Svar på skriftlig henvendelse til en efter~
Fra : IKJ

Dato : 17-08-07 17:19

Jeg har, for nogle uger siden, skriftligt henvendt mig til min A kasse om
optjente feriepenge ved overgang fra efterløn til folkepension ultimo
september 2007 (65 år)

Kan man forvente at få et skriftligt svar på en sådan skriftlig henvendelse
og i så fald, hvor lang tid må der gå inden "A" kassen svarer.?

Måske loven om forvaltning siger noget om dette.?

Mvh Lilly

Fra : Holst

Dato : 17-08-07 17:59

IKJ wrote:

> [...]
>
> Kan man forvente at få et skriftligt svar på en sådan skriftlig henvendelse
> og i så fald, hvor lang tid må der gå inden "A" kassen svarer.?

Ja, det synes jeg godt, man kan forvente. Hvor lang tid, der går, inden
A-kassen svarer, er jo svært at spå om. Det har jo været ferietid,
hvilket typisk har det med at forlænge sådant.

Men hvorfor giver du dem ikke et ring og spørger dem?

Fra : Peder Porse

Dato : 17-08-07 18:24

IKJ skrev:
> [...]
> og i så fald, hvor lang tid må der gå inden "A" kassen svarer.?
>
> Måske loven om forvaltning siger noget om dette.?

A-Kasserne e rikke omfattet af forvaltningsloven. Loven har i øvrigt
ikek nogen frist for svar i de sager, den i øvrigt omhandler.
pp

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 18-08-07 12:02

Peder Porse <pppsamblok@pederporse.dk> skrev:

> A-Kasserne e rikke omfattet af forvaltningsloven.

Er du 100% sikker på det?

Fra Forvaltningsloven:
§ 1. Loven gælder for alle dele af den offentlige forvaltning.

Stk. 2. Vedkommende minister kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte regler om, at loven helt eller delvis skal
gælde for nærmere angivne selskaber, institutioner, foreninger m.v.,
som ikke kan henregnes til den offentlige forvaltning. Det gælder dog
kun, hvis udgifterne ved deres virksomhed overvejende dækkes af
statslige eller kommunale midler, eller i det omfang de ved eller i
henhold til lov har fået tillagt beføjelse til at træffe afgørelser på
statens eller en kommunes vegne. Vedkommende minister kan herunder
fastsætte nærmere regler om opbevaring af dokumenter m.v. og om
tavshedspligt.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peder Porse

Dato : 19-08-07 18:37

Morten Bjergstrøm skrev:

> [...]
> statens eller en kommunes vegne. Vedkommende minister kan herunder
> fastsætte nærmere regler om opbevaring af dokumenter m.v. og om

Jeg har i hvert fald ikke kunnet finde nogen bestemmelse fra
arbejds/beskæftigelsesministeriet, der fastslår at de privatretligt
funderede arbejdsløshedskasser skulle være omfattet af forvaltningsloven.
pp

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 20-08-07 17:56

> [...]

> arbejds/beskæftigelsesministeriet, der fastslår at de
> privatretligt funderede arbejdsløshedskasser skulle være omfattet

Det fremgår af citatet ovenfor, at a-kasser overvejende sandsynligt er
omfattet af Forvaltningslovens bestemmelser.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-08-07 18:08

Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> virksomhed overvejende dækkes af statslige eller kommunale
> midler, eller i det omfang de ved eller i henhold til lov har

Nej, der står at vedkommende minister *kan* fastsætte regler om at
A-kasserne skal være omfattet af forvaltningslovens bestemmelser. Der
står ikke at de automatisk er det, og man må formode at der skal
udstedes et cirkulerære herom først. Og et sådant eksisterer
tilsyneladende ikke...

Fra : Poul Christensen

Dato : 20-08-07 18:47

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote in news:46c9ca8a$0$2105
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> står ikke at de automatisk er det, og man må formode at der skal
> udstedes et cirkulerære herom først. Og et sådant eksisterer

Det fremgår også af links fra en simpel goegle-søgning at A-kassrne ikke
er omfattet af forvaltningsloven.

mvh poul christensen

Fra : urlex

Dato : 17-08-07 18:49

On 17 Aug., 19:18, "IKJ" <ikjsletde...@surfmail.dk> wrote:
> [...]
> og i så fald, hvor lang tid må der gå inden "A" kassen svarer.?
>
> Måske loven om forvaltning siger noget om dette.?

Du får ikke feriepenge af din efterløn ligesom du heller ikke får
feriepenge af din folkepension, da overførselsindkomsterne ikke er
omfattet af Ferieloven der kan ses på http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040040729
vh urlex

Fra : Peter

Dato : 17-08-07 23:23

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i en meddelelse

>Du får ikke feriepenge af din efterløn ligesom du heller ikke får
>feriepenge af din folkepension, da overførselsindkomsterne ikke er
> [...]

Jeg lod lige Lillys spørgsmål stå, så du kan læse det en gang til.

Selv om man er på efterløn, kan man vel godt opspare feriepenge på de jobs
man har ved siden af efterlønnen.
svaret på spørgsmålet kender jeg desværre ikke.

Peter

Fra : Joel

Dato : 18-08-07 11:43

"urlex" <rolex6996@kokage.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

>Du får ikke feriepenge af din efterløn ligesom du heller ikke får
>feriepenge af din folkepension, da overførselsindkomsterne ikke er

Nu kunne det jo være at Lilly havde haft erhvervsarbejde mens hun var på
efterløn.
I feriloven står der at man kan få dem udbetalt, hvis man af særlige grunde
ikke kan afholde ferie. F.eks. p.g.a. sygdom. Jeg kan dog ikke finde noget
der omtaler overgang til folkepension, men mon ikke det er samme regler?
Hvorfor ringer du ikke blot til din a-kasse?

Mvh. JL

Fra : IKJ

Dato : 18-08-07 12:28

> [...]

> og i så fald, hvor lang tid må der gå inden "A" kassen svarer.?
>
> Måske loven om forvaltning siger noget om dette.?

Tak for alle svarene og i særdeleshed tak til de som svarede på det jeg
spurgte om,nemlig: