Købsbetinget konkurrence
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-08-07 14:52

Berlingske har et aktiespil. I det spil kan man oprette grupper og
konkurrere internt i grupperne om hvem der får højest afkast.

Peugeot har lavet en gruppe og har udlovet en præmie til de tre bedste i
gruppen - en iPod. I den mail om konkurrencen som Peugeot har sendt til
deres kunder står der følgende med småt nederst:
"Vinderne af iPod'sene i Peugeot-ejere gruppen, vil skulle dokumentere, at
de ejer en Peugeot før præmien fremsendes"

Er det ikke en købsbetinget konkurrence så? ;)

Fra : Nick

Dato : 22-08-07 15:05

"Henrik Stidsen" skrev i en meddelelse...
> [...]
> de ejer en Peugeot før præmien fremsendes"
> Er det ikke en købsbetinget konkurrence så? ;)

Hvis man deltager i en konkurrence som er beregnet til Peugeut-ejere, kan
man jo også være på spidsen med et argument om, at hvis man så ikke ejer en
Peugeut begår man jo noget der ligner dokumentfalsk...

Så den kan også ses den anden vej rundt

/Nick

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-08-07 15:13

"Nick" <john@doe.biip> wrote in

> Hvis man deltager i en konkurrence som er beregnet til Peugeut-ejere,
> kan man jo også være på spidsen med et argument om, at hvis man så
> ikke ejer en Peugeut begår man jo noget der ligner dokumentfalsk...

Man markerer ingen steder at man ejer en peugeot - ud over at gruppens navn
er "Peugeot-ejere", spørgsmålet er om det er nok?

> Så den kan også ses den anden vej rundt

God pointe :)

Fra : per christoffersen

Dato : 22-08-07 16:12

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> de ejer en Peugeot før præmien fremsendes"
>
> Er det ikke en købsbetinget konkurrence så? ;)
Reglen er:
§ 11. Afsætning til forbrugerne af formuegoder eller tjenesteydelser må ikke
søges fremmet af mulighed for gevinst ved deltagelse i lodtrækninger,
præmiekonkurrencer eller anden form for foranstaltning, hvis udfald beror
helt eller delvis på tilfældet, såfremt deltagelsen er betinget af køb.

Da præmien udloddes til de bedste i aktiespillet kan udfaldet næppe siges at
bero helt eller delvist på tilfældet.
(selvom nogle hævder, at aber kan være lige så gode til at investere som
børsmæglere, men det er nok svært at føre den argumentation igennem på
juridisk niveau...)

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-07 16:36

per christoffersen wrote:

> (selvom nogle hævder, at aber kan være lige så gode til at
> investere som børsmæglere, men det er nok svært at føre den
> argumentation igennem på juridisk niveau...)

Du mener måske ligefrem at aktieinvestering er hasardspil?
Ligesom poker [måske] er det...

Fra : per christoffersen

Dato : 22-08-07 16:42

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Du mener måske ligefrem at aktieinvestering er hasardspil?
> Ligesom poker [måske] er det...

Det var en sidebemærkning, baseret på nogle mediehistorier om, at aber der
tilfældigt udvælger firmanavne til investering klarer sig mindst lige så
godt som markedsgennemsnittet.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 22-08-07 16:53

per christoffersen wrote:

> Det var en sidebemærkning, baseret på nogle mediehistorier om, at
> aber der tilfældigt udvælger firmanavne til investering klarer
> sig mindst lige så godt som markedsgennemsnittet.

I know, just kidding
(hmm, som ansat i branchen burde jeg nok føle mig lidt stødt over at
blive sammenlignet med "aber").

OT: det er nu ikke kun mediehistorier; der er skam lavet masser af
videnskabelige studier om værdien af aktiv forvaltning kontra tilfældige
placeringer (som "aber" må formodes at gøre).

Fra : Kristian

Dato : 22-08-07 21:09

> [...]
> (selvom nogle hævder, at aber kan være lige så gode til at investere som
> børsmæglere, men det er nok svært at føre den argumentation igennem på

Ikke at jeg ser mig selv som en abe på nogen måde, men i 2004 deltog jeg
i begge de 2 aktiespil jeg kunne finde. Jeg fik 2. pladsen i det ene og
vandt et golfsæt til en værdi af 8000 kr. Havde min formue i spillet
været 10000 kr. højere havde jeg vundet en bil.

Jeg havde fuldstændig glemt at jeg havde tilmeldt mig, så umiddelbart
vil jeg da sige at det sagtens kan være tilfældigt om man vinder.

Ligesiden har jeg oprettet mig i aktiespillet, taget et par tilfældige
aktier og ikke kigget på det siden hver gang. Man ved jo aldrig.

--
Kristian