Grill
Fra : Kristian

Dato : 06-08-07 20:18

Hej gruppe,

Er der nogen der ved noget om hvor tæt man må grille på en etageejendom?

For en gøre en lang historie kort. Vores underbo synes det er hyggeligt
at sidde ude i gården lige op af ejendommen og grille. Det resulterer
naturligvis at røgen ryger lige ind i vores lejlighed. (og nej vi kan
ikke bare lukke vinduerne, da det bliver alt for varmt.

Kristian Ørmen

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-08-07 20:26

Hej!

Kristian wrote:

> [...]
> naturligvis at røgen ryger lige ind i vores lejlighed. (og nej vi kan
> ikke bare lukke vinduerne, da det bliver alt for varmt.

Er vi ikke ovre i peditesser? Det tager max. 20 minutter inden kullene ikke
ryger længere. Så lang tid kan i vel godt holde vinduet lukket uden at få hedeslag.

Hvad med bare at nyde, at vejret endeligt er godt? I kunne jo for eksempel gå
_udenfor_ istedet for at sidde indenfor med åbne vinduer...

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Kim

Dato : 07-08-07 13:18

On Mon, 06 Aug 2007 21:25:33 +0200, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

> [...]

>Hvad med bare at nyde, at vejret endeligt er godt? I kunne jo for eksempel gå
>_udenfor_ istedet for at sidde indenfor med åbne vinduer...

Magen til off-topic svar skal man lede længe efter.

fut : dk.snak
--
Kim

Fra : Lars Knudsen

Dato : 06-08-07 20:53

On Mon, 06 Aug 2007 21:17:36 +0200, Kristian <kristian@oermen.com>
wrote:

> [...]
>naturligvis at røgen ryger lige ind i vores lejlighed. (og nej vi kan
>ikke bare lukke vinduerne, da det bliver alt for varmt.

Man må nok godt grille i gården med mindre der står noget andet i
husordnene.

Flyt på en ødegård hvis det generer jer, at der er andre mennesker
omkring jer.

hilsen Lars

Fra : Kristian

Dato : 06-08-07 21:07

> Flyt på en ødegård hvis det generer jer, at der er andre mennesker
> omkring jer.
>

> hilsen Lars

Utroligt så mange ikke juridiske svar der kommer i denne gruppe....

--
Kristian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-08-07 21:14

On Mon, 06 Aug 2007 22:07:12 +0200, Kristian <kristian@oermen.com>
wrote:

>Utroligt så mange ikke juridiske svar der kommer i denne gruppe....
Mon det ikke skyldes at du ønsker nogle paragraffer at smide efter
naboen fordi han nyder det gode vejr ?
Det er jo ikke særligt sympatisk.

/Hans

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-08-07 19:30

wrote:

>Utroligt så mange ikke juridiske svar der kommer i denne gruppe....

Måske der bare ikke findes en paragraf du kan bruge til det ønskede
formål.

Så længe de ikke udgør en brand risiko - og der i øvrigt ikke i
husordenen er noget der forbyder grill. Så har du ikke noget at komme
efter.

** Lars

Fra : Gamle

Dato : 06-08-07 20:57

Kristian wrote:
> Hej gruppe,
>
> Er der nogen der ved noget om hvor tæt man må grille på en
> etageejendom?

60 cm fra brændbart materiale (som en uisoleret brændeovn).

Torben

Fra : S.L

Dato : 06-08-07 20:58

"Kristian" <kristian@oermen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> naturligvis at røgen ryger lige ind i vores lejlighed. (og nej vi kan ikke
> bare lukke vinduerne, da det bliver alt for varmt.

I har vel en eller anden husorden - ellers burde i få lavet en i Jeres
bestyrelse

Sikkerhedsgrænser ved jeg ikke om gælder i gården, men det er generelt ikke
smart at grille på altaner o.l. da der normalt ikke er plads til at komme
væk, hvis der sker noget. Desuden kan murværk/træværk være så tæt på at der
opstår brandfare.

Knud

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 06-08-07 22:02

Kristian wrote:
> Er der nogen der ved noget om hvor tæt man må grille på en
> etageejendom?

Umiddelbart er det vist Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 66 af 27.
marts 1961 der gælder
http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B1961/0006605.htm

De enkelt kommuner laver dog typisk let-læselige versioner hvor bål og grill
regler bliver beskrevet, som eksempelvis:
http://www.aalborgkommune.dk/Borgerportal/Serviceomraader/Brand+og+beredskab/Brandgode+raad/grillning.htm
http://www.solrod.dk/webtop/site.asp?p=2887

Generelt er reglerne for at sikre mod brand, og ikke for lugt eller
røg-gener, så tvivler meget på at du får støtte nogen steder uden det er
nævnt i vedtægter eller husorden. Selv en husorden er i praksis meget svær
at kræve overholdt, men angiver blot nogle retningeslinjer som "flertallet"
på et givet tidspunkt syntes var fornuftigt. Om man så overholder dem er
blot et spørgsmål om man ønsker et godt naboskab eller ej.

/Peter

Fra : Peter Loumann

Dato : 06-08-07 22:16

On Mon, 6 Aug 2007 23:01:57 +0200, Peter D. Jørgensen wrote:

> [...]

> De enkelt kommuner laver dog typisk let-læselige versioner hvor bål og grill
> regler bliver beskrevet, som eksempelvis:

Førstnævnte er ellers klar nok:

§ 16. b) 5 m fra alle hårdttækte bygninger.

Her, lejligheder organiseret i ejerforening, grilles på altaner. Det er
altså ikke i orden.

> http://www.aalborgkommune.dk/Borgerportal/Serviceomraader/Brand+og+beredskab/Brandgode+raad/grillning.htm

Her relativeres ovenstående:
Det er dog Beredskabsstyrelsens vurdering, at det er sikkerhedsmæssigt
forsvarligt at anvende griller på altaner, i carporte og lignende under de
særlige forudsætninger, der fremgår i det følgende. ...

Så det er næppe noget myndighederne i Ålborg bruger mange resurser på ...

> http://www.solrod.dk/webtop/site.asp?p=2887

Det link får jeg fejl på. Min egen kommune har kun nogle almene råd

> Generelt er reglerne for at sikre mod brand, og ikke for lugt eller
> røg-gener [...]

Her på matriklen er røg et lille og kortvarigt problem, om overhovedet.
Lugt eller duft er vist en smagssag.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 07-08-07 12:53

"Kristian" <kristian@oermen.com> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved noget om hvor tæt man må grille på en etageejendom?

Vi snakker om en blanding af beredskab (brand) og miljø (lugtgener).
I begge tilfælde skal du have fat i om der findes lokale regler, herunder også en
intern husorden.
Prøv at kigge følgende steder:
1) Intern husorden
2) Lokal beredskabsstyrrelses hjemmeside.
3) Din kommunes hjemmeside.

Jeg går ud fra at du har diskuteret det med din nabo, og at gensidig forståelse og
evt. løsning ikke kan opnås.
Du vil nok stå stærkest i din sag hvis et evt. forbud står i husordenen.

Peter