|
| ikke tegnet abb. på musik Fra : MAndersen |
Dato : 07-08-07 18:56 |
|
For et lille års tid siden, fik jeg tilsendt en cd fra homeenter - eller
lign. navn. (ligger i sverige)
Der var en uplomberet cd med, samt et brev om tak for at have tegnet abb.
Jeg skrev til dem, at jeg ikke havde tegnet et abb. samt at jeg ikke ønskede
at modtage yderligere fra dem.
De skrev tilbage, at jeg kunne returnere cd'en portofrit til en speciel
adresse.
Det fik jeg ikke gjort.
Siden har de sendt to pakker, som endnu ikke er udpakket.
De har sendt rykkere, og er nu gået til inkasse.
Jeg har skrevet til inkassefirmaet som historien er, og de skriver at jeg
ikke har benyttet mig af returforsendelsesmuligheden - og derfor skal betale
gebyr m.m.
Skal jeg betale skidtet - eller kan jeg afvente at de kommer og henter
pakkern`?
MAndersen
| |
Codexx (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Codexx |
Dato : 07-08-07 19:18 |
|
MAndersen wrote:
> For et lille års tid siden, fik jeg tilsendt en cd fra homeenter -
> eller lign. navn. (ligger i sverige)
> Der var en uplomberet cd med, samt et brev om tak for at have tegnet
> abb.
> Jeg skrev til dem, at jeg ikke havde tegnet et abb. samt at jeg ikke
> ønskede at modtage yderligere fra dem.
>
> De skrev tilbage, at jeg kunne returnere cd'en portofrit til en
> speciel adresse.
> Det fik jeg ikke gjort.
Forbrugeraftaleloven:
§ 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger
uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette /ikke en fejl/, kan
forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en
tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan
forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor.
--------------
Hvis de har fremsendt den med vilje må du altså frit beholde den. Hvis der
foreligger en fejl, hvilket nok er mere sandssynligt, er det derimod mere
tvivlsomt.
I Karnovs note til "fejl" i Forbrugeraftaleloven § 8 står følgende (skrevet
af en jurist fra Forbrugerstyrelsen....!) :
"...I så fald bør
forbrugeren vel rette henvendelse til afsenderen herom. Nogen pligt hertil
eller til at drage omsorg for opbevaring af den tilsendte vare har han
imidlertid i almindelighed ikke, ligesom han ikke kan blive forpligtet som
forbruger ved at forholde sig passiv, men derimod normalt, hvis han tilegner
sig varen umiddelbart; anderledes hvis det først sker efter nogen tid.
Forbrugeren har ikke pligt til at returnere en fejlagtigt fremsendt vare."
> Siden har de sendt to pakker, som endnu ikke er udpakket.
> De har sendt rykkere, og er nu gået til inkasse.
> Jeg har skrevet til inkassefirmaet som historien er, og de skriver at
> jeg ikke har benyttet mig af returforsendelsesmuligheden - og derfor
> skal betale gebyr m.m.
>
> Skal jeg betale skidtet - eller kan jeg afvente at de kommer og henter
> pakkern`?
Jeg ville nok betale for den første pakke, men derimod nægte at betale for
de to resterende, som jo er fremsendt på trods af din udtrykkelige
henvendelse til firmaet.
/Bacher
| |
MAndersen (07-08-2007)
| Kommentar Fra : MAndersen |
Dato : 07-08-07 20:16 |
|
"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46b8b7f5$0$4172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> MAndersen wrote:
>> For et lille års tid siden, fik jeg tilsendt en cd fra homeenter -
>> eller lign. navn. (ligger i sverige)
>> Der var en uplomberet cd med, samt et brev om tak for at have tegnet
>> abb.
>> Jeg skrev til dem, at jeg ikke havde tegnet et abb. samt at jeg ikke
>> ønskede at modtage yderligere fra dem.
>>
>> De skrev tilbage, at jeg kunne returnere cd'en portofrit til en
>> speciel adresse.
>> Det fik jeg ikke gjort.
>
> Forbrugeraftaleloven:
>
> § 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en
> forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette /ikke en
> fejl/, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en
> erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående
> anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag
> herfor.
> --------------
>
> Hvis de har fremsendt den med vilje må du altså frit beholde den. Hvis der
> foreligger en fejl, hvilket nok er mere sandssynligt, er det derimod mere
> tvivlsomt.
>
> I Karnovs note til "fejl" i Forbrugeraftaleloven § 8 står følgende
> (skrevet af en jurist fra Forbrugerstyrelsen....!) :
>
> "...I så fald bør
> forbrugeren vel rette henvendelse til afsenderen herom. Nogen pligt hertil
> eller til at drage omsorg for opbevaring af den tilsendte vare har han
> imidlertid i almindelighed ikke, ligesom han ikke kan blive forpligtet som
> forbruger ved at forholde sig passiv, men derimod normalt, hvis han
> tilegner
> sig varen umiddelbart; anderledes hvis det først sker efter nogen tid.
> Forbrugeren har ikke pligt til at returnere en fejlagtigt fremsendt vare."
>
>> Siden har de sendt to pakker, som endnu ikke er udpakket.
>> De har sendt rykkere, og er nu gået til inkasse.
>> Jeg har skrevet til inkassefirmaet som historien er, og de skriver at
>> jeg ikke har benyttet mig af returforsendelsesmuligheden - og derfor
>> skal betale gebyr m.m.
>>
>> Skal jeg betale skidtet - eller kan jeg afvente at de kommer og henter
>> pakkern`?
>
> Jeg ville nok betale for den første pakke, men derimod nægte at betale for
> de to resterende, som jo er fremsendt på trods af din udtrykkelige
> henvendelse til firmaet.
Det lyder fornuftigt Bacher - tak for hjælpen - jeg sender den i morgen.
MAndersen
| |
Johan Holst Nielsen (07-08-2007)
| Kommentar Fra : Johan Holst Nielsen |
Dato : 07-08-07 22:24 |
| | |
|
|