politianmeldelse pga.manglende betaling
Fra : bk

Dato : 20-08-07 03:28

kan man blive politianmeldt på grund af en regning på 498,-som ikke er
betalt?
der er tale om en påstået politianmeldelse efter straffelovens §279 og §298.
er det en sag for politiet?

Fra : KT

Dato : 20-08-07 06:17

Mon - jeg har svært ved at tro politiet vil tage sig af manglende betaling.
Undtagelser er vel når nummerpladen på bilen skal klippes for manglende
betaling af forsikring/afgift.

Knud

Fra : Per

Dato : 20-08-07 07:03

bk wrote:
> kan man blive politianmeldt på grund af en regning på 498,-som ikke er
> betalt?

ja, hvis det kan bevises, at der fra starten ikke var hensigt til at betale
regningen (§279 bedrageri) - Hvis det er noget med at man ikke ønsker at
betale pga. en reklamation eller lign., så er det ikke en politisag, men
civilt søgsmål.

> der er tale om en påstået politianmeldelse efter straffelovens §279
> og §298. er det en sag for politiet?

Begge sager skal behandles af politiet §279 er offentlig påtalt og §298 er
betinget offentlig påtalt (dvs at forurettede skal kræve gerningsmanden
straffet)

Ingen sager er (teoretisk) for små til at blive behandlet og senere afgjort
i retten.

Politiet skriver også butikstyverier, selvom det er meget små beløb der
stjæles for. Fx. plasticposer, flasker osv

/Per.