|
| Fejl på bordplade Fra : Anders |
Dato : 07-08-07 20:57 |
|
Hej,
Jeg har idag hentet et bord bestilt hos en møbelhandler, det afhentede bord
besigtiges ikke ved møbelhandleren.
Vel hjemme pakkes bordet ud af papembalagen. Jeg gennemgår bordpladen (eg)
for fejl og finder ialt 5 fejl (2 hjørner slået af, +2 revner + en afslået
flig på siden af bordet.) , samlet så meget at jeg ønsker bordet byttet.
Embelagen er ikke skadet så det er ikke transportskader.
Mit spørgsmål:
Skal jeg selv levere bordet ved forhandler eller er det sælgers opgave at
hente det fejlbehæftede og levere et andet ?
Bordet koster Dkk 6000.
Mvh
Anders
| |
Codexx (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Codexx |
Dato : 07-08-07 21:41 |
|
Anders wrote:
> Hej,
>
> Jeg har idag hentet et bord bestilt hos en møbelhandler, det
> afhentede bord besigtiges ikke ved møbelhandleren.
>
> Vel hjemme pakkes bordet ud af papembalagen. Jeg gennemgår bordpladen
> (eg) for fejl og finder ialt 5 fejl (2 hjørner slået af, +2 revner +
> en afslået flig på siden af bordet.) , samlet så meget at jeg ønsker
> bordet byttet. Embelagen er ikke skadet så det er ikke
> transportskader.
Klart en mangel i købelovens forstand.
> Mit spørgsmål:
> Skal jeg selv levere bordet ved forhandler eller er det sælgers
> opgave at hente det fejlbehæftede og levere et andet ?
>
> Bordet koster Dkk 6000.
Købelovens § 78, stk. 4 bestemmer følgende:
"Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering
inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen".
Bemærk forskellen på uden udgift og uden væsentlig ulempe. Det må altså ikke
koste dig noget, men du må acceptere lidt ulempe.
Forarbejderne til Købeloven indeholder følgende vedr. ulempe:
"Afhjælpning skal ske vederlagsfrit for køber. I et vist omfang skal køber
imidlertid medvirke til afhjælpningens gennemførelse. Sælger kan bestemme,
at afhjælpningen skal ske hos køber, der i så fald må give sælger adgang til
at foretage afhjælpning på et for begge parter belejligt tidspunkt, i
almindelighed inden for almindelig arbejdstid. Sælger kan også vælge at lade
afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så fald må
køber, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel genstand, og
reparationsstedet ligger i nærheden af købers bopæl, bringe den derhen og
hente den igen. Drejer det sig derimod om større ting eller et
fjerntliggende reparationssted, må sælger besørge og bekoste frem- og
tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende varen pr.
post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."
/Bacher
| |
Anders (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Anders |
Dato : 07-08-07 21:58 |
|
"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> wrote in message
news:46b8d945$0$4152$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Anders wrote:
>> Hej,
>>
>> Jeg har idag hentet et bord bestilt hos en møbelhandler, det
>> afhentede bord besigtiges ikke ved møbelhandleren.
>>
>> Vel hjemme pakkes bordet ud af papembalagen. Jeg gennemgår bordpladen
>> (eg) for fejl og finder ialt 5 fejl (2 hjørner slået af, +2 revner +
>> en afslået flig på siden af bordet.) , samlet så meget at jeg ønsker
>> bordet byttet. Embelagen er ikke skadet så det er ikke
>> transportskader.
>
> Klart en mangel i købelovens forstand.
>
>> Mit spørgsmål:
>> Skal jeg selv levere bordet ved forhandler eller er det sælgers
>> opgave at hente det fejlbehæftede og levere et andet ?
>>
>> Bordet koster Dkk 6000.
>
> Købelovens § 78, stk. 4 bestemmer følgende:
> "Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering
> inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen".
>
> Bemærk forskellen på uden udgift og uden væsentlig ulempe. Det må altså
> ikke koste dig noget, men du må acceptere lidt ulempe.
>
> Forarbejderne til Købeloven indeholder følgende vedr. ulempe:
>
> "Afhjælpning skal ske vederlagsfrit for køber. I et vist omfang skal køber
> imidlertid medvirke til afhjælpningens gennemførelse. Sælger kan bestemme,
> at afhjælpningen skal ske hos køber, der i så fald må give sælger adgang
> til at foretage afhjælpning på et for begge parter belejligt tidspunkt, i
> almindelighed inden for almindelig arbejdstid. Sælger kan også vælge at
> lade afhjælpningen foretage på eget eller en tredjemands værksted. I så
> fald må køber, hvis det drejer sig om en mindre, let transportabel
> genstand, og reparationsstedet ligger i nærheden af købers bopæl, bringe
> den derhen og hente den igen. Drejer det sig derimod om større ting eller
> et fjerntliggende reparationssted, må sælger besørge og bekoste frem- og
> tilbagetransporten. Dog skal køber på sælgers anmodning fremsende varen
> pr. post, hvis dette er muligt - udlagt porto skal refunderes af sælger."
>
> /Bacher
>
>
Hej Bacher
1000 tak for den klare svar. Jeg kontakter sælger så snart de åbner i
morgen.
Mvh
Anders
| |
Henning (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 08-08-07 13:30 |
|
On Tue, 7 Aug 2007 21:57:04 +0200, "Anders" <nothanks@hotmial.com>
wrote:
>Hej,
>
>Jeg har idag hentet et bord bestilt hos en møbelhandler, det afhentede bord
>besigtiges ikke ved møbelhandleren.
>
>Vel hjemme pakkes bordet ud af papembalagen. Jeg gennemgår bordpladen (eg)
>for fejl og finder ialt 5 fejl (2 hjørner slået af, +2 revner + en afslået
>flig på siden af bordet.) , samlet så meget at jeg ønsker bordet byttet.
>Embelagen er ikke skadet så det er ikke transportskader.
Det bliver pokkers besværligt at bevise hvem der har lavet fejlen og
hvornår de er opståede?
| |
Bertel Lund Hansen (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-08-07 14:18 |
| | |
per christoffersen (08-08-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 08-08-07 14:28 |
|
"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:1dw94rxsjds8s.1g95pa0s6cf16$.dlg@40tude.net...
> Henning skrev:
>
>> Det bliver pokkers besværligt at bevise hvem der har lavet fejlen og
>> hvornår de er opståede?
>
> Ja. Derfor hænger butikken på den. Det siger købeloven.
Nej det gør den ikke.
Den siger at sælger har forpligtigelsen til at påvise at manglerne ikke var
tilstede på leveringstidspunktet.
Det er langt fra det samme.
/Per
| |
Henning (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 08-08-07 16:12 |
|
On Wed, 8 Aug 2007 15:27:32 +0200, "per christoffersen"
<pc@NIXcomonto.dk> wrote:
>
>"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
>news:1dw94rxsjds8s.1g95pa0s6cf16$.dlg@40tude.net...
>> Henning skrev:
>>
>>> Det bliver pokkers besværligt at bevise hvem der har lavet fejlen og
>>> hvornår de er opståede?
>>
>> Ja. Derfor hænger butikken på den. Det siger købeloven.
>
>Nej det gør den ikke.
>Den siger at sælger har forpligtigelsen til at påvise at manglerne ikke var
>tilstede på leveringstidspunktet.
>Det er langt fra det samme.
Og qua køber undlod at checke varen inden han forlod butikken, er
køber formodentlig dårligt stillet?
| |
per christoffersen (08-08-2007)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 08-08-07 16:19 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:p8njb3t7garnsglee9dpi60sjnf9u078h7@4ax.com...
> Og qua køber undlod at checke varen inden han forlod butikken, er
> køber formodentlig dårligt stillet?
Måske ikke dårligt, men ihvertfald noget ringere, end hvis manglen var
opdaget ved udleveringen.
Men ved en hurtig reklamation og en fornuftig forklaring på sagens forløb
burde det kunne klares alligevel.
/Per
| |
Erik Olsen DK (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Erik Olsen DK |
Dato : 08-08-07 20:37 |
|
per christoffersen wrote:
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> news:p8njb3t7garnsglee9dpi60sjnf9u078h7@4ax.com...
>> Og qua køber undlod at checke varen inden han forlod butikken, er
>> køber formodentlig dårligt stillet?
>
> Måske ikke dårligt, men ihvertfald noget ringere, end hvis manglen var
> opdaget ved udleveringen.
Hvis varen er emballeret ved udleveringen, er det ikke naturligt at
kontrollere den straks.
> Men ved en hurtig reklamation og en fornuftig forklaring på sagens
> forløb burde det kunne klares alligevel.
Reklamation bør naturligvis ske snarest efter at manglen konstateres.
--
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
| |
Bertel Lund Hansen (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-08-07 22:11 |
|
Erik Olsen DK skrev:
> Reklamation bør naturligvis ske snarest efter at manglen konstateres.
Men to måneder efter at fejlen er opdaget er i hvert fald tids
nok. Det står i loven.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Anders (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Anders |
Dato : 08-08-07 21:33 |
|
"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
news:46b9dee3$0$93810$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> news:p8njb3t7garnsglee9dpi60sjnf9u078h7@4ax.com...
>> Og qua køber undlod at checke varen inden han forlod butikken, er
>> køber formodentlig dårligt stillet?
>
> Måske ikke dårligt, men ihvertfald noget ringere, end hvis manglen var
> opdaget ved udleveringen.
>
> Men ved en hurtig reklamation og en fornuftig forklaring på sagens forløb
> burde det kunne klares alligevel.
>
> /Per
>
Af samme årsag valgte vi at sende en mail til dem med 5 vedhæftede billeder
allerede i aftes.
Billederne er taget kl 21 (kan ses i jpg filen), 3 timer efter bordet var
afhentet. Mail sendt kl 23
Det er ikke egentlige skader, nærmere produktionsfejl. På billerne kan man
se at vi ikke engang har pakket bordet helt ud af embalagen endnu.
Det eneste jeg har hørt fra sælger er en read receipt fra 10.10 idag om ad
de har modtaget mailen, i morgen ringer jeg og følger op, I hører nu i
morgen.
Tak for inputs.
Anders
| |
Anders (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Anders |
Dato : 08-08-07 21:36 |
|
En af fejlene:
http://img255.imageshack.us/img255/71/revneiendenafbordetcl3.jpg
Mvh
Anders
"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
news:46b9dee3$0$93810$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> news:p8njb3t7garnsglee9dpi60sjnf9u078h7@4ax.com...
>> Og qua køber undlod at checke varen inden han forlod butikken, er
>> køber formodentlig dårligt stillet?
>
> Måske ikke dårligt, men ihvertfald noget ringere, end hvis manglen var
> opdaget ved udleveringen.
>
> Men ved en hurtig reklamation og en fornuftig forklaring på sagens forløb
> burde det kunne klares alligevel.
>
> /Per
>
| |
Jonas Kofod (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Jonas Kofod |
Dato : 09-08-07 10:53 |
|
Anders skrev:
> En af fejlene:
> http://img255.imageshack.us/img255/71/revneiendenafbordetcl3.jpg
Er det ikke det der hedder at træet har slået sig? Antageligt grundet
fugtforhold eller pga. fejl i træet?
Nå men i såfald er der jo ikke tale om transportskader eller fysisk
påvirkning sket i forbrugerens varetægt.
Den deraf følgende juridisk konklusion er dermed ret klar. Bordet har
haft en mangel på leveringstidspunktet.
| |
Peter Lykkegaard (09-08-2007)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 09-08-07 13:44 |
|
Jonas Kofod wrote:
> Anders skrev:
>> En af fejlene:
>
> Er det ikke det der hedder at træet har slået sig? Antageligt grundet
> fugtforhold eller pga. fejl i træet?
Njahh bordpladen er lavet af limtræ (små stave limet sammen)
En af limningerne er ikke udført rigtigt og træet er slået fra
Men konklusionen er den samme = ej transportskade
- Peter
--
Hi! I'm a .signature *virus*!
Copy me into your ~/.signature to help me spread!
| |
Bertel Lund Hansen (08-08-2007)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 08-08-07 20:14 |
|
per christoffersen skrev:
> Den siger at sælger har forpligtigelsen til at påvise at manglerne ikke var
> tilstede på leveringstidspunktet.
> Det er langt fra det samme.
Forudsætningen var jo at det var pokkers besværligt at bevise
det, ikke?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
|
|