Router og firewall ?
Fra : Autocadster

Dato : 23-08-07 10:17

Hej i gruppen...

Vi er 2 der lidt uenige om vigtigheden af en software firewall på en
børne pc når man sider bag en router.

A/ siger det er absolut nødvendigt

B/ siger at det er ligegyldigt når man sider bag router, B mener at
antivirus er nok

Nogen der ved lidt om det, husk det er en maskine der bruges af børn

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-08-07 10:31

Autocadster <autocadster@gmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> antivirus er nok
>

> Nogen der ved lidt om det, husk det er en maskine der bruges af børn

Kommer an på hvad man ser i ordet firewall.

Ønsker man at blokere for trafik som initieres fra Internettet, så kan din
router sagtens blokere vel og mærke ved at porten ikke er åben ind mod
børnenes maskine.

Hvis der derimod er tale om trafik som din børns computer starter, fx en
trojan/keylogger der ringer hjem eller en virus som spreder sig selv. Så
kræver det at de udgående porte som anvendes er blokeret i din router.

For de fleste vil alle udgående porte være tilladt i en router, dermed
uhindret adgang.

En software firewall ville måske kunne opfange denne trafik, men det er op
til applikationen, da alle software firewalls ikke er ens.
Nogen har et givent regelsæt installeret, man kan så håbe at de tilladte
regler ikke falder ind under sårbarheden.
Andre firewalls popper op og spørger om handling, når en applikation prøver
på noget, dette kan være et problem for uvidende personer og børn, og for
de fleste bliver det efter tid mere et irritationsmoment end
tryghedsfølelse.

At sige antivirus er nok, er det samme som at sige man ikke kan drukne med
badevinger. Antivirus er først de senere år begyndt at interessere sig for
spyware. Desuden skal en virus være kendt før der kan laves et fix imod
den.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 23-08-07 16:01

Den 23 Aug 2007 09:31:20 GMT skrev Bjarke Andersen:
> [...]
> trojan/keylogger der ringer hjem eller en virus som spreder sig selv. [cut]

Så er en software firewall på samme maskine pr. definition falsk
tryghed, eftersom maskinen - og dermed firewall'en - allerede er
inficeret. Skadedyrs-programmet kan bare deaktivere firewall'en, eller
oprette sin egen regel der giver det tilladelse til at lave alle de
ulykker det har lyst til.

Mvh
Kent

Fra : Straight Talk

Dato : 23-08-07 11:17

On Thu, 23 Aug 2007 11:16:30 +0200, Autocadster
<autocadster@gmail.com> wrote:

> [...]
>børne pc når man sider bag en router.
>
>A/ siger det er absolut nødvendigt
>
>B/ siger at det er ligegyldigt når man sider bag router, B mener at

C/ (mig) siger at det alt andet lige er lidt ligegyldigt. Eller sagt
på en anden måde: Det er faktisk ikke sådan lige at svare på, da det
afhænger af så mange ting.

Men - hvis de er som børn er flest har de ikke for fem flade ører
begreb om eller interesse for sikkerhed. Den bli'r alene DIT ansvar.

Jeg hælder dog mest til B. At tro at børn la'r sig stoppe af en
software firewall der pop'er op om at et eller andet program (som
barnet gerne vil bruge) ønsker at sende til internettet, er i mine
øjne naivt.

>Nogen der ved lidt om det, husk det er en maskine der bruges af børn

Netop. Så DU må ta' ansvar for hvilke sider de må besøge, hvilke
programmer de må køre o.s.v. o.s.v. og så må du afgøre med dig selv om
du vil implementere det ad teknisk vej eller om du vil bruge
belæring/coaching med pisk/gulerod.

P.S. Børn bør i øvrigt altid køre med egen bruger-konto som IKKE er en
administrator-konto!

Fra : Autocadster

Dato : 23-08-07 19:10

Straight Talk har bragt dette til os:
> P.S. Børn bør i øvrigt altid køre med egen bruger-konto som IKKE er en
> administrator-konto!

Øh der er tale om en børene pc, så der er selvfølgelig ikke admin
rettigheder

--
Venlig hilsen
Autocadster / 2620

Fra : Straight Talk

Dato : 23-08-07 22:38

On Thu, 23 Aug 2007 20:09:40 +0200, Autocadster

Er det en selvfølge?

Fra : Nicolai

Dato : 23-08-07 11:53

Autocadster wrote:
> [...]
> antivirus er nok
>

> Nogen der ved lidt om det, husk det er en maskine der bruges af børn

Som de andre er inde på, så tror jeg heller ikke at børn og software
firewall går hånd i hånd. Om ikke andet, så lærer de hurtigt hvad de
skal trykke på for at kunne fortsætte med at lave hvad de var i gang med
og så risikerer man at FW bliver en "sovepude". Så er valget mellem
ovenstående, ville jeg sige som B, for så er man stadig nødt til at
tænke sig lidt om.

Men der er jo alternativer til ovenstående. :)

nicolai