Tilgodebevis hvis defekt vare sendes til p~
Fra : Gryffe

Dato : 17-08-07 13:05

Hej

Jeg købte et par sko i en tøjbutik, og de fik ret hurtigt en defekt. Jeg
gik i butikken, som ville sende dem til producenten.

Nu har butikken fået godkendt defekten hos producenten, og jeg må derfor
gå ud fra at butikken har sit på det tørre.

Har butikken ret til nu kun at tilbyde mig et tilgodebevis på købsprisen?

Jeg har kun kunnet finde denne:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/03/1/

- Som støtter mig i min mistanke, men er ikke sikker på om der gælder andet?

(FUT: Dk.forbruger)

På forhånd tak for svar!

--
Mvh Gryffe

Fra : N/A

Dato : 17-08-07 13:40

Fra : Gryffe

Dato : 17-08-07 13:40

alexbo skrev:
> "Gryffe" skrev

> Nej du har krav på et par sko, kan de ikke levere dem, har du krav på
> pengene tilbage.

Det lyder godt! Kan du eller andre hjælpe med en paragraf eller et link?

> Betyder din FUT at du synes at dk.forbruger skal have et svar uden
> spørgsmål,

Nej, det er bare fordi jeg har klokket grundigt i det da jeg startede
tråden!

--
Mvh Gryffe

Fra : alexbo

Dato : 17-08-07 15:12

"Gryffe" skrev

> Det lyder godt! Kan du eller andre hjælpe med en paragraf eller et link?

Købeloven,
men hvis det er dig selv der ikke ønsker et par erstatningssko er sagen en
anden, så har sælger tilbudt omlevering, og du kan ikke kræve ophævelse af
købet.

Så er det en service fra sælgers side at tilbyde et tilgodebevis.

Den relevante § indsat nederst.

mvh
Alex Christensen

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen
(omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren
uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til
salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden
beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke
kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.

Fra : Gryffe

Dato : 18-08-07 09:38

alexbo skrev:

> men hvis det er dig selv der ikke ønsker et par erstatningssko er sagen en
> anden, så har sælger tilbudt omlevering, og du kan ikke kræve ophævelse af
> købet.

Det er det ikke - sælger har ikke kunnet tilbyde en erstatning.

> Den relevante § indsat nederst.

Tusind tak!

--
Mvh Gryffe