Spørgsmål om rygeforbud i offentlige rum?
Fra : Jakob Munck

Dato : 12-08-07 13:53

Jeg har forstået, at der meget snart træder et rygeforbud i kraft i alle
offentlige rum. Mine spørgsmål er disse:

1. Gælder et sådan rygeforbud også for en festarrangør (www.dig-mig.dk), som
laver fester som enhver kan købe sig adgang til?

2. Er lovens krav opfyldt, hvis der bare er ét rum, hvor der ikke må ryges?

3. Hvornår træder loven i kraft?

v.h.
Jakob

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-08-07 14:07

Jakob Munck wrote:
> [...]
> (www.dig-mig.dk), som laver fester som enhver kan købe sig adgang til?
>
> 2. Er lovens krav opfyldt, hvis der bare er ét rum, hvor der ikke må

Loven hedder "Lov om røgfri miljøer", træder i kraft den 15. august 2007
og kan ses på http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20070051230-REGL

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 12-08-07 14:18

Jakob Munck wrote:
> 1. Gælder et sådan rygeforbud også for en festarrangør
> (www.dig-mig.dk), som laver fester som enhver kan købe sig adgang til?

Ja hvis festen afholdes på en indendørs lokalitet.
Når der er tale om et annonceret arrangement hvor enhver kan købe sig
adgang gælder loven.

> 2. Er lovens krav opfyldt, hvis der bare er ét rum, hvor der ikke må
> ryges?

Nej. Der må kun ryges i særligt indrettede rygerum og rygekabiner.
Et rygerum skal være et særligt lokale med gode udluftningsmuligheder
eller ventilation. Rygerummet må ikke tjene som gennemgangsrum, og
det må ikke indeholde funk­tioner, som anvendes af andre.

> 3. Hvornår træder loven i kraft?

Onsdag den 15/8-2007.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jakob Munck

Dato : 12-08-07 15:49

Tak for svarene. Jeg er blevet klogere.

v.h.
Jakob

Fra : /Peter

Dato : 12-08-07 16:14

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (www.dig-mig.dk), som laver fester som enhver kan købe sig adgang til?
>
> 2. Er lovens krav opfyldt, hvis der bare er ét rum, hvor der ikke må

Mærkeligt nok er ryge, røgfri og rygning ikke defineret i loven,
der er da mere en måde at afgive røg på?

Jeg mener det før i tiden hed "Tobaksrygning Forbudt"

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-08-07 16:45

/Peter wrote:
> [...]
> der er da mere en måde at afgive røg på?
>
> Jeg mener det før i tiden hed "Tobaksrygning Forbudt"

Loven gælder ikke kun for tobaksrygning.

Fra : Ole C

Dato : 12-08-07 16:51

Erik Olsen DK skrev blandt andet:

> Loven gælder ikke kun for tobaksrygning.

Så vi kan konkludere, at Jakob Munck heller ikke må sætte ild til
festlokalerne

--
vh
Ole C.

Fra : /Peter

Dato : 12-08-07 17:13

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Loven gælder ikke kun for tobaksrygning.

Men er alle typer røg forbudt fx:
- røgmaskine røg
- fiskerygnings røg
- røg fra køkkenet
- røg fra microovnen
- røg fra tøris

?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 12-08-07 17:32

/Peter wrote:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Men er alle typer røg forbudt fx:
> - røgmaskine røg
> - fiskerygnings røg
> - røg fra køkkenet
> - røg fra microovnen
> - røg fra tøris
>
> ?

Det står der ikke noget i loven om, så det vil vise sig i de kommende år
ud fra administrations- og domspraksis.

Fra : Jakob Munck

Dato : 13-08-07 07:21

Jeg har fået oplyst at festarrangøren www.dig-mig.dk mener at deres fester
er "private arrangementer" og de sørger for at "melde deltagerne ind" i et
eller anden forening, før de deltager i festen. Det står der intet om i
deres annoncer og det har jeg konstateret ved selvsyn, at man ikke får at
vide, når man møder op til festen.

Er det mon ikke at regne for et forsøg på omgåelse af loven?

v.h.
Jakob

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 13-08-07 08:12

Jakob Munck wrote:
> Er det mon ikke at regne for et forsøg på omgåelse af loven?

Umiddelbart jo. I bemærkningerne til lovforslaget står:

"Det afgørende vil ikke være, om det er en privat, en foreningsejet
eller en offentlig lokalitet, men derimod om der er umiddelbar
adgang for offentligheden – såvel gratis som mod betaling."

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jakob Munck

Dato : 13-08-07 14:31

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller en offentlig lokalitet, men derimod om der er umiddelbar
> adgang for offentligheden - såvel gratis som mod betaling."

Tak for det. Glæder mig at høre. Jeg vil håbe at folk vil protestere, så
snart der sker overtrædelser af loven. Rygernes terror mod os andre, har
varet lang tid nok.

v.h.
Jakob

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 13-08-07 18:02

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev :

>Jeg vil håbe at folk vil protestere, så
>snart der sker overtrædelser af loven.

Bare man så har ligeså travlt med alle mulige andre overtrædelser

>....Rygernes terror mod os andre, har varet lang tid nok.

frelst ?

--
Jan_stevns

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 13-08-07 20:05

jan@bygteknik.dk wrote:

> Bare man så har ligeså travlt med alle mulige andre overtrædelser

> frelst ?

Næh, men sikkert træt af grov chikane.

Fra : SG

Dato : 13-08-07 21:33

jan@bygteknik.dk skrev i news:9j31c392kt8lel68a1d8ms7h55pk67ck98
@news.tele.dk:

> Bare man så har ligeså travlt med alle mulige andre overtrædelser

Det er vel ikke et argument for ikke at overholde gældende lovgivning?
Eller ikke at gøre opmærksom på en overtrædelse heraf?

Hvis nogen protesterer over brud på en lov, må der da sættes ind over for
en evt. overtrædelse - og så er det da ligegyldigt, om der er protester i
forbindelse med andre lovovertrædelser eller ej.

Det er jo heldigvis hverken op til dig eller mig at bestemme/prioritere
vigtigheden af lovovertrædelser.

Fra : jan@bygteknik.dk

Dato : 13-08-07 22:56

SG <ssamsonice-fjerndette@hotmail.com> skrev :

>Det er vel ikke et argument for ikke at overholde gældende lovgivning?
>Eller ikke at gøre opmærksom på en overtrædelse heraf?

nøehh - men jeg giver nu ikke meget for sådanne udtalelser, sålænge
man oplever folk vende ryggen til langt værre ting , såsom folk der
bliver slået til sprællemænd og lignende......

--
Jan_stevns