Leverandør løber fra aftale
Fra : Henrik 4100

Dato : 13-08-07 22:44

Hej

Jeg har en entreprenør, som jeg gennem noget forhandling frem og tilbage er
blevet enig om en pris med, han fremsender en ordrebekræftelse, men en
betalingsbetingelse på 30.000 forud og 30.000 ved endt arbejde.
Dette er 6 dage siden, i dag kommer han så med en mail om at han har
efterkalkuleret og ikke kan lave det til aftalte pris på 60.000 men at det
nu koster 87.000.
Er det noget jeg skal finde mig i eller hvad?
Ved godt at jeg nok på ingen måde kan tvinge ham til at lave arbejdet, om
end få det gjort på en ordentlig måde, så der er nok ikke noget ved at holde
fast i at han skal lave arbejdet, men er der andre muligheder?

mvh
Henrik

Fra : F.Syndergaard

Dato : 13-08-07 23:26

Find en anden entreprenør.
--
MVH.
Finni

Fra : Henrik 4100

Dato : 13-08-07 23:40

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Find en anden entreprenør.
> --
Det havde jeg også tænkt mig, men han skal da lige dunkes i hovedet og svede
lidt

/Henrik

Fra : Henrik 4100

Dato : 14-08-07 00:11

PS. Jeg har accepeteret ordren ved at forudbetale de 30.000 for 6 dage
siden.
Og ja jeg ved godt at det skal man ikke, men det er altså gjort.
Det virker ikke som om der er problemer med at få pengene tilbage.

mvh
Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-07 00:23

Henrik 4100 skrev:

> [...]
> nu koster 87.000.
> Er det noget jeg skal finde mig i eller hvad?

Det kommer an på. Aftaleloven siger:

§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift
   eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet
   indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens
   indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså
   eller burde indse, at der forelå en fejltagelse.

Det betyder at hvis du (ud fra branchekendskab eller andet) ved
(eller burde vide) at prisen på 60'000 kr. er urealistisk billig,
så har tilbudsgiveren lov at trække tilbudet tilbage.

Hvis du derimod er aldeles uvidende om prisniveauet, eller hvis
der ikke er nogen grund til at tro at der er noget forkert ved
prisen, så er entreprenøren bundet af sit tilbud *uanset* om det
er lavet ved en fejl.

> Ved godt at jeg nok på ingen måde kan tvinge ham til at lave arbejdet, om
> end få det gjort på en ordentlig måde, så der er nok ikke noget ved at holde
> fast i at han skal lave arbejdet, men er der andre muligheder?

Det ved jeg ikke.

--
Bertel

Fra : Henrik 4100

Dato : 14-08-07 06:14

> [...]
> der ikke er nogen grund til at tro at der er noget forkert ved
> prisen, så er entreprenøren bundet af sit tilbud *uanset* om det

Billigt og billigt, det er en pris vi er blevet enig om hen ad vejen, han
startede med 87.000, men der var bla formeget indregnet i fliser og grus
kostede det dobbelte, da jeg gjorde ham opmærksom på disse regne fejl skerv
han i en mail at han accepeterede den pris på 60.000 som jeg var kommet frem
til. Prisen var jeg kommet frem til ved hjælp af internettet (ærtesten) og
fliser.
Da vi så var enig om de 60.000 kommer han ud med en ordrebekræftelse,
samtidig bliver vi enig om udførelse af noget andet arbejde til en pris på
25.000.
Jeg indbetaler mit depositum som jeg skal ifølge aftalen, han er her en gang
til i mandags for at fortælle at i næste uge kommer gravemaskinerne og jeg
ikke må holde med nogle af vores biler i indkørslen.
Samme aften skriver han en mail, hvor han ikke vil lave det til aftalte pris
men nu kun til det gamletilbuds pris.

mvh
Henrik

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-07 10:30

Henrik 4100 skrev:

> [...]
> til. Prisen var jeg kommet frem til ved hjælp af internettet (ærtesten) og

Så kan han ikke løbe fra aftalen (i teorien).

Jeg ved ikke hvad du har af brugbare muligheder for at holde ham
fast og samtidig få lavet ordentligt arbejde.

--
Bertel

Fra : Henrik 4100

Dato : 14-08-07 15:11

> Så kan han ikke løbe fra aftalen (i teorien).
>
> Jeg ved ikke hvad du har af brugbare muligheder for at holde ham
> fast og samtidig få lavet ordentligt arbejde.

Dækningskøb ?

mvh
Henrik

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-08-07 15:20

Henrik 4100 wrote:

> Dækningskøb ?

Det er absolut en mulighed. Lad arbejdet udføre af en anden, og bagefter
kan du sagsøge ham for differencen. Hvis differencen ender med at blive
30k, kan man bestemt ikke afvise at du for et par advokattimer kan hente
en del af dette beløb hjem i et forlig (retssager er dyre for begge
parter).