Ændring af antal ferie dage (Feriekonto)
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 11-08-07 10:48

Hej

Jeg har optjent sølle 10.000 i ferie penge sidste år. På mit Feriekonto kort
står der derfor at jeg har 25 dage af 400 kr. Jeg får dog kun holdt 10 dages
ferie i år som det ser ud nu. Er de resterende penge så tabt? Kan se der er
en række omstændigheder hvor man kan få dem udbetalt. Men disse er ikke
gyldige for mig.

På Feriekonto hjemmeside står der:

Q: Rettelse af antal feriedage?
A: Kun din arbejdsgiver kan rette antallet af feriedage. Kontakt derfor din
arbejdsgiver.

Betyder det at jeg kan få min arbejdsgiver til at ændre antallet for 2007
til 10 så beløbet stiger til 1000 pr dag så jeg kan få mine feriepenge?

Pfh tak!

Mvh
Anders

Fra : Jesper Lund

Dato : 11-08-07 10:56

Anders Jacobsen wrote:

> [...]
>
> Betyder det at jeg kan få min arbejdsgiver til at ændre antallet
> for 2007 til 10 så beløbet stiger til 1000 pr dag så jeg kan få

That depends... Hvis der er sket en fejl, ja ellers ikke. Så vidt jeg
ved beregnes antal feriedage efter længden af din ansættelsesperiode.
Hvis du har været ansat hele året indberettes der 25 dage.

Fra : Ann

Dato : 11-08-07 11:55

On 11 Aug., 11:47, "Anders Jacobsen" <n...@none.dk> wrote:
> [...]
>
> Betyder det at jeg kan få min arbejdsgiver til at ændre antallet for 2007
> til 10 så beløbet stiger til 1000 pr dag så jeg kan få mine feriepenge?

Dine feriepenge udgør 12,5% af din løn i 2006. Hvis du har været ansat
i samme virksomhed i hele 2006 kan du selv regne ud om dine feriepenge
er beregnet forkert.

Du kan ikke selv bede om at få justeret antallet af feriedage, idet du
optjener 2,08 feriedag for hver måned, du er ansat som lønmodtager.
Er du ansat i kortere tid end 1 måned, optjener du 0,07 feriedag for
hver dag, du er
ansat. I antallet af dage indgår også dage i en weekend, fridage og
sygedage, hvor du
har ret til hel eller delvis løn. Dage, hvor du holder ferie efter
ferieloven, indgår også i
opgørelsen.

hilsen

Ann

Fra : Anders Jacobsen

Dato : 11-08-07 12:57

OK.

Men lige for at præcisere så arbejde jeg sidste år med studie job og tjente
de 10.000 over et år. I år er jeg derimod blevet fastansat med en god løn.
Dette vil betyde at hvis jeg holdte 5 ugers ferie som jer er beretiget til
skal jeg selv betale for disse hvilket vil koste mig langt over 30.000 kr.
Dette dur ikke.

Jeg kan bare ikke helt forstå at jeg så skal smide mine penge væk fra
studietjobbet bare fordi jeg ikke har råd til at holde ferie. Der er altså
ikke sket en fejl, det er blot umuligt for mig at holde det nødvendige
antal dages ferie.

Dette formoder jeg ikke er en valid grund? Og betyder det så at de
resterende penge er tabt som jeg ikke holder ferie for?

Mvh
Anders

Fra : TDN

Dato : 11-08-07 13:14

"Anders Jacobsen" <none@none.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Dette formoder jeg ikke er en valid grund? Og betyder det så at de
> resterende penge er tabt som jeg ikke holder ferie for?

De fleste arbejdsgivere vil skrive under på at du holder hele ferien og du
får alle pengene udbetalt, så kan du nøjes med at afholde det ferie du har
råd til. Det er sikkert ikke lovligt men næsten alle arbejdsgivere gør det
(jeg har ihvert ikke oplevet nogen der der ikke ville). Spørg du bare din
lønningsbogholder i det firma du nu er ansat i, det giver næppe problemer at
få et stempel og underskrift.

Mvh
Thomas

Fra : duff

Dato : 12-08-07 03:44

TDN skrev:

> [...]
> ville). Spørg du bare din lønningsbogholder i det firma du nu er ansat
> i, det giver næppe problemer at få et stempel og underskrift.

Er det ulovligt at arbejde i sin ferie?
Man må ikke i den virksomhed "ferien stammer fra", men jeg har heller
aldrig oplevet problemer med at det nye firma bare skrev under på de
gamle feriepenge.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-08-07 19:07

Anders Jacobsen wrote:

> Men lige for at præcisere så arbejde jeg sidste år med studie job og
> tjente de 10.000 over et år.

Hvis du har præsteret timer svarende til et årsværk så er der ikke så meget
at komme efter
Hvor mange timer havde du 2006?

> I år er jeg derimod blevet fastansat med en god løn. Dette vil betyde at
> hvis jeg holdte 5 ugers ferie som jer
> er beretiget til skal jeg selv betale for disse hvilket vil koste mig
> langt over 30.000 kr. Dette dur ikke.

Tjohh men sådan er reglerne nu engang

> Og betyder det så at de resterende penge er tabt som jeg ikke holder ferie
> for?

Nej nej, slet ikke
Pengene indgår i fælles en pulje til glæde og gavn for os alle :)
http://www.aff.dk/
Årsrapport 2006
http://www.aff.dk/%C3%A5rsregnskab/2006.aspx

NB For den 5. ferieuge er der særlige regler - der er måske lidt at hente
der :)
http://www.atp.dk/www/portal.nsf/mainfrms!readform&ExpandAlias=Menu-FK-Loenmodtagere-Om-feriepengene&Area=FK-Loenmodtagere

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 12-08-07 12:58

Anders> OK. Men lige for at præcisere så arbejde jeg sidste år
Anders> med studie job og tjente de 10.000 over et år. I år er jeg
Anders> derimod blevet fastansat med en god løn. Dette vil betyde
Anders> at hvis jeg holdte 5 ugers ferie som jer er beretiget til
Anders> skal jeg selv betale for disse hvilket vil koste mig langt
Anders> over 30.000 kr. Dette dur ikke.

Anders> Jeg kan bare ikke helt forstå at jeg så skal smide mine
Anders> penge væk fra studietjobbet bare fordi jeg ikke har råd
Anders> til at holde ferie. Der er altså ikke sket en fejl, det er
Anders> blot umuligt for mig at holde det nødvendige antal dages
Anders> ferie.

Anders> Dette formoder jeg ikke er en valid grund? Og betyder det
Anders> så at de resterende penge er tabt som jeg ikke holder
Anders> ferie for?

Gå ned til bogholderen og bed om stempel og underskrift. Sig du
udfylder resten af felterne bagefter pga. du lige skal planlægge nogen
ting. Jeg har aldrig nogensinde hørt om nogen der er blevet "bustet" i
det der. Gad vide om det nogensinde er sket, eller hvad straffen er
for at arbejde i den periode hvor man har skrevet at man har ferie?

Men måske er det kun arbejdsgiveren der bliver
straffet... hmm... Gider ikke lige at kigge i ferieloven eller andre
steder efter svaret, men måske andre gider.

Best regards
Martin Jørgensen