Arvespørgsmål.
Fra : Webpoint

Dato : 14-08-07 21:34

Hej

I min nære familie ( på min kones side ), er der p.t. en farfar som desværre
ser ud til at skulle forlade os. Synd fordi han har ellers indtil sit 97 år,
været en fin frisk herre, som altid har haft en sjov holdning til livet.

Men af en eller anden grund, så har familien på min kones side, åbenbart
travlt med at plukke ham, både før og efter han forlader os.

Senario er :

Der er 3 børn af denne farfar. Det ene har givet afkald på arv og har brudt
med ham for mange år siden. En lever stadigvæk og den sidste døde for nogle
år siden, men har så til gengæld efterladt 2 børnebørn til denne farfar.

Det ene barn, som stadigvæk er tilbage og som ikke har afgivet afkald på en
evt. arv, har fået farfare til at kautionere for et boliglån på ca. 300.000

Farfaren sidder i et hus, som har en værdi på 1-1,2 mill kroner.

Umiddelbart håber jeg at farfaren vil leve længe endnu, men når konen og jeg
snakker samme, stiller hun mig nogle spørgsmål, som jeg ikke kan svare på :

1. Hvis farfaren går bort, skal boet så betale det boliglån ud, som han har
kautioneret for ?

2. Hvis man antager at huset sælges til 1,2 og det er belånt med 700.000,
vil det kautionerede boliglån så skulle tages fra restværdien i boet ?

3. Hvis det er tilfældet, har boet så et krav imod dem som der er
kautioneret for eller få den kautionerede så bare den ekstra gevinst ud af
det ?

3. Hvis man så antager at der er en rest tilbage, hvordan er det så med
arveafgiften ? I første led ( egne børn ) er den vel på 11%, men er den
stadigvæk det, når et eget barn er bortgået og den så går videre til
børnebørn, eller kommer der her en tillægsafgift på 25 % på ?

Håber at i kan hjælpe med nogle svar på min spørgsmål.

Mvh

K. Larsen

Fra : per christoffersen

Dato : 15-08-07 20:17

"Webpoint" <info@default.com> skrev i en meddelelse
> Men af en eller anden grund, så har familien på min kones side, åbenbart
> travlt med at plukke ham, både før og efter han forlader os.

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan ud fra dit indlæg, men der er m,åske
mere end du har fortalt.
Et barn har givet afkald på arven, og en har fået en (mindre) kaution af sin
far.
Den tredje er død.
Det lyder altså slet ikke som gravrøvere i mine ører.

> [...]
> på :
>
> 1. Hvis farfaren går bort, skal boet så betale det boliglån ud, som han

Nej da.
Kautionsforpligtigelsen indtræder først hvis skyldneren ikke kan betale.
Når farfar dør bortfalder kautionsforpligtigelsen, og skyldneren vil måske
af sin bank blive bedt om at stille en anden form for sikkerhed.

> 2. Hvis man antager at huset sælges til 1,2 og det er belånt med 700.000,
> vil det kautionerede boliglån så skulle tages fra restværdien i boet ?

Nej se ovenfor.

> 3. Hvis det er tilfældet, har boet så et krav imod dem som der er
> kautioneret for eller få den kautionerede så bare den ekstra gevinst ud af
> det ?

Svaret er ikke relevant som følge af 1.

> [...]
> stadigvæk det, når et eget barn er bortgået og den så går videre til
> børnebørn, eller kommer der her en tillægsafgift på 25 % på ?

Her er jeg blank, - skifteretten kan dog svare umiddelbart ved en
henvendelse.
Ellers findes der nok et sted på nettet, hvor svaret ligger, - måske her:
www.familieadvokaten.dk

Fra : Webpoint

Dato : 15-08-07 20:36

Hej Per

Og tak for dit svar !

Den med gravrøver, er måske også lige grov nok, men der forgår nogle ting
hos den gamle mand som jeg bestemt ikke bryder mig om. Men som en tilrender
i familien, skal jeg nu nok holde nalderne for mig selv.
Jeg har forsøgt at ville hjælpe ham, men sjovt nok så læner han sig mest op
af dem som pumper ham mest.

Men sådan er det så bare

Men jeg fik svar på mit spørgsmål og jeg takker !

Fra : Hanne Christensen

Dato : 15-08-07 21:09

> [...]
> børnebørn, eller kommer der her en tillægsafgift på 25 % på ?
>
> Håber at i kan hjælpe med nogle svar på min spørgsmål.

Hej
Der ikke noget, der hedder arveafgift længere. Boafgiften er på 15% af
nettoboet efter bundfradraget (dobbelt hvis afdøde sad i uskiftet bo). Dette
gælder både børn og børnebørn.
Arvinger, der er ubeslægtede eller f.eks. søskende eller søskendebørn af
afdøde, skal betale tillægsafgift på 25%.
vh
Hanne