sygedagpenge
Fra : info@web-ice.dk

Dato : 10-08-07 11:52

Hej Gruppe.

Jeg håber der er nogle der vil dele ud af deres erfaringer på dette
område.

i LBK 1047 kap 10 står:

-----------------
§ 22. Udbetalingen af dagpenge ophører, når der er udbetalt dagpenge
eller løn under sygdom for mere end 52 uger i de 18 forudgående
kalendermåneder, medmindre

1) det anses for overvejende sandsynligt, at revalidering vil blive
iværksat,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre arbejdsprøvning eller andre
afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sikredes
arbejdsevne, således at dagpengeperioden forlænges i op til 2 gange 13
uger,

3) den sikrede er under eller venter på lægebehandling, som må antages
inden for en kortere tid at kunne genskabe arbejdsdygtigheden,

4) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om sikring mod
følger af arbejdsskade, eller

5) der er påbegyndt en sag om førtidspension, eller

6) særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om
forlængelse af dagpengeperioden.

Stk. 3. Ved beregningen af dagpengeperioder efter stk. 1 medregnes
ikke de dage, for hvilke der er udbetalt dagpenge eller løn
..
..
..---------------------------

spm 1) hvilke omstændigheder kan der være tale om i pkt 6. Er der
præcedens for at forlænge perioden, hvis kommunen unødigt har forhalet
processen?

spm2) hvad menes med stk. 3?

På forhånd tak for Jeres svar

Peder Poulsgaard

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-08-07 14:13

<info@web-ice.dk> skrev i en meddelelse
[...]

særlige omstændigheder kan godt være som du nævner, at kommunen har forhalet
sagen unødvendigt.
personligt har jeg kørt en ankesag på det punkt, netop fordi kommunen havde
sjusket, skift af sagsbehandlere som trak i langdrag og andre omstædigheder
der gjorde at der blev "spildt" mange måneder på min bekostning.
som forventet blev det blot til en skriftlig kritik af kommunen, andet fik
jeg ikke ud af den anke.
desværre.
Men ank endelig hvis du mener at der er hold i det.

spm2) hvad menes med stk. 3?

at de dage hvor du har fået udbetaling fra anden kasse, regnes ikke med i
det samlede regnskab over sygedagpengedage.

Mvh. Marie

Fra : Ann

Dato : 11-08-07 12:11

> spm 1) hvilke omstændigheder kan der være tale om i pkt 6. Er der
> præcedens for at forlænge perioden, hvis kommunen unødigt har forhalet
> [...]

Hej Peder

spm 1) hvilke omstændigheder kan der være tale om i pkt 6. Er der
præcedens for at forlænge perioden, hvis kommunen unødigt har
forhalet
processen?

Svarer til den nye sygedagpengelovs § 27 stk. 1 nr. 4 "4) den
sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige
behandlingsmuligheder anses for udtømte"

spm2) hvad menes med stk. 3?

Der menes at man der forud for afgørelse om forlængelse af
sygedagpengesag skal foreligge sandsynlighed for at arbejdet kan
genoptages inden for de næste 52 uger - se mere her:

http://www.dsa.dk/afgoerelser/principafgoerelser/default.asp?mode=vis&id=2538&words=s%E6rlige+omst%E6ndigheder&valg=

hilsen

Ann