Kasper skrev:
> I dag har jeg læst om den ny købelov, som jeg har været ubekendt med.
> Som jeg forstår det, er der indført en formodningsregel, som siger, at
> fejlen højst sandsynligt er medfødt, hvis den opstår inden for 6
> måneder efter købsdatoen. I tillæg hertil gives der køber valg mellem
> ombytning og reparation.
Begge dele er korrekt, og det var også lovens hensigt at den
skulle virke som du tror den gør.
Desværre står der også i loven at en ombytning ikke må være
uforholdsmæssigt dyr for sælger, og det er den pudsigt nok altid.
Så vi er tilbage til første flise: Man er nødt til at acceptere
en reparation hvis den foregår uden væsentlig ulempe for en.
Hvis kunderne ikke var så hys med at en vare skulle være uberørt
af menneskehænder, og at der aldrig måtte have været åndet på
den, så kunne en repareret vare sælges til fuld pris, og så ville
vi kunne få en bytter med det vuns. Men sådan er danskerne ikke
indrettet.
> Jeg er selvfølgelig mest interesseret i at få telefon ombyttet -
> særligt set i lyset af, at den tidligere nævnte reparationstid er
> blevet forlænget til ca. 28 dage (jeg talte med kundeservice igen i
> dag og bad om et nyt tidsestimat).
Det er ved at være væsentlig ulempe. En mobil er så vigtig en
ting at man ikke kan undvære den i en måned. Men forbered dig på
at det bliver en kamp.
> 1b) Hvilke konkrete paragraffer kan jeg bruge for at opnå ombytning?
Købelovens § 78 stk. 4. Det er stk. 2 der som udgangspunkt
blokerer for en ombytning:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens
med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved
tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler,
mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres
uden væsentlig ulempe for køberen.
Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
ophævelse af købet.
Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan
køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af
købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for
sælgerens regning.
> 2) Hvor lang er en rimelig reparationstid? Hvad er der præcedens for?
Der er ingen domme i sådan en sag, mig bekendt.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/