/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Defekt mobiltelefon - rettigheder?
Fra : Kasper


Dato : 07-08-07 22:24

Kære gruppe!

Den 25/5 købte jeg en tilskudsmobil fra Telmore. I sidste uge ophørte
den eksterne skærm med at fungere. Jeg søgte lidt på nettet - og fandt
ud af, at andre havde lignende problemer. I den forbindelse stødte jeg
også på en uhensigtsmæssighed ved telefonen, jeg tidligere havde
observeret. Den taber af og til forbindelsen til mobilnettet i længere
tid, men statusindikatoren viser det ikke. Det er irriterende, for man
tror, folk kan få fat i en, selv om de ikke kan - og ryger direkte på
telefonsvareren.

Jeg ringede til Telmores kundeserviceafdeling, som sagde, at de ville
sende en portoseddel og få den repareret i løbet af ca. 14 dage.

I dag har jeg læst om den ny købelov, som jeg har været ubekendt med.
Som jeg forstår det, er der indført en formodningsregel, som siger, at
fejlen højst sandsynligt er medfødt, hvis den opstår inden for 6
måneder efter købsdatoen. I tillæg hertil gives der køber valg mellem
ombytning og reparation.

Jeg er selvfølgelig mest interesseret i at få telefon ombyttet -
særligt set i lyset af, at den tidligere nævnte reparationstid er
blevet forlænget til ca. 28 dage (jeg talte med kundeservice igen i
dag og bad om et nyt tidsestimat).

1) Hvordan står jeg juridisk for at få ombyttet min telefon isf. at
modtage en repareret version?

1b) Hvilke konkrete paragraffer kan jeg bruge for at opnå ombytning?

2) Hvor lang er en rimelig reparationstid? Hvad er der præcedens for?


 
 
Bertel Lund Hansen (07-08-2007)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 07-08-07 22:54

Kasper skrev:

> I dag har jeg læst om den ny købelov, som jeg har været ubekendt med.
> Som jeg forstår det, er der indført en formodningsregel, som siger, at
> fejlen højst sandsynligt er medfødt, hvis den opstår inden for 6
> måneder efter købsdatoen. I tillæg hertil gives der køber valg mellem
> ombytning og reparation.

Begge dele er korrekt, og det var også lovens hensigt at den
skulle virke som du tror den gør.

Desværre står der også i loven at en ombytning ikke må være
uforholdsmæssigt dyr for sælger, og det er den pudsigt nok altid.
Så vi er tilbage til første flise: Man er nødt til at acceptere
en reparation hvis den foregår uden væsentlig ulempe for en.

Hvis kunderne ikke var så hys med at en vare skulle være uberørt
af menneskehænder, og at der aldrig måtte have været åndet på
den, så kunne en repareret vare sælges til fuld pris, og så ville
vi kunne få en bytter med det vuns. Men sådan er danskerne ikke
indrettet.

> Jeg er selvfølgelig mest interesseret i at få telefon ombyttet -
> særligt set i lyset af, at den tidligere nævnte reparationstid er
> blevet forlænget til ca. 28 dage (jeg talte med kundeservice igen i
> dag og bad om et nyt tidsestimat).

Det er ved at være væsentlig ulempe. En mobil er så vigtig en
ting at man ikke kan undvære den i en måned. Men forbered dig på
at det bliver en kamp.

> 1b) Hvilke konkrete paragraffer kan jeg bruge for at opnå ombytning?

Købelovens § 78 stk. 4. Det er stk. 2 der som udgangspunkt
blokerer for en ombytning:

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem

1)   afhjælpning af mangelen,

2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens
   med aftalen (omlevering),

3)   et passende afslag i købesummen eller

4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis
   gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil
   påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved
   tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler,
   mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres
   uden væsentlig ulempe for køberen.

Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan
   køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller
   ophævelse af købet.

Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning
   eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden
   væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan
   køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af
   købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden
   uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for
   sælgerens regning.

> 2) Hvor lang er en rimelig reparationstid? Hvad er der præcedens for?

Der er ingen domme i sådan en sag, mig bekendt.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

John (08-08-2007)
Kommentar
Fra : John


Dato : 08-08-07 12:53

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis kunderne ikke var så hys med at en vare skulle være uberørt
> af menneskehænder, og at der aldrig måtte have været åndet på
> den, så kunne en repareret vare sælges til fuld pris, og så ville
> vi kunne få en bytter med det vuns. Men sådan er danskerne ikke
> indrettet.

Hvis kunderne var ærlige når de fx returnerer en vare med en defekt og
ikke bare sagde at den ikke fejlede noget, men at de gerne ville gøre
brug af returretten, var mange måske heller ikke så krævende hvad det angår.
Ofte tjekker butikken ikke varen efter inden den ryger på hylden, så
måske er det hele ikke kommet med retur.

Jeg forlanger af samme grund som udgangspunkt altid en ny og ubrugt vare
i ubrudt emballage.

Nå, men det her hører vel mere til i forbruger-gruppen, så jeg futter
dertil.


Mvh

John

Kasper (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Kasper


Dato : 08-08-07 17:49

On Tue, 7 Aug 2007 23:54:05 +0200, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Begge dele er korrekt, og det var også lovens hensigt at den
>skulle virke som du tror den gør.
>
>Desværre står der også i loven at en ombytning ikke må være
>uforholdsmæssigt dyr for sælger, og det er den pudsigt nok altid.
>Så vi er tilbage til første flise: Man er nødt til at acceptere
>en reparation hvis den foregår uden væsentlig ulempe for en.

[...]

Tak for et fremragende, præcist og informativt svar.

Jeg har taget kampen op og er blevet henvist til at fremlægge sagen
skriftligt for deres klageafdeling.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste