Metaldetektor ?.
Fra : KE Kofod / 7100

Dato : 11-08-07 22:32

Jeg så i dag ved Vejle på stranden nogle gå og søge med metaldetektor,
der bliver fundet bla. ure - smykker - mønter og meget mere, må disse
mennesker beholde det de finder, eller skal det indleveres som hittegods

Fra : Codexx

Dato : 12-08-07 00:59

KE Kofod / 7100 wrote:
> [...]
> der bliver fundet bla. ure - smykker - mønter og meget mere, må disse
> mennesker beholde det de finder, eller skal det indleveres som

"lov om hittegods"

"§ 1. Hittegods skal snarest muligt afleveres til politiet, medmindre
finderen ved, hvem ejeren er, og straks tilbageleverer det til denne."

Fra forarbejderne: " Den almindelige forståelse af begrebet [hittegods]
dækker i almindelighed over fund af glemte eller på anden måde bortkomne
effekter."

Straffeloven (som også indeholder en definition på hittegods):

"§ 277. For ulovlig omgang med hittegods straffes den, som for derigennem at
skaffe sig eller andre uberettiget vinding tilegner sig en fremmed rørlig
ting, som ikke er i nogens varetægt, eller som ved ejerens forglemmelse
eller på lignende tilfældig måde er kommet i gerningsmandens varetægt."

Så fundne effekter skal altså indleveres til politiet, med mindre det fundne
må anses for at være bortkastet med vilje af den forhendværende ejer. Hvis
finderen istedet tilegner sig tingen kan der straffes jf. STRFL § 277.
Finderen vil dog vil hurtig aflevering til politiet være berettiget til en
findeløn, efter reglerne i Hittegodsloven. så det kan være en udemærket
forretning at grave et par Rolex'er op

/Bacher

Fra : Carsten Riis

Dato : 12-08-07 08:30

Codexx skrev den 12-08-2007 01:58:
> [...]
> findeløn, efter reglerne i Hittegodsloven. så det kan være en udemærket

Mon ikke en rolex-ejer har råd til en metaldetektor og selv rende rundt
for at finde uret?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 12-08-07 09:41

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Mon ikke en rolex-ejer har råd til en metaldetektor og selv rende rundt
> for at finde uret?

Vi køber da bare et nyt!

Carsten

Fra : retro-man

Dato : 12-08-07 18:16

"Carsten (H)" <no@mail.thanks> wrote in message

| "Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

| Vi køber da bare et nyt!

Rolex er da for proletare, ligesom Cartier, Patek Philippe er noget der
virer, og som enhver guldkæde taber lort ikke ved hvad er...

Fra : kk

Dato : 12-08-07 08:38

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til en findeløn, efter reglerne i Hittegodsloven. så det kan være en
> udemærket forretning at grave et par Rolex'er op

Husk lige begrebet "Danefæ", som der er specielle regler for, men som jeg
ikke kan redegøre for.
Man kan vistnok komme gevaldigt i klemme, hvis man undlader at aflevere den
slags.
mvh
kk

Fra : Bo Armand

Dato : 12-08-07 12:54

"KE Kofod / 7100" <dytbaat@hergaardetgodt.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg så i dag ved Vejle på stranden nogle gå og søge med metaldetektor,
> der bliver fundet bla. ure - smykker - mønter og meget mere, må disse
> mennesker beholde det de finder, eller skal det indleveres som hittegods

Jeg er ikke engang sikker på at de må bruge dem.
Det er vist noget med Danefæ og sådan noget at gøre.
Man vil ikke have alle og enhver til at rende og frit tage for sig af
Danmarks historie.

Hilsen Bo Armand

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-07 14:04

Bo Armand skrev:

> Jeg er ikke engang sikker på at de må bruge dem.
> Det er vist noget med Danefæ og sådan noget at gøre.
> Man vil ikke have alle og enhver til at rende og frit tage for sig af
> Danmarks historie.

Loven forbyder ikke folk at finde ting.

Fra museumsloven:

§ 30. Genstande fra fortiden, herunder mønter, der er fundet i
   Danmark, og hvortil ingen kan godtgøre sin ret som ejer, er
   danefæ, såfremt de er forarbejdet af værdifuldt materiale
   eller har særlig kulturhistorisk værdi.

Stk. 2. Danefæ tilhører staten. Den, der finder danefæ, og den,
   der får danefæ i sin besiddelse, skal straks aflevere det til
   Nationalmuseet.

Stk. 3. Nationalmuseet udbetaler en godtgørelse til finderen.
   Godtgørelsen fastsættes af Nationalmuseet under hensyn til det
   fundnes materialeværdi og sjældenhed samt til den omhu,
   hvormed finderen har sikret fundet.

--
Bertel

Fra : Bo Armand

Dato : 12-08-07 17:43

> Loven forbyder ikke folk at finde ting.
> --
> Bertel

Jo, hvis man benytter Metaldetektorer til det.

Det var det jeg mente.

Hilsen Bo Armand

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-08-07 18:41

On Sun, 12 Aug 2007 18:42:34 +0200, "Bo Armand"
<bo_armand@hotmail.com> wrote:

>"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

>Jo, hvis man benytter Metaldetektorer til det.
>
>Det var det jeg mente.
Og lovgrundlaget er ?

/Hans

Fra : Bo Armand

Dato : 13-08-07 11:00

> Og lovgrundlaget er ?
>
> /Hans

Det er vores Miljøminister der har lavet nogle regler om hvordan vi skal
opføre os i naturen :

"Bekendtgørelse om offentlighedens adgang til at færdes og opholde sig i
naturen"
BEK nr 1314 af 20/11/2006 (Gældende)

Kapitel 5 - Generelle regler

§ 28. På strandbredder, andre kyststrækninger, klitfredede arealer, i skove,
på udyrkede arealer og på veje og stier i det åbne land er ikke tilladt
følgende:

10) Benytte metaldetektorer m.v., projektører eller andet stærkt lys.

Hilsen Bo Armand

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-08-07 11:54

Tak.
Så blev jeg så klog.

/Hans

Fra : Codexx

Dato : 12-08-07 19:15

> Og lovgrundlaget er ?

Jeg kunne google mig frem til at brug af metaldetektorer samt gravning er
forbudt på og i nærheden af fortidsminder.

/Bacher

Fra : Codexx

Dato : 12-08-07 16:37

"Bo Armand" <bo_armand@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er vist noget med Danefæ og sådan noget at gøre.
> Man vil ikke have alle og enhver til at rende og frit tage for sig af

Jeg kan for sjov tilføje Salmonsens artikel om "bemægtigelse", som vist
stadig er nogenlunde korrekt. Rav er stadig en af de få ting af værdi som
tilfalder finderen.

http://runeberg.org/salmonsen/2/2/0959.html

/Bacher