Export/import af BLOB-felter
Fra : Kurt G

Dato : 23-08-07 13:10

Krydspostet til edb.database og edb.programmering.pascal.

Jeg er ved at lave export/import fra/til databaser til/fra tekstfiler i
Delphi.
Blandt felterne er der også bemærkningsfelter, som er BLOB-felter.

Når jeg exporterer, er det normalt med semikolen som feltseperator og "
omkring tekstfelter. En record afsluttet med linieskift (CRLF).

Problemet er, at der i bemærkningsfelterne jo også er linieskift. Det giver
ikke problemer ved export, men når jeg importerer igen, tror programmet ved
mødet med CRLF i BLOB-feltet, at det er slut på record.
Jeg kan godt erstatte CRLF i BLOB-felter med et andet tegn ved export og
tilbage ved import, men det vil jo ikke være godt, hvil der skal importeres
af en anden databese.

Hvordan klarer man normalt det problem?

Mvh Kurt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-08-07 14:33

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> writes:

> Blandt felterne er der også bemærkningsfelter, som er BLOB-felter.

Hvorfor ikke CLOB? BLOB kan jo indeholde hvad som helst.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kurt G

Dato : 23-08-07 17:07

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke CLOB? BLOB kan jo indeholde hvad som helst.
>
> --
> Thorbjørn Ravn Andersen

Det synes jeg ikke, at jeg har hørt om før!
Kan du forklare nærmere?

/Kurt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-08-07 17:33

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> writes:

> Det synes jeg ikke, at jeg har hørt om før!
> Kan du forklare nærmere?

En CLOB er en tegnklump, en BLOB er en binær klump (hvilket også er
grunden til du har problemer).

Dit grundlæggende problem kan jeg ikke hjælpe med, for der er ikke en
generel måde at flytte binære data mellem systemer, men du kan lave en
indpakning i fx uuencode som så skal udpakkes igen når det lægges ind
i den anden database.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kurt G

Dato : 23-08-07 18:14

> [...]
> generel måde at flytte binære data mellem systemer, men du kan lave en
> indpakning i fx uuencode som så skal udpakkes igen når det lægges ind

Tak for forklaringen.
Jeg så efter i hjælpen til Delphi5, som jeg bruger, men der er intet om
CLOB.
/Kurt

Fra : Brian \(www.european~

Dato : 27-08-07 08:46

> Tak for forklaringen.
> Jeg så efter i hjælpen til Delphi5, som jeg bruger, men der er intet om
> CLOB.

Er det ikke blot hvad der svarer til et Paradox Memo felt?

/Brian

Fra : Brian \(www.european~

Dato : 27-08-07 08:48

Fra : Brian \(www.european~

Dato : 27-08-07 08:48

"Brian (www.europeansoftwarehouse.com)" <x@x.x> skrev i en meddelelse

> Er det ikke blot hvad der svarer til et Paradox Memo felt?
>
> /Brian
Ps. Jeg har heller aldrig hørt om CLOB før?

/Brian

Fra : Kurt G

Dato : 27-08-07 14:12

"Brian (www.europeansoftwarehouse.com)" <x@x.x> skrev i en meddelelse

> Er det ikke blot hvad der svarer til et Paradox Memo felt?
>
> /Brian
Ikke helt, som jeg opfatter det. Med Paradox har jeg stadig problemet med
CRLF ved import af de filer, som jeg selv har eksporteret.

Kurt

Fra : Brian \(www.european~

Dato : 28-08-07 07:38

> Ikke helt, som jeg opfatter det. Med Paradox har jeg stadig problemet med
> CRLF ved import af de filer, som jeg selv har eksporteret.

Umiddelbart burde et BLOB felt kunne håndtere CRLF. Det er jo blot en
binær-strøm, som ikke tolker på data. Kan du ikke post'e noget kode?

/Brian