/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
ikke tegnet abb. på musik
Fra : MAndersen


Dato : 07-08-07 18:56

For et lille års tid siden, fik jeg tilsendt en cd fra homeenter - eller
lign. navn. (ligger i sverige)
Der var en uplomberet cd med, samt et brev om tak for at have tegnet abb.

Jeg skrev til dem, at jeg ikke havde tegnet et abb. samt at jeg ikke ønskede
at modtage yderligere fra dem.

De skrev tilbage, at jeg kunne returnere cd'en portofrit til en speciel
adresse.
Det fik jeg ikke gjort.

Siden har de sendt to pakker, som endnu ikke er udpakket.
De har sendt rykkere, og er nu gået til inkasse.
Jeg har skrevet til inkassefirmaet som historien er, og de skriver at jeg
ikke har benyttet mig af returforsendelsesmuligheden - og derfor skal betale
gebyr m.m.

Skal jeg betale skidtet - eller kan jeg afvente at de kommer og henter
pakkern`?

MAndersen



 
 
Codexx (07-08-2007)
Kommentar
Fra : Codexx


Dato : 07-08-07 19:18

MAndersen wrote:
> For et lille års tid siden, fik jeg tilsendt en cd fra homeenter -
> eller lign. navn. (ligger i sverige)
> Der var en uplomberet cd med, samt et brev om tak for at have tegnet
> abb.
> Jeg skrev til dem, at jeg ikke havde tegnet et abb. samt at jeg ikke
> ønskede at modtage yderligere fra dem.
>
> De skrev tilbage, at jeg kunne returnere cd'en portofrit til en
> speciel adresse.
> Det fik jeg ikke gjort.

Forbrugeraftaleloven:

§ 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en forbruger
uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette /ikke en fejl/, kan
forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en erhvervsdrivende en
tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående anmodning, kan
forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag herfor.
--------------

Hvis de har fremsendt den med vilje må du altså frit beholde den. Hvis der
foreligger en fejl, hvilket nok er mere sandssynligt, er det derimod mere
tvivlsomt.

I Karnovs note til "fejl" i Forbrugeraftaleloven § 8 står følgende (skrevet
af en jurist fra Forbrugerstyrelsen....!) :

"...I så fald bør
forbrugeren vel rette henvendelse til afsenderen herom. Nogen pligt hertil
eller til at drage omsorg for opbevaring af den tilsendte vare har han
imidlertid i almindelighed ikke, ligesom han ikke kan blive forpligtet som
forbruger ved at forholde sig passiv, men derimod normalt, hvis han tilegner
sig varen umiddelbart; anderledes hvis det først sker efter nogen tid.
Forbrugeren har ikke pligt til at returnere en fejlagtigt fremsendt vare."

> Siden har de sendt to pakker, som endnu ikke er udpakket.
> De har sendt rykkere, og er nu gået til inkasse.
> Jeg har skrevet til inkassefirmaet som historien er, og de skriver at
> jeg ikke har benyttet mig af returforsendelsesmuligheden - og derfor
> skal betale gebyr m.m.
>
> Skal jeg betale skidtet - eller kan jeg afvente at de kommer og henter
> pakkern`?

Jeg ville nok betale for den første pakke, men derimod nægte at betale for
de to resterende, som jo er fremsendt på trods af din udtrykkelige
henvendelse til firmaet.

/Bacher



MAndersen (07-08-2007)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 07-08-07 20:16


"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:46b8b7f5$0$4172$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> MAndersen wrote:
>> For et lille års tid siden, fik jeg tilsendt en cd fra homeenter -
>> eller lign. navn. (ligger i sverige)
>> Der var en uplomberet cd med, samt et brev om tak for at have tegnet
>> abb.
>> Jeg skrev til dem, at jeg ikke havde tegnet et abb. samt at jeg ikke
>> ønskede at modtage yderligere fra dem.
>>
>> De skrev tilbage, at jeg kunne returnere cd'en portofrit til en
>> speciel adresse.
>> Det fik jeg ikke gjort.
>
> Forbrugeraftaleloven:
>
> § 8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en
> forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette /ikke en
> fejl/, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en
> erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes forudgående
> anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at betale vederlag
> herfor.
> --------------
>
> Hvis de har fremsendt den med vilje må du altså frit beholde den. Hvis der
> foreligger en fejl, hvilket nok er mere sandssynligt, er det derimod mere
> tvivlsomt.
>
> I Karnovs note til "fejl" i Forbrugeraftaleloven § 8 står følgende
> (skrevet af en jurist fra Forbrugerstyrelsen....!) :
>
> "...I så fald bør
> forbrugeren vel rette henvendelse til afsenderen herom. Nogen pligt hertil
> eller til at drage omsorg for opbevaring af den tilsendte vare har han
> imidlertid i almindelighed ikke, ligesom han ikke kan blive forpligtet som
> forbruger ved at forholde sig passiv, men derimod normalt, hvis han
> tilegner
> sig varen umiddelbart; anderledes hvis det først sker efter nogen tid.
> Forbrugeren har ikke pligt til at returnere en fejlagtigt fremsendt vare."
>
>> Siden har de sendt to pakker, som endnu ikke er udpakket.
>> De har sendt rykkere, og er nu gået til inkasse.
>> Jeg har skrevet til inkassefirmaet som historien er, og de skriver at
>> jeg ikke har benyttet mig af returforsendelsesmuligheden - og derfor
>> skal betale gebyr m.m.
>>
>> Skal jeg betale skidtet - eller kan jeg afvente at de kommer og henter
>> pakkern`?
>
> Jeg ville nok betale for den første pakke, men derimod nægte at betale for
> de to resterende, som jo er fremsendt på trods af din udtrykkelige
> henvendelse til firmaet.

Det lyder fornuftigt Bacher - tak for hjælpen - jeg sender den i morgen.

MAndersen



Johan Holst Nielsen (07-08-2007)
Kommentar
Fra : Johan Holst Nielsen


Dato : 07-08-07 22:24

MAndersen wrote:
> For et lille års tid siden, fik jeg tilsendt en cd fra homeenter - eller
> lign. navn. (ligger i sverige)
> Der var en uplomberet cd med, samt et brev om tak for at have tegnet abb.

De er iøvrigt ret kendt:
http://ekstrabladet.dk/forbrug/alment_forbrug/article316287.ece
http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_nyheder/article229820.ece

Ved ikke om du kender til artiklerne - men de giver også en smule hjælp :)

Mvh
Johan

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste