasbooster.co.uk/DTB5C.html
>
> /ahp

Prisen ved Søsport er vist 13-14 kg.
har set den i brug, den bliver du glad for. har selv overvejet at købe
en

kb

Fra : Kent Friis

Dato : 23-08-07 19:04

Den Thu, 23 Aug 2007 11:03:04 -0700 skrev kb:

> Prisen ved Søsport er vist 13-14 kg.

Siden hvornår regner man priser i kiloGRAM?

Mvh
Kent

Fra : tz@cdnet.dk

Dato : 23-08-07 21:31

On 23 Aug., 17:55, Happy Diver <skumbana...@0KDPMyahoo.dk> (slet
0KDPM) wrote:
> [...]
> (5-10K)? Den skal helst ikke være så stor, det gør ikke noget den er
> lidt langsom. Kan kun finde nortechdiving's.

Du kan jo også prøve at kigge på denne booster. 1450$ ex moms, fragt
og told
https://tech-blue.com/secure.html

mvh
TZ

Fra : Kim

Dato : 24-08-07 12:49

Byg den selv.
Jeg har altid 232 bar på mine ilt flasker når jeg tager på tur.

http://www.jj-technique.com/Expedition_htm/booster_main.htm

Hilsen Kim.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 24-08-07 15:43

"Kim" <lalala@la.com> skrev i en meddelelse
> Byg den selv.
> Jeg har altid 232 bar på mine ilt flasker når jeg tager på tur.
>
> http://www.jj-technique.com/Expedition_htm/booster_main.htm
>
> Hilsen Kim.

Men den er lidt mere stationær end de luftdrevne.
Hvis man benytter en typisk Harald Nyborg kineserkløver til projektet, så
sørg for at beregne en betydeligt lavere ydelse end den reklamer med. Jeg
troede at når kløveren lovede 5 tons, så gav den nok 3½-4 tons.
Det gjorde den skam også de første 5 flaskefyldninger... billige bras.
Men derefter landede den på 2,8 ton så jeg er nød til at skifte
gascylinderen til en med mindre stempel areal for at opnå de eftertragtede
220+ bar.

Fra : Kim

Dato : 24-08-07 19:37

"Johnny Christensen" <johnny_chri@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men derefter landede den på 2,8 ton så jeg er nød til at skifte
> gascylinderen til en med mindre stempel areal for at opnå de eftertragtede

Ærgeligt at du ikke kontaktede mig inden du gik igang med at "opfinde" den
igen.
Jeg havde allerede gjort de samme erfaringer.
Den første booster jeg lavede var med en 4 tons kløver til 1000,- kr og den
holdt i
godt 2 år.
Kløveren blev skiftet ud med en på 5 tons til 1200,- og den kører som en
drøm.
Det er rigtigt at "brændekløveren" er større og vejer mere end de
luftdrevne, men til gengæld skal man ikke have en stor luftbank med.

Hilsen Kim Heigren.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 25-08-07 14:54

> [...]
> Det er rigtigt at "brændekløveren" er større og vejer mere end de
> luftdrevne, men til gengæld skal man ikke have en stor luftbank med.

Hej Kim

Det er ikke kløverens start kapacitet der er problemet. Den er også opgivet
til 5 ton, det er kvaliteten af komponenterne som de billige kløvere er
bygget af.
Dårlige segl og varm hydraulikolie betyder at pumpemotoren snurrer lystigt,
men er ikke i stand til at skubbe kløverstemplet afsted med mere end 2,8 ton
i dette tilfælde. Jeg formoder at den ydelse vil falde yderligere.

Så hvis man vil bygge en boosterpumpe med det grundlag, så er mit råd at man
skal beregne betydeligt mindre trykkraft end hvad er opgivet i byggemarked
reklamerne.
Det er jo en yderst simpel formel for trykforholdene, når du skal vælge
størrelse på gascylinder.
Tillad _rigeligt_ med krafttab.

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 26-08-07 18:38

hejsa,

jeg har længe godt vil have en booster, men det er ikke rigtig blevet til
noget. pga prisen, så byg selv er jo løsningen, min plan var simpelt at
vende to gascylinder mod hianden med et eller anden passende forhold og så
lidt styring og så kør det, Men har jeg ikke ret i at hvis jeg har et luft
tryk poå feks 10bar fra en alm kompressor så skal forholdet være på 1:20 for
at kunne opnå 200bar ?

hvordan virker en brande kløver, sidder der en hydrolik motor, og et stempel
der skubber en cylender som så skubber "kløveren" ?

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 26-08-07 18:52

"Morten Dall Darmer" <mrnews@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> hvordan virker en brande kløver, sidder der en hydrolik motor, og et
> stempel der skubber en cylender som så skubber "kløveren" ?

Ja til begge.
Den virker bedst til små flasker, det tager for lang tid at regelmæssigt
booste til alm flaskestørrelser.
Der er en MPS booster bedre. Claus Dressler forhandler den her i DK

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 27-08-07 19:16

> [...]
> ret i at hvis jeg har et luft tryk poå feks 10bar fra en alm
> kompressor så skal forholdet være på 1:20 for at kunne opnå 200bar ?

Lige et par bemærkninger:
Som det allerede er svaret, jo så er det teoretiske maks tryk på en
booster jo, når drivstemplets kraft opvejes af boost-stemplets
påvikrning.
For en enkelt cylindret pneumatisk booster svarer dette til forholdet
mellem de to stemplers areal x deres tryk, og det er dette der som
oftes opgives som "boost-ratio".

F.eks. har en typisk mini/baby booster et boost-ratio på 20:1, og
nogle findes endda med 30:1....
DET BETYDER IKKE AT MAN KAN BOOSTE 10bar til 200bar!!!!
Det betyder at man kan booster f.eks. 100bar til et teoretisk makstryk
svarende til drivgassen*20, f.eks. 10bar*20 = 200bar.

Så hvis du kender dit ønskede sluttryk 200bar kan du typisk nøjes med
en 20:1 booster, vil du gerne have mulighed har 230-300bar skal du op
i klassen til ca. 30:1.

En tommelfingerregel er at man realistisk booster til maks 5gange
indgangs tryk, idet (single-stage) boosteren taber effektivitet
grundet dødrum, m.m.

Blot så man ikke bliver skuffet over ens legetøj ikke performer som
ventet.
Jeg havde regnet en del på det, så det kom ikke som en overraskelse
for mig, og hvis du er interesserert har jeg ret detaljeret regneark
for enkelt-trins luftdrev boostere.

Nicolai

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 27-08-07 22:34

"Nicolai Hanssing" <nh-fjern-@servo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg havde regnet en del på det, så det kom ikke som en overraskelse for
> mig, og hvis du er interesserert har jeg ret detaljeret regneark for

det vil jeg da godt have. der er jo ingen grund til at jeg laver dit arbejde
om

mvh Morten

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 28-08-07 20:04

"Morten Dall Darmer" <mrnews@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> det vil jeg da godt have. der er jo ingen grund til at jeg laver dit
> arbejde om

Kan hentes på http://www.havbasserne.dk/Booster.zip

Vær opmærksom på, at dette er til en HII booster med modifikation "T",
hvilket betyder at den kun bruger drivgas i kopressions-fasen. Andre
bruger også drivgas i den anden del af cyklus, og vil derfor bruge
meget mere gas.
Desuden er det teoretiske forbrug altid mindre en det reelle, og
tilsidst kan arket være fyldt af fejl.

God fornøjelse.

Nicolai

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 28-08-07 18:21

> [...]
> Som det allerede er svaret, jo så er det teoretiske maks tryk på en
> booster jo, når drivstemplets kraft opvejes af boost-stemplets påvikrning.

hvor får i gascylinder fra og hvad koster de ?

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-08-07 18:34

"Morten Dall Darmer" <mrnews@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> hvor får i gascylinder fra og hvad koster de ?

Det er en hydraulikcylinder som bliver O2 rengjort.
Bør kun gøres hvis man ved hvad man har med at gøre og man er omhyggelig.

Fra : Allan Norsk

Dato : 28-08-07 20:47

> Bør kun gøres hvis man ved hvad man har med at gøre og man er omhyggelig.

Kan ikke være mere enig. At dekantere O2 er en ting. Bygge boosterpumper af
dele der måske ikke er konstrueret til at komprimere ren O2 er i mine øjne
en helt anden boldgade. Ikke at det ikke kan lade sig gøre - men man skal
have den fornødne viden om emnet og de anvendte materialer i de dele man
anvender.

Som eksempel på hvad en O2 brand kan medføre lægger jeg lige et par link,
som vist har været bragt i gruppen før.

http://www.youtube.com/watch?v=9lw_fhNAIQc

http://www.nitroxdiver.com/Library/explode.html

/Allan

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 28-08-07 21:05

> Det er en hydraulikcylinder som bliver O2 rengjort.
> Bør kun gøres hvis man ved hvad man har med at gøre og man er omhyggelig.

jeg er uddannet mixer/blender, hvor man jo lare at O2 rengøre, jeg er vand
til at servisere og rense regulator og ventiler osv.
så ingen problem der.

så jeg prøver igen.

hvor køber i cylenderne og hvad koster de ca.

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 29-08-07 08:41

> [...]
> så ingen problem der.
>
> så jeg prøver igen.
>
> hvor køber i cylenderne og hvad koster de ca.

Morten

Der er flere ting man skal overveje med sådan et projekt.
Morten Frogner lavede for flere år siden en hjemmebygget booster. Den
fungerede også godt i lang tid, indtil den dag hvor han blev forfulgt af
stikflammer ud af døren. Der er mange måder at få grillet røven på.

Problemet er mangesidet, du har korrekt valg af materialer, brug så høj SIT
som muligt.
Det er klart at du han ikke helt fjerne alle de svage punkter, men du kan gå
så langt som overhovedet muligt for din egen sikkerheds skyld.
Du har retningsskifte og lokale kompressions muligheder i hele systemet der
giver adiabatisk kompression.
Du har particle impingement, det er dog nemt at løse med et passende filter
i indgangen af din første forsyningsslange.
Du bør tænke en del over varmelednings evne.
Du bør tænke over "hvad sker der _når_ det går galt (ikke hvis, men _når_)

Boosteren som Kim har afbilledet på JJ hjemmesiden ser jo tillokkende ud.
Enhver der kan bruge en boremaskine og en rulle gaffatape kan jo
tilsyneladende sætte den sammen.
Men... der hvor du sandsynligvis har flammerne til at skyde ud hvis det går
galt, er placeret lige ved siden af dine hænder og med mindre at du har arme
som en chimpanse så er dit hoved også i betænkelig nærhed.
Det er i ventilerne hvor du har den største varmepåvirkning og du også har
et par O-ringe med lavere SIT end f.eks metal. Så det er primært kandidat
til at brænde.
Så du starter ulykkesprocessen med at få ristet hænder og ansigt, derefter
skal du have åndsnærværelse nok til at få lukket for O2 tilførslen på
fødesiden og forvent også at når temperaturen bliver høj nok at din afgangs
side ventil giver efter så du har et kraftig tilbageløb fra din
dykkerflaske.

Nu gør det ondt som en i helvede og ser stadigt monster skræmmende ud med
hidsige flammer a'la skærebrænder. Så er det at du kommer i tanke om at du
boostede gas indendørs og dit haveskur, værksted eller lejlighed er nu i
fare for at brænde ned hvis du ikke får stoppet processen øjeblikkelig...ohh
shit.

Nå men du er jo heldigvis forberedt på det værste og har en spand vand til
at stå ved siden af, så den hælder du på bålet. Hvis du er meget heldig så
er det nok til at køle branden ned i sådan en grad at ilden slukkes. Hvis
ikke, så er du ved at være på røven.
Du kunne jo selvfølgeligt have tænkt lidt mere over de mulige ulykkes
situationer og have anskaffet dig en dejlig stor kulsyreslukker. Den leverer
en voldsom afkøling til -70 grader, se det er jo noget der rykker, nu har du
en reel chance for at få situationen under kontrol.
Vand, pulverslukker og brandtæpper hjælper ikke en skid, der er ikke rigtigt
noget afkøling at betydning i vand og det render hurtigt af skadestedet.
Pulver og brandtæppet virker ved at afskære forsyningen af O2, noget som jo
er så rigeligt til stede under en højtryks O2 forsynet brand.
Hvis det nu går helt galt og dit hus brænder ned, der foretages den
sædvanlige undersøgelse af brandvæsenet og de begynder at undre sig over
hvad den underlige hjemmebyggede gizmo der var forbundet til adskillige
interessante trykflasker mon skulle bruges til. Hvordan mon det så går med
din forsikrings erstatning for hus, indbo og ulykkeserstatning for dine egne
brandskader på hænder og hoved, mistet arbejdsfortjeneste osv. osv..
Tror du at dit forsikrings selskab vil klappe i deres små hænder og
øjeblikkeligt skrive dig en stor check på det fulde beløb?

I forhold til Kim's booster vil det være klogt at vende cylinderen om så
ventilerne kommer så langt væk fra dig under betjening som muligt.
Det vil nok også være klogt at sætte en afskærmning op omkring ventilerne,
den bygges nemt i 2mm plade. Ligeledes en afskærmning omkring gascylinderens
stempelindgang.Så har du købt lidt ekstra tid at reagere på hvis helvede
skulle bryde løs. Lad dog endelig være med at lukke den af i toppen, det er
der hvor du skal skyde kulsyren ned i for at få lynkølet hvis det går galt.
Der er brugt en 2 vejs hydraulikcylinder, fordi så har du et stempelhoved
som går helt ud til cylindervægen og tilbyder derfor et attraktivt
kompressionsforhold.
Det er både godt og ondt, det er en nem løsning. Men til ulempen hører at
massen i stempelhovedet er mindre end f.eks den som du finder i en
enkeltvirkende type.
http://www.hydrostaal.dk/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=33&Itemid=1Den har et massivt stempel som går ind i kompressionkammeret, den størremasse har en større evne til at absorbere kompressionsvarmen og lede detbort fra stempelhovedet.Den kræver dog lidt mere bearbejdning for at være ideel, fordi stemplet gårikke ud til cylindervægen. Så derfor skal du fremstille en foring som harf.eks 1mm større indre diameter end dit stempel. Husk på at der vilsandsynligvis forekomme stempelkipning under brug, så derfor den storetolerance. Denne foring kan med fordel laves af messing, det er nemt atbearbejde, er blødere end dit rustfri stål stempel som skal glide inden i ogdermed ikke bliver ridset på forseglingsfladen. Det er også relativt OK medhensyn til SIT.Hydraulikcylinderen bearbejdes kortvarigt med en cylinderhoner for at sikreat den indre overflade er så jævn som muligt. Cylinder og foring pressessammen.Din gastilgang og afgang i den nu fremstillede gascylinder skal være så ligesom muligt uden pludselige fremspring der kan skabe adiabatisk kompression.Indgangshullet i cylinderen er sandsynligvis ikke lavet fra fabrikantensside så det går helt ud til det påsvejsede gevind. Men det er nemt for digat rette op på, en tur i søjleboremaskinen klarer det og dermed fik du ogsålavet indgangshullet igennem din messingforing. Alle grater fjernes nemt meden hurtigsliber med en lille fræser eller smergelsten. Kør eventueltcylinderhoneren ned omkring borings stedet for at være helt sikker.Hvis du vælger at svejse en gascylinder holder på brændekløveren, så brugforsigtig punktsvejsning for ikke at varme kløverens forseglingsringe op ogdermed ødelægge dem. En af gangen og lad varmen få tid til at forsvindeigen, så kan det godt lade sig gøre uden at ødelægge den. Køl evt. med vandjævnligt for at kontrollere temperaturen så meget som muligt.Brug boosteren udendørs så kan trykket nemt sprede sig hvis der skulle kommeen katastrofal brist.Du får heller ikke brændt huset af.Hav en kulsyreslukker indenfor rækkevidde.Lad være med at booste voldsomt hurtigt, det er ligesom dekantering, johurtigere det går - jo større er risikoen.Du kan bygge det nemt og med gaffatape - eller besværligt og mere sikkert,valget er dit. Prisen er max 700 kr. højere for at gøre det mest muligtsikkert.MvhJohnny

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 01-09-07 21:01

tak Johnny,

i dit MEGET lange indlæg stod der rent faktisk noget brugbart til sidst da
du var færdig med at fortælle hvor galt det går.

MEN, nu er det jo sådanne at mange bruge r booster for at få trykket på O2
op. Men jeg har et contnues anlæg, så den kan bruge O2 stort set ned til nul
bar, så det er der ingen grund til at booste, (jeg er ikke begyndt at lave
dyk med rent O2 endnu) men der i mod vil jeg godt kunne booste Helium og
Argon, og det skulle der vel slet ikke på samme måde være noget farligt i

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-09-07 07:05

> i dit MEGET lange indlæg stod der rent faktisk noget brugbart til sidst da
> du var færdig med at fortælle hvor galt det går.

Hej Morten

Det er jo ikke første gang hvor du og jeg har forskellige meninger.

Sjovt nok mener jeg at det er den første del af mit indlæg der er den
allervigtigste. Ud fra den betragtning at der er et større antal personer
som har en hjerne og dermed værktøjet til at tænke konsekvenserne helt
igennem.

Den sidste del af beskrivelsen er beregnet til det mindre antal personer som
har håndelag, adgang til et maskinværksted og dermed mulighed for at bygge
en O2 booster på en lidt mere sikker måde.

Kan man udlede ud af dit svar, at du grundliggende mener at det ikke er
vigtigt at tænke sig om?
Men til gengæld vigtigt at bygge et-eller-andet?
For så er der jo ingen grund til at gøre det anderledes end det som Kim har
kastet sammen.

Mvh
Johnny

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 09-09-07 19:42

> Kan man udlede ud af dit svar, at du grundliggende mener at det ikke er
> vigtigt at tænke sig om?
> Men til gengæld vigtigt at bygge et-eller-andet?

det tror jo ikke lige du kan, så har jeg da formuleret mig forkert

det er snart noget tid siden jeg skrev det men skrev jeg ikke noget om at
jeg ville booste He ikke O2 og derfor ikke mente af afæren var så stor, er
det forkert antaget ?

mvh Morten

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-09-07 07:23

> [...]
> og Argon, og det skulle der vel slet ikke på samme måde være noget farligt

Så længe at det er en ikke-brandbar gas eller ikke indeholder O2, kan du
bruge en cykelpumpe smurt med råolie uden der sker noget. Forudsat at din
cykelpumpe kan klare kompressionsvarmen. Ved Argon komprimering er varmen
lidt svær at slippe af med igen, den bør man f.eks ikke lade køre igennem
sin dykkerkompressor igennem længere tid.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-09-07 07:57

Lidt mere underholdning der kan anskueliggøre hvorfor jeg mener at
sikkerheden har førsteprioritet når man roder med dette her.
http://www.irishmansoftware.com/fill_your_own_tanks.htm

http://www.rebreatherworld.com/rebreather-accidents-incidents/123-boat-burnt-down-o2-fire-caused.html?highlight=oxygen+fire

http://www.rebreatherworld.com/compressors-blending-mixing-booster-pumps/13891-o2-whip-seat-fire.html?highlight=O2+fire

http://www.rebreatherworld.com/rebreather-accidents-incidents/13648-oxygen-burns.html

På 2006 sommertogt med Havgus var der en dag hvor vi var blæst inde på
Bornholm. Det gav lejlighed for at efterse udstyret for et par af vores
deltagere. En ville lige undersøge hvorfor hans 80cf stage havde fået en
lækage omkring ventilen. Flasken blev tømt og ventilen taget af, det viste
sig at hals O-ringen (Viton) var brændt under fyldning. Den var nærmest
"udhulet", kun der hvor Viton'et havde været i kontakt det omgivende metal
havde forbrændingsvarmen kunne afledes nok til ikke at forkulle materialet.

Fra : ahp

Dato : 02-09-07 11:05

On Wed, 29 Aug 2007 09:40:44 +0200, "Johnny Christensen"
<johnny_chri@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er så rigeligt til stede under en højtryks O2 forsynet brand.
>Hvis det nu går helt galt og dit hus brænder ned, der foretages den

Nu er det ganske vist nogle år siden jeg var på et par
brandslukningskurser (i forbindelse med borerigge, foregik i Esbjerg
og Aberdeen), men der mener jeg at kulsyreslukkeren egnede sig bedst
til væsker eller el-installationer i brand.Og at den er ringe egnet
til faste stoffer og brug i fri luft.
Den er god fordi den ikke ødelægger omgivelserne, sådan som en
pulverslukker gør (du kommer f.eks. til at fortryde det, hvis du
slukker en brand i din bil med en pulverslukker, lad istedet bilen
brænde op, og indkasser forsikringen).

Kulsyreslukkeren virker ved at fortrænge den omgivende luft/O2, og jeg
mener at det blev sagt at den kølende effekt i praksis ikke havde
nogen betydning ved slukning. Dog kunne den bruges til at køle øl, og
fryse legemsdele af mennesker og dyr. Det med øl fungerer fint, men er
lidt dyrt i længden. Det med mennesker og dyr afventer vi. Frivillige
kan melde sig her.

Men jeg kan huske forkert, så måske der er en brandmand herinde med
mere "friske" oplysninger i hukommelsen?

Kort (men klar) info om kulsyreslukkere:
http://www.danskbrandteknik.dk/?a=product&product_id=14

Hvis i keder jer så er der lidt om brandsikkerhed her:
http://www.brandinfo.dk/

Mvh
ahp, der syntes det danske vejr er træls.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 02-09-07 12:58

"ahp" <ahpdyk@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.danskbrandteknik.dk/?a=product&product_id=14
>

> Hvis i keder jer så er der lidt om brandsikkerhed her:

Men da en brand i et højtryks O2 anlæg har alle de fornødne elementer
indbygget.
Varme, O2 og selve brændstoffet.

Hvordan vil du ellers forsøge at få en dårlig situation under kontrol?
O2 er der i så rigelige mængder, det har sænket det brændene materiales SIT
i sådan en grad at det tændes "for tidligt" i forhold til f.eks en atmosfære
af alm luft.
Brændstof, her er det de bløde ting der brænder først, gummimaterialer,
smøremidler og til sidst metaller.
Varme, først begrænset til skadesområdet f.eks en O-ring , men kan sprede
sig til omgivelserne og få dem op på en temperatur hvor der er mere
brændstof som begynder at tænde.

Nr 1, luk for tilførslen af yderligere O2
Nr 2, køl branden ned så hurtigt du kan.
Hvis du kan smide hele skidtet i havet så er det vel den nemmeste løsning.
Men hvis du ikke er i en position hvor det kan lade sig gøre, så er at køle
skadesstedet med -70gr vel det hurtigste temperatur drop som du kan
fremkalde.

Varmen er i virkeligheden det eneste du kan fjerne fra brandtrekanten når
det går galt i denne situation. Tragten på slukkeren skal helt ned og røre
ventilerne (eller hvor O2 branden nu er opstået) og så simpelthen fyre hele
flasken af så det bliver iskoldt.

> Mvh
> ahp, der syntes det danske vejr er træls.

DMI mener at vi kunne have dykket i går :-/

Fra : ahp

Dato : 02-09-07 14:26

On Sun, 2 Sep 2007 13:58:11 +0200, "Johnny Christensen"
<johnny_chri@hotmail.com> wrote:

>Nr 2, køl branden ned så hurtigt du kan.

Min kommentar var møntet på køleeffekten.
Det vi fik at vide var at, på trods af den meget lave temperatur, så
var kølevirkningen meget lille, nærmest forsvindende.
På emner der er bare en smule varme, forsvinder kulsyresneen som dug
for solen.

Mvh
ahp

Fra : ahp

Dato : 02-09-07 11:11

> [...]

>noget afkøling at betydning i vand og det render hurtigt af skadestedet.

Faldt lige over denne korte beskrivelse af forskellige brandslukkere:
http://www.safeteam.dk/infobrandmat.html

Mvh
ahp

Fra : Lars Skov-Dethlefsen

Dato : 02-09-07 16:42

Hejsa

> DMI mener at vi kunne have dykket i går :-/

Det var der så nogle der faktisk gjorde

Mvh
Lars Skov-Dethlefsen

Fra : kb

Dato : 23-08-07 22:14

On 23 Aug., 20:04, Kent Friis <nos...@nospam.invalid> wrote:

> Siden hvornår regner man priser i kiloGRAM?
>
> Mvh
> Kent
> --
> "So there I was surrounded by all these scary creatures
> They were even scarier than what Microsoft call features"
> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

ja ja kloge det var nok en fejl

kb

Fra : SM

Dato : 24-08-07 07:06

"kb" <kbrandhoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> They were even scarier than what Microsoft call features"
> - C64Mafia: Forbidden Forest (Don't Go Walking Slow).

I skolen lærte jeg at 1000 g er = 1 kg.
så uden at vide det tror jeg at 10 kg måske er = med 10000 kr. sådan lidt
slang. (he he)

Fra : Kent Friis

Dato : 24-08-07 15:13

Den Fri, 24 Aug 2007 08:05:31 +0200 skrev SM:

> [...]
>
> I skolen lærte jeg at 1000 g er = 1 kg.
> så uden at vide det tror jeg at 10 kg måske er = med 10000 kr. sådan lidt

Nej, der er nok tale om at kb's fingre har været lidt for hurtige.

Problemet opstår ved at man i daglig tale kalder kilogram (kg) for
"kilo". Men kilo betyder tusind, og forkortes "k", fx i kilometer, "km",
kilowatt "kW", og som nævng kilogram "kg".

Det er blevet helt normalt at bruge samme betegnelse når vi snakker
om penge, hvor det ofte er underforstået at det er kroner vi snakker
om (medmindre det er nede sydpå, så er det euro). Altså "10 kilo", der
forkortes "10k". Fejlen er blot at da kb tænkte "10 kilo", skrev hans
fingre "10kg" i stedet for "10k".

Mvh
Kent

Fra : r_iversen@hotmail.co~

Dato : 25-08-07 00:38

On 24 Aug., 13:48, "Kim" <lal...@la.com> wrote:
> [...]
>
> Du kan jo også prøve at kigge på denne booster. 1450$ ex moms, fragt

Husk at det er + 600$ før at den kan bruges

Mvh
Rolf

Jeg mener at Bette Peter vil af med hans.. hvis du kan bruge en brugt?

Fra : kim@heigren.dk

Dato : 28-08-07 21:28

On 28 Aug., 22:04, "Morten Dall Darmer" <mrn...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> så ingen problem der.
>
> så jeg prøver igen.
>
> hvor køber i cylenderne og hvad koster de ca.

Jeg kan godt hjælpe.
Skriv til mig direkte på kim(at)heigren.dk
Hilsen Kim

Fra : Mog.amok@gmail.com

Dato : 30-08-07 20:47

On 29 Aug., 09:40, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> http://www.hydrostaal.dk/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.br...har et massivt stempel som går ind i kompressionkammeret, den størremasse har en større evne til at absorbere kompressionsvarmen og lede detbort fra stempelhovedet.Den kræver dog lidt mere bearbejdning for at være ideel, fordi stemplet gårikke ud til cylindervægen. Så derfor skal du fremstille en foring som harf.eks 1mm større indre diameter end dit stempel. Husk på at der vilsandsynligvis forekomme stempelkipning under brug, så derfor den storetolerance. Denne foring kan med fordel laves af messing, det er nemt atbearbejde, er blødere end dit rustfri stål stempel som skal glide inden i ogdermed ikke bliver ridset på forseglingsfladen. Det er også relativt OK medhensyn til SIT.Hydraulikcylinderen bearbejdes kortvarigt med en cylinderhoner for at sikreat den indre overflade er så jævn som muligt. Cylinder og foring pressessammen.Din gastilgang og afgang i den nu fremstillede gascylinder skal være så ligesom muligt uden pludselige fremspring der kan skabe adiabatisk kompression.Indgangshullet i cylinderen er sandsynligvis ikke lavet fra fabrikantensside så det går helt ud til det påsvejsede gevind. Men det er nemt for digat rette op på, en tur i søjleboremaskinen klarer det og dermed fik du ogsålavet indgangshullet igennem din messingforing. Alle grater fjernes nemt meden hurtigsliber med en lille fræser eller smergelsten. Kør eventueltcylinderhoneren ned omkring borings stedet for at være helt sikker.Hvis du vælger at svejse en gascylinder holder på brændekløveren, så brugforsigtig punktsvejsning for ikke at varme kløverens forseglingsringe op ogdermed ødelægge dem. En af gangen og lad varmen få tid til at forsvindeigen, så kan det godt lade sig gøre uden at ødelægge den. Køl evt.. med vandjævnligt for at kontrollere temperaturen så meget som muligt.Brug boosteren udendørs så kan trykket nemt sprede sig hvis der skulle kommeen katastrofal brist.Du får heller ikke brændt huset af.Hav en kulsyreslukker indenfor rækkevidde.Lad være med at booste voldsomt hurtigt, det er ligesom dekantering, johurtigere det går - jo større er risikoen.Du kan bygge det nemt og med gaffatape - eller besværligt og mere sikkert,valget er dit. Prisen er max 700 kr. højere for at gøre det mest muligtsikkert.MvhJohnny

SIT hvad er det for en størelse??

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-08-07 08:16

<Mog.amok@gmail.com> skrev i en meddelelse
SIT hvad er det for en størelse??

Hej Mog??

For at kunne træffe et informeret valg om hvad der måske / måske ikke er
klogt at gøre. Er der noget viden og praktisk arbejde som man stifter
nærmere bekendsskab med på kursus, f.eks blenderkursus, Adv Nitrox, CCR
modul 1, diverse tekniske kurser osv osv. Skulle man ske at være
raketforsker hos NASA var det nok endnu bedre.
Man skal _ikke_ forvente at kunne lære at dykke eller bygge dimser ud fra
hvad man læser på nettet.

Det gælder uanset om man vil bygge ting om til noget de absolut ikke var
designet til at gøre fra fabrikantens side, eller om man vil f.eks bygge en
CCR fra grunden.
Begge dele rummer risiko for store skader lynhurtigt.

Uden baggrundsviden og deraf følgende tankemønster bør man holde fingerne
helt væk.
Men...selv med kurser, beviser og instruktørgrader nok i dykkerbranchen til
at det vælter ud af begge ører, er det ikke nogen garanti for at folk
egentligt har tænkt det helt igennem og anbefaler noget som er direkte
farligt.

Mvh
Johnny
(der også har certifikater nok til at starte et helt spil kort, det er
heller ikke sikkert at hvad jeg siger er den almindeligt accepterede mening)

Fra : Henrik Manley

Dato : 31-08-07 09:23

> Hej Mog??
>
> For at kunne træffe et informeret valg om hvad der måske / måske ikke er

Mon ikke manden bare gerne vil vide hvad du mener med SIT, altså hvad det
betyder.

Jeg synes det er en uvane at bruge alle disse selv opfunden forkortelser,
det kan kun føre til misforståelser. SIT er den internationale forkortelse
for den mønt enhed man brugte i Slovakiet før de fik euro. Men det var vel
ikke det du mente?

Jeg har aldrig før set SIT brugt som en forkortelse af (jeg gætter)
selvantændelses temperatur.

Når man bruger forkortelser er det normalt at skrive hvad den betyder første
gang man bruger den.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-09-07 09:23

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvantændelses temperatur.
>
> Når man bruger forkortelser er det normalt at skrive hvad den betyder

Hej Henrik

Udover at være en del af de kurser (IANTD & TDI de kommer begge fra det
samme grundlag) som jeg har taget ved folk der ved hvad de taler om, så er
SIT ligeledes en helt almindelig forkortelse udenfor dykkerbranchen når de
fleste andre skal klasseficere et materiales egenskaber mht brand.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=sit+self+ignition+temperature&meta=

Jeg opfinder ikke noget nyt her

På samme vis som når nogen skriver deko, END, CNS, OTU osv. osv. så ved du
også hvad der drejer sig om, via den baggrundsviden man har i forvejen.

mvh
Johnny

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 01-09-07 10:35

Ja ja Johnny.. Det er godt med dig.

Bare fodi NASA og andre institutioner bruger forkortelsen, betyder det ikke
at det
er et udtryk du ikke selv har opfundet. De har sikker set forkortelsen her i
gruppen, og
kaster det nu omkring sig, lige som så mange andre gør, når de har læst
noget her.

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-09-07 11:14

> http://www.google.dk/search?hl=da&q=sit+self+ignition+temperature&meta=
>
> Jeg opfinder ikke noget nyt her

Jeg er klar over du ikke opfinder noget nyt, disse fine artiker som du
linker bruger jo forkortelsen på den rigtige måde ved at man første gang
skriver hvad den betyder. Det er den måde man bruger forkortelser på.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 01-09-07 13:50

> Jeg er klar over du ikke opfinder noget nyt, disse fine artiker som du
> linker bruger jo forkortelsen på den rigtige måde ved at man første gang
> skriver hvad den betyder. Det er den måde man bruger forkortelser på.

OK... ja det står altså for OK, som er en forkortelse af....
Hmnnn...shit...lige nøjagtigt denne her er vi nok nød til bare at lade stå

Op med humøret Henrik, jeg mener det ikke så slemt.

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 01-09-07 15:40

Lad den aldrig bare stå (med mindre hun ER gået)

På samme måde som SIT står for mange ting står OK og så for mange ting.

1. Orrin Kendall biscuits, which soldiers ate during the Civil War.
2. Short for Aux Cayes, a Haitian port that American sailors praised for
its rum.
3. Old Keokuk, a Native American tribal chief who was said to have signed
treaties with his initials.
4. OK stands for "all correct" or the illiterate phrase "Orl Korrect."
5. U.S. President Martin Van Buren's nickname "Old Kinderhook" -- OK for
short. He was a native of Kinderhook, N.Y.
6. Choctaw word "okeh," (or "hoke") meaning "indeed" (or "It is so.")
7. Scottish "auch aye", meaning "ah yes." (Or "och aye," meaning "okay.")
8. From the French maritime phrase "au quai" meaning "at dock", and
therefore at last safe from the ravages of the open sea.
9. '0 killed' - the report of the night's death toll during the First World
War.
10. All clear after the shoot-out at O.K. Corral.
11. Instruments calibrated at an Observatory at Kew had, affixed to them, a
stamp, or impression, to authenticate that calibration. This stamp was O K -
Observatory Kew.

Fra : Henrik Manley

Dato : 01-09-07 23:30

> Op med humøret Henrik, jeg mener det ikke så slemt.

Mit humør fejler aldrig noget, slet ikke efter sådan en aften med stille
vejr og 90 minutter i furesøen med efterfølgende krebsegilde. Furesøen kan
godt anbefales som dykkersted for tiden. Store stimer af aborre og skaller
og imellem sivene flotte geder. Bunden næsten levende af krebs og nogle
store ål.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : TT

Dato : 02-09-07 19:40

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> [...]
> og imellem sivene flotte geder. Bunden næsten levende af krebs og nogle

Hej Henrik,

Hvor i Furesøen dykker du normalt - fra broen eller ??

-TT

Fra : Henrik Manley

Dato : 02-09-07 20:06

> Hvor i Furesøen dykker du normalt - fra broen eller ??

Fra Furesøbad og syd på, husk at få tilladelses til at dykke i søen.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : TT

Dato : 04-09-07 21:02

> Fra Furesøbad og syd på, husk at få tilladelses til at dykke i søen.
>
> --
> Henrik Manley
> m@nley.dk http://bends.dk

Takker - jeg kan ikke se at man skal søge tilladelse, kan du henvise til der
hvor der skal søges ?

-Torben

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-09-07 21:37

"TT" <trp@(skal lige pilles - ud hajq.dk> skrev i meddelelsen

> Takker - jeg kan ikke se at man skal søge tilladelse, kan du henvise til
> der hvor der skal søges ?

Man skal _altid_ søge tilladelse før man dykker i søer da de ejes af nogle,
furesøen ejes af staten og man søger tilladelse hos skovfoeden. Jeg har ikke
lige numret til ham men det skulle være til at finde.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Thomas Andersen

Dato : 01-09-07 17:11

Selv mine hunde ved hvad SIT betyder ;)

--
Mvh. Thomas Andersen
www.dykkerservice.dk

Fra : Johnny Christensen

Dato : 31-08-07 09:51

Temligt vigtigt.
Før man presser messingforing og cylinder sammen, så er begge dele grundigt
O2 rengjort.
Derefter smøres indvendig cylinderside og udvendig foring godt med O2 fedt,
det hjælper på at tingene glider sammen uden at man deformerer foringen.
Samtidig lægger det et dækkende lag på det rå metal og forsinker
rustdannelse mellem de to emner. Muligvis indkapsler det også små spor af
antændelses kilder inde, så risikoen nedsættes yderligere.

Fra : Mog.amok@gmail.com

Dato : 02-09-07 22:19

On 31 Aug., 09:15, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> heller ikke sikkert at hvad jeg siger er den almindeligt accepterede mening)

Hej Johnny.

Nå er det jo ikke os alle der er omvandrende orakler.....
Der findes jo som bekendt ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar. Og da
jeg ikke lige har tid til at tage et blender kursus her i denne uge,
så er der vel ikke noget forkert i at spørge! eller hva? Mht både ccr
og boosterpumpe, ja så er der vel ingen der er blevet dræbt at af at
gå og overveje et projekt. Da ikke så vidt jeg kender til, men måske
du gør?? Du har da ret i at det er af stor vigtighed at man hved hvad
man har med at gøre inden man kaster sig ud i sådanne projekter. Men
som jeg sagde før så er vi jo ikke alle orakler, så vi anfre dødelige
må jo starte i god tid med at samle hvad vi kan finde. En anden ting,
fat dig i korthed, der er ikke nogen der gider læse halvsure komentare
der fylder side op og side ned.
Min gamle chef sagde at en dygtig mand der ikke kan lære fra sig er
intet værd, har du nogensinde tænkt på det??

Mvh Martin

PS Sælger du kurser? for det er jo næsten dit standard svar: tag det
eller det kursus, så har du svaret..

Fra : Johnny Christensen

Dato : 03-09-07 12:34

>Der findes jo som bekendt ikke dumme spørgsmål, kun dumme svar.

Hej Martin

Man siger noget i retningen af; En diplomat er en person som kan fortælle
dig at du skal gå ad helvede til, på en sådan måde at du ser frem til
rejsen.

Jeg er ikke diplomat (no shit...) og præsenterer derfor mine pointer uden
indpakning i vat.
Det holder misforståelserne nede på et minimum for det som er vigtigt.

Du kan sagtens lære det hele ved at prøve sig frem, det tager bare længere
tid før man kommer frem slutresultatet. Muligvis pådrager man sig nogle
dyrkøbte erfaringer i processen.

Mvh
Johnny

Fra : Morten Dall Darmer

Dato : 09-09-07 21:58

> Jeg er ikke diplomat (no shit...) og præsenterer derfor mine pointer uden
> indpakning i vat.
> Det holder misforståelserne nede på et minimum for det som er vigtigt.

det vil jeg ikke give dig ret i, jeg syntes nemlig din Point var MEGET
pakket ind, okay måske ikke i vat men i en meget langs nærmes historige
agtig ting ))

og det er jo også okay, men det er ikke at fatte sig i kort hed og gøre det
klart og tydeligt for at undgå misforståelser

mvh Morten

Fra : Mog.amok@gmail.com

Dato : 03-09-07 13:59

On 3 Sep., 13:33, "Johnny Christensen" <johnny_c...@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> tid før man kommer frem slutresultatet. Muligvis pådrager man sig nogle

Hej Johnny

Jeg syntes nu at flere af dine indlæg kan tolkes som "mig alene vide!!
og jeg vil forresten ikke dele med jer andre" Omvendt fortæller du
gerne hvor dumme andre er og bære sig ad. Jeg siger ikke at du ikke
har ret i noget af det du siger, men så del ud af det du ved i stedet
for de her standard "i er alle dumme " svar.

Den der ved meget, ved at der er endnu mere han ikke ved.....tænk lidt
over det.

Mvh Martin

Fra : Johnny Christensen

Dato : 04-09-07 07:31

>Jeg syntes nu at flere af dine indlæg kan tolkes som "mig alene vide!!
>og jeg vil forresten ikke dele med jer andre"

Gad vide om det ikke ville være en god idé at du lod være med at læse noget,
når du led af pms.
Tolkning er ikke din stærke side.

http://www.lukiks.dk/
http://www.kleenex.com/USA/Home.aspx?sectionID=&s=