paypal... sikkerhed???
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 15-08-07 16:13

hey..

har lige et tænkt spørgsmål ang. sikkerhed med paypal...

til dem der ikke ved hvad paypal er så er det et firma hvor jeg kan sætte
penge ind på min paypal konto og overføre til andres paypal konto hvor de så
igen kan overføre de penge til deres bank konto...

hvis jeg med mit visa sætter fx 10.000 dkr. ind på min paypal konto og
derfra sender dem videre til en anden. den anden snyder mig så...

kan jeg så få pengene tilbageført i min bank?

for det er jo ikke paypal der har snydt mig...

de penge der er hævet fra min konto kom jo hen hvor de skulle...

Fra : duff

Dato : 15-08-07 16:45

Nikolai R. jensen skrev:
> [...]
>
> for det er jo ikke paypal der har snydt mig...
>
> de penge der er hævet fra min konto kom jo hen hvor de skulle...

Du har ikke noget krav overfor paypal nej.
Men har paypal ikke selv noget sikkerhed?

Fra : Henning

Dato : 15-08-07 16:56

>kan jeg så få pengene tilbageført i min bank?
Nej, ikke på egen foranledning.

>for det er jo ikke paypal der har snydt mig...
Korrekt, men PayPal har procedurer til det samme.

Fra : per christoffersen

Dato : 15-08-07 20:05

> Nej, ikke på egen foranledning.

Så klart er det desværre ikke.
Se denne sag fra Pengeinstitutankenævnet:
http://www.pengeinstitutkendelser.dk/danish/menu/1/2/kendelser/l/lovombetalingskortvissebetalingsmidler/fjernsalgstransaktioner/2006216.htm

som netop gælder en Paypal-betaling.
Så vidt jeg ved er den den eneste af den karakter, så præcedens er ikke
ultrastærkt funderet, men den er der dog.

/Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-07 20:11

per christoffersen skrev:

> Se denne sag fra Pengeinstitutankenævnet:
> http://www.pengeinstitutkendelser.dk/danish/menu/1/2/kendelser/l/lovombetalingskortvissebetalingsmidler/fjernsalgstransaktioner/2006216.htm

> som netop gælder en Paypal-betaling.

Ja, men det forholder de sig jo slet ikke til i dommen. Det kunne
lige så godt have været en direkte handel med svindleren.

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 15-08-07 20:20

> Ja, men det forholder de sig jo slet ikke til i dommen. Det kunne
> lige så godt have været en direkte handel med svindleren.

Nu er det ikke en dom, men en afgørelse i et ankenævn.
Og det faktum, at det ikke er væsentligt at Paypal er mellemled er jo netop
det væsentlige ved afgørelsen. Det er faktisk derfor det er relevant at
bringe den i denne sammenhæng, - specielt som et svar på et indlæg, der
udtrykker den modsatte holdning.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-08-07 20:13

per christoffersen wrote:

> som netop gælder en Paypal-betaling.

Det er ret interessant at det tilsyneladende overhovedet ikke spiller
nogen rolle for afgørelsen, at betalingen er formidlet af PayPal, eller
rettere: kunde -> PayPal -> sælger. Istedet går det på om der er sket
levering eller ej, som om betalingen var sket direkte med betalingskort
til sælger.

Fra : per christoffersen

Dato : 15-08-07 20:21

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rettere: kunde -> PayPal -> sælger. Istedet går det på om der er sket
> levering eller ej, som om betalingen var sket direkte med betalingskort

Det er både interessant og temmelig overraskende.
Afgørelsen vakte også en del opsigt da den blev offentliggjort.

/Per

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 15-08-07 20:29

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> Det er både interessant og temmelig overraskende.
> Afgørelsen vakte også en del opsigt da den blev offentliggjort.

nu er jeg ikke jura mand eller bare det der ligner:)

men hvordan kan det blive lån og spar´s problem det her?

pengene er jo kommet frem og han er jo ikke blevet snydt af paypal... han
fik jo hvad han havde tænkt sig da han overførte pengene til paypal....

noget andet er... nogen der ved om paypal senere kom til at bøde for det
eller om historien stoppede ved lån og spar bank...?

Fra : per christoffersen

Dato : 16-08-07 08:30

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse
> nu er jeg ikke jura mand eller bare det der ligner:)
>
> men hvordan kan det blive lån og spar´s problem det her?

Det korte svar er:
Fordi sådan er reglerne.

> noget andet er... nogen der ved om paypal senere kom til at bøde for det
> eller om historien stoppede ved lån og spar bank...?

Så vidt jeg husker tilkendegav Lån og Spar at de ville tage sagen til
domstolene, men om det er sket eller om hvad resultatet evt. er blevet
kender jeg ikke til.

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-08-07 20:38

per christoffersen wrote:

> Det er både interessant og temmelig overraskende.
> Afgørelsen vakte også en del opsigt da den blev offentliggjort.

Det er faktisk lidt besynderligt at indklagede ikke har gjort dette
gældende i sagen (mon ikke de gør det næste gang?). Hvem som helst kan
modtage PayPal betalinger (stort set), mens Visa og MasterCard kan holde
lidt styr med hvem der kan få indløsningsaftaler, således at de mest
betændte elementer i netbutik-verdenen kan sorteres fra inden "charge
back" klagerne begynder at hobe sig op...

Fra : Jesper Lund

Dato : 15-08-07 20:51

Jesper Lund wrote:

> Det er faktisk lidt besynderligt at indklagede ikke har gjort
> dette gældende i sagen (mon ikke de gør det næste gang?).

Hmm, måske ikke så besynderligt alligevel...

Hvis man søger på "PayPal" på pengeinstitutkendelser.dk, kommer denne
kendelse fra oktober 2006 frem
http://www.pengeinstitutkendelser.dk/danish/menu/1/2/kendelser/l/lovombetalingskortvissebetalingsmidler/fjernsalgstransaktioner/2005325.htm

Her gør banken netop gældende at betalingen er sket gennem PayPal, men
et flertal på 3 mod 2 mener følgende:
"Vi finder, at Forbrugerombudsmandens retningslinier fra december 1996
vedrørende fjernsalg m.v. i betalingssystemer med betalingskort efter
deres ordlyd og formål må forstås således, at de også finder anvendelse
i et tilfælde som det foreliggende, hvor betalingen med betalingskortet
over Internettet ikke sker direkte til sælgeren, men gennem en
tredjemand, som efter aftale med henholdsvis kortindehaveren og sælgeren
formidler betalingen."

Sagen er lidt mudret fordi ankenævnet ikke mener at de kan tage endelig
stilling til om ydelsen er leveret, men for så vidt angår PayPay
aspektet mener et flertal, at det ikke spiller nogen rolle. Der afsiges
kendelse om at pengene skal tilbageføres (hvilken den indklagede bank
ikke har gjort).

Fra : Mikkel Lund

Dato : 15-08-07 20:52

Nikolai R. jensen skrev:
> hey..
>
> har lige et tænkt spørgsmål ang. sikkerhed med paypal...

Sikkerheden i paypal ligger i at andre ikke ser dine credit card info.

> [...]
> derfra sender dem videre til en anden. den anden snyder mig så...
>
> kan jeg så få pengene tilbageført i min bank?

Nej, ikke med paypal's hjælp.

se: https://www.paypal.com/cgi-bin/webscr?cmd=_pbp-info-outside

--
Hilsen Mikkel Lund