Sige op i prøve (Karentæne).
Fra : Thomas J.

Dato : 21-08-07 17:56

Hej alle her i gruppen.

Jeg ville hører om der er nogen her inde der ved om det giver karantæne hos
A-kassen, hvis man siger op i
prøventiden hos en ny arbejdsgiver for mig er prøvetiden 3 mdr., og
ansættelsen er som funktionær.

På forhånd mange tak for hjælpen

Mvh.
Thomas.

Fra : Bondemand

Dato : 21-08-07 17:59

"Thomas J." <thomas@jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hos A-kassen, hvis man siger op i
> prøventiden hos en ny arbejdsgiver for mig er prøvetiden 3 mdr., og

Man vil muligvis vurderer at du så ikke står til rådighed for
arbejdsmarkedet, hvilket betyder at du ikke er berettiget til dagpenge.

Mvh.
Jan

Fra : Bo G. Christensen

Dato : 21-08-07 20:29

"Bondemand" <grinderslev.sletdette@minkfarm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Man vil muligvis vurderer at du så ikke står til rådighed for
> arbejdsmarkedet, hvilket betyder at du ikke er berettiget til dagpenge.

Det kommer an på hvad grunden er til at du siger op i prøveperioden,
hvis det er fordi arbejdsgiver er en idiot, skal du i første omgang snakke
med din arbejdsgiver, og evt. inddrage tillidsrepræsentant, og løser det
sig ikke må du til fagforeningen, så kan du evt. blive trukket ud.....

Alternativt, hvor svært er det p.t. at finde noget andet, og så bare sige
op ?

Men der er ikke noget entyddigt svar, til dit spørgsmål, der er en del
detaljer som afgør hvordan du er stillet.

Du kan evt. gå på biblioteket og låne "arbejdsmarkedets håndbog 2007",
der kan du finde gældende regler, og formentligt også nogle "udlægninger".
Mere her: http://www.aofforlag.dk/(zqmqyzzklqrt0uqymcyavszd)/info.aspx?id=60

Med venlig hilsen

Bo G. Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-08-07 22:28

Thomas J. skrev den 21-08-2007 18:55:
> [...]
> A-kassen, hvis man siger op i
> prøventiden hos en ny arbejdsgiver for mig er prøvetiden 3 mdr., og

Den eneste måde - jeg kender - som gør at du ikke ryger i karantæne er,
at du opsiger pga. helbredet (både fysisk og psykisk*).

Du starter med at melde dig syg.

Sammen med din læge udfylder du
http://www.adir.dk/graphics/informationsprodukter/blanketter/AR275/AR275_2007_02.pdf

Herefter går du ned til din akasse og giver dem blanketten. Og herefter
opsiger du dit arbejde!

*: psykisk behøvedes ikke være decideret depression eller tilsvarende.
Det kan også være, at du bare ikke er istand til at udføre arbejdet
pga. forholdene som du arbejder under.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 21-08-07 23:32

"Thomas J." <thomas@jensen.dk> wrote in

> Jeg ville hører om der er nogen her inde der ved om det giver
> karantæne hos A-kassen, hvis man siger op i
> prøventiden hos en ny arbejdsgiver for mig er prøvetiden 3 mdr., og
> ansættelsen er som funktionær.

Det er mere kompliceret end som så. I den slags tilfælde vil a-kassen
lave en individuel vurdering.

Så inden du siger op skal du sørge for at den individuelle vurdering
falder ud til din fordel.

Derfor: Kontakt din a-kasse, og hav dem med i hele processen.

Det siger sig selv at du ikke slipper for karantæne hvis opsigelsen rent
faktisk kan betegnes som selvforskyldt ledig.

Alternativt kan du tale med din arbejdsgiver. Han kan umuligt være
interesseret i en utilfreds medarbejder, og er måske parat til at
afslutte ansættelsesforholdet på det grundlag.

Fra : Janner

Dato : 22-08-07 15:48

> Alternativt kan du tale med din arbejdsgiver. Han kan umuligt være
> interesseret i en utilfreds medarbejder, og er måske parat til at
> afslutte ansættelsesforholdet på det grundlag.

Har prøvet noget lignende ... eller rettere sagt været ude for samme
problem.

Ringede til A kassen (teknisk landsforbund) og snakkede med dem ... men fik
ikke noget klart svar.

Min grund til sige op i prøve tiden var at stillingen SLET ikke var som
forventet eller beskrevet i annoncen.

Snakkede med arbejdsgiveren og gav udtryk for jeg ikke ønskede fortsætte
ansættelses forholdet men ikke selv ville sige op.

Så lavede vedkommende blot en opsigelse i henhold til prøve tiden ...
længere var den ikke

/Jan