Beskatning af telefon
Fra : Jan Eliasen

Dato : 10-08-07 22:51

Hejsa

Ved min gamle arbejdsgiver havde jeg en fastnet telefon på kontoret og
en udleveret mobiltelefon. For ikke at blive beskattet af fri telefon
underskrev jeg et stykke papir om, at je gikke ville benytte min
mobiltelefon til private formål.

Men til gengæld var det jo så firmaets fastnet telefon jeg brugte til
at ringe hjem når jeg blev forsinket, ringe og bestille tid ved
frisøren, osv.

Nu har jeg et nyt arbejdssted, som ikke har fastnet telefoner, men kun
mobiltelefoner. Hvordan er skattereglerne så? Jeg mener...
skattevæsenet har åbenbart ikke noget problem med, at jeg bruger mit
gamle firmas fastnet telefoner. Må jeg så bruge det nye firmas
mobiltelefon i arbejdstiden ligesom je gkunne bruge fastnet telefonen
tidligere? Eller er det ligegyldigt - det er en mobiltelefon og jeg
skal betale!

Er det beskrevet godt nok?

På forhånd tak.

--
eliasen, representing himself and not the company he works for.

Private blog: http://blog.eliasen.dk

Private email: jan@eliasen.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-08-07 23:02

Jan Eliasen wrote:

> Nu har jeg et nyt arbejdssted, som ikke har fastnet telefoner, men kun
> mobiltelefoner. Hvordan er skattereglerne så?

http://www.tax.dk/pjecer/telefonudgifter.htm

"Stiller en arbejdsgiver en mobiltelefon til rådighed for en ansat, for at
denne kan bestride sin stilling - eksempelvis som tilkaldevagt - vil den
pågældende ikke blive beskattet. Enkeltstående opkald til hjemmet vil heller
ikke udløse beskatning" jfr. Ligningsvejledningen pkt. A.B.1.9.4. Hvor
mobiltelefonen tages med hjem antages det dog, at skattefrihed som minimum
kræver, at arbejdsgiveren har pålagt den ansatte ikke at anvende telefonen
til privat brug, jfr. anførte sted."

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!