Grave-adgang for kommunalt fjernvarme - ka~
Fra : Brian Ipsen

Dato : 08-08-07 18:12

Hej

Min lillebror bor i et parcelhus i en landsby i det vest-jyske. Huset er
forsynet med fjernvarme.
Nu har hans nabo udstykket noget af deres store grund til et nyt parcelhus,
og da der er forsyningspligt med fjernvarme skal der derfor graves rør ned
til dette.

Problemet ligger i, at fjernvarmeværket ønsker at føre rørene til dette på
min brors matrikel (i stedet for at føre rørene samme vej, som indkørslen
til det nye byggeri er). Ved at føre rørene på min brors grund kan de nemlig
spare 30M rør. Planen er, at de så vil grave rørene op, som går ind til min
brors hus - sætte nogle kraftigere på (som føres videre til den nye grund),
og så sætte et par T-stykker på, som så går ind til min brors hus.

Men kan min bror nægte dem adgang til at grave på grunden, for at etablere
denne forbindelse ?

Hvis de graver på grunden, så skal de jo genetablere alt indkørsel, have,
bede mv. som det var før .... men det essentielle er, om han reelt kan nægte
dem at føre rørene over hans matrikel, når de blot ved at anvende yderligere
30M rør kan undgå at skulle grave på hans grund ....

Mvh

/Brian

Fra : PDA

Dato : 09-08-07 07:02

"Brian Ipsen" <bipsen@andebakken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nægte dem at føre rørene over hans matrikel, når de blot ved at anvende
> yderligere 30M rør kan undgå at skulle grave på hans grund ....

- jeg arbejder i en kommune, hvor vi rutinemæssigt afviser alle mulige
ledningsejere, der vil lægge kabler og rør ind over grønne områder. Deres
begrundelse er oftest, at man vil spare penge, enten på grund af kortere
strækning, eller fordi det er billigere at retablere bagefter.

Det er jo fint nok, at de vil retablere på matriklen, men normalt forlanger
de en deklaration der bl.a. indeholder bestemmelser om, at de skal have
adgang til reparationer eller forbedringer på ledningen og almindeligvis
også begrænsninger i, hvad man må bygge/plante over ledningen.

Så, - jeg mener I kan afvise det. De vil sikkert forsøge at presse. I kan så
vælge at få en tinglyst deklaration der beskriver, at de uden udgift for jer
skal flytte ledningen hvis det bliver nødvendigt på grund af byggeri eller
lignende, at de kun kan foretage reparationer efter aftale og med fuld
erstatning og retablering, mv. Og I kan jo overveje om I skal forlange en
leje..

Måske ville de kunne forlange adgang, hvis det var eneste mulighed, men det
lyder det jo ikke sådan.

Bare en bemærkning fra en ikke-jurist... lovgrundlaget kender jeg ikke.

Vh

PDA

Fra : Christian Madsen

Dato : 09-08-07 22:57

PDA skrev den 09-08-2007:
> [...]
> lyder det jo ikke sådan.
>
> Bare en bemærkning fra en ikke-jurist... lovgrundlaget kender jeg ikke.

Jeg er helt enig med dig. Jeg fandt følgende lovgrundlag:
Bekendtgørelse af lov om varmeforsyning

§ 16. Såfremt det er af *væsentlig betydning* for etableringen af de
for et godkendt kollektivt varmeforsyningsanlæg nødvendige rørledninger
og varmeforsyningsanlæg og de til en naturgasforsyning nødvendige
fordelings- og distributionsanlæg, der skal levere naturgas til andre
formål end rumopvarmning, kan der ved ekspropriation

1) erhverves ejendomsret til arealer, bygninger og indretninger, der er
fast knyttet til arealer eller bygninger samt tilbehør hertil,

2) endeligt eller midlertidigt pålægges indskrænkninger i ejernes
rådighed eller erhverves ret til at udøve en særlig råden over fast
ejendom, og

3) endeligt eller midlertidigt ske erhvervelse eller ophævelse af eller
foretages begrænsninger i brugsrettigheder, servitutrettigheder samt
andre rettigheder over fast ejendom.

Stk. 2. Ved ekspropriation efter stk. 1, nr. 1, bortfalder alle
rettigheder over det eksproprierede, medmindre andet bestemmes i det
enkelte tilfælde. Ved ekspropriation efter stk. 1, nr. 2, skal
rettigheder over fast ejendom, der stiftes ved ekspropriation,
respekteres af indehavere af alle rettigheder over ejendommen,
medmindre andet bestemmes i det enkelte tilfælde.

§ 17. Beslutning om ekspropriation efter § 16 træffes af
kommunalbestyrelsen.

Stk. 2. Ved ekspropriationens gennemførelse finder bestemmelserne i lov
om offentlige veje § 45 og §§ 47-49 tilsvarende anvendelse.

Stk. 3. Skal der til fordel for samme anlæg samtidig ske ekspropriation
i flere kommuner, kan transport- og energiministeren bestemme, at
ekspropriationen skal ske efter reglerne i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation af fast ejendom.

§ 18. De taksationsmyndigheder, der er nævnt i §§ 57-62 i lov om
offentlige veje, afgør spørgsmål om erstatning efter § 17, stk. 1.

Stk. 2. Om sagens behandling for taksationsmyndighederne og om
erstatningens fastsættelse og udbetaling finder lov om offentlige veje
§ 51, stk. 2-7, §§ 52-56, §§ 63-64, § 66, stk. 1, og § 67 tilsvarende
anvendelse.

§ 19. Miljøministeren henholdsvis justitsministeren kan fastsætte
regler om fremgangsmåden ved matrikulære henholdsvis
tinglysningsmæssige berigtigelser, der foranlediges af ekspropriationer
efter denne lov.

Som du kan se kan de kræve adgang hvis det er af væsentlig betydning. I
denne situation hvor der er tale om 30 meter rør mere, mener jeg
bestemt ikke, at det kan være af væsentlig betydning.

Desuden kan de ikke selv træffe denne afgørelse. Jeg ville også nægte
dem adgang.

--
Mvh. stud.jur. Christian Madsen

Fra : Peder Porse

Dato : 10-08-07 15:31

Brian Ipsen skrev:
> [...]
> dem at føre rørene over hans matrikel, når de blot ved at anvende yderligere
> 30M rør kan undgå at skulle grave på hans grund ....

Har fjernvarmeværket tilbudt nogen form for betaling?
Det er jo ikke alene det at de vil grave, men at adgangen til de
påtænkte rør skal sikres gennem en tinglysning.

Der er en i det du har beskrevet nok lidt usandsynlig
ekspropriationsadgang på området.
pp