Fraflytning af lejebolig
Fra : - STAN -

Dato : 04-08-07 15:47

Lang historie................

Vil lige spørge jer hér.....

Jeg måtte leje et hus ude på landet i en kortere periode......
Da jeg overtog huset var det slet ikke rengjort eller malet....
Jeg fik 14 dages "gratis" leje hvis jeg selv rengjorde det......så langt så
godt.......
Jeg bor der så i ca. 2½ måned og siger derefter lejemålet
op.....skriftligt......
Jeg gør udlejer opmærksom flere gange på at ifølge vores MUNDLIGE aftale
skal jeg KUN male stue-etagen....dette bliver gjort, og jeg fraflytter
boligen......hertil skal siges, at da jeg flytter ind, er der STORE mærker
af røg af hvor diverse billeder har siddet fra den tidligere lejer.......
Udlejeren har været UMULIG at komme i kontakt med i forbindelse med
opsigelsen........
Hun har derfor selv gennemgået huset efter min fraflytning og derefter IKKE
fundet malingen af huset okay....heraf pga. en mundlig aftale.....aftalen
var at KUN stueetagen skulle males....
Jeg har mht. dét flere gange via. e-mails gjort hende opmærksom på dette, og
at jeg hár malet det aftalte.....
Nu, hér 4 dage efter, at lejekontrakten er udløbet får jeg et brev, hvor i
hun skriver, at huset IKKE er malet eller ryddet op som ifølge
aftalen.......
Oprydningen, vedrører et udehus, som tydeligt undeholdt mange ting fra flere
tidlige lejere......
Udleren har heller ikke reflekteret på alle mine e-mails til hende ( over 10
stk.) hvor i jeg anmoder om bekræftigelse I at jeg afleverer lejemålet, som
ifølge aftale.....
Nu kræver hun så at der bliver betalt for oprydning og maling af
boligen......

Hvad gør jeg....???

Er der nogle paragraffer I kan henvise til...???

Håber I kan hjælpe.........TAK

Fra : Jubii

Dato : 04-08-07 16:46

"- STAN -" <stefantoendering@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Lang historie................

Gjort kort..........

> Hvad gør jeg....???

Kontakter huslejenævn i kommunen.

> Er der nogle paragraffer I kan henvise til...???
>

> Håber I kan hjælpe.........TAK

§ 9. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og
forsvarlig stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse og
i hele lejeperioden. På overtagelsestidspunktet skal det lejede være
rengjort, ruderne skal være hele, og alle udvendige døre skal være forsynet
med brugelige låse med tilhørende nøgler.

Det har i så aftalt jer ud af, men du burde have lavet en mangelliste over
de lokaler der ikke var med i aftalen.

§ 11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående
i den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og udlejeren kan
kræve, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan
lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det
lejedes forsyning med lys, gas, varme, kulde el. lign., kan lejeren ved
fogdens bistand skaffe sig adgang til ejendommens installationer for at
afhjælpe mangelen.

Har du gjort opmærksom på at det lejede, som du ikke skulle istandsætte
ifølge aftale, blev mangelfuldt vedligeholdt?

§ 19. Udlejeren skal holde ejendommen og det lejede forsvarligt vedlige.
Alle indretninger til afløb og til forsyning med lys, gas, vand, varme og
kulde skal holdes i god og brugbar stand.

Stk. 2. Fornyelse af tapet, maling, hvidtning eller anden istandsættelse som
følge af forringelse ved slid og ælde skal foretages så ofte, det er
påkrævet under hensyn til ejendommens og det lejedes karakter, jf. dog § 22.

Stk. 3. Udlejeren skal ligeledes sørge for renholdelse og sædvanlig
belysning af ejendommen og adgangsvejene til det lejede, ligesom han skal
renholde fortov, gård og andre fælles indretninger.

§ 98. Det lejede skal være fraflyttet senest kl. 12,00 på fraflytningsdagen.
Lejeren skal aflevere det lejede i samme stand som ved overleveringen med
undtagelse af den forringelse, som skyldes slid og ælde, og som ikke er
omfattet af lejerens vedligeholdelsespligt, samt mangler, som det påhviler
udlejeren at udbedre. Det kan ikke pålægges lejeren at bringe det lejede i
bedre stand end den, hvori han overtog det lejede.

Stk. 2. Udlejeren kan ikke gøre krav i medfør af stk. 1 gældende, når der er
forløbet mere end 2 uger fra fraflytningsdagen. Dette gælder dog ikke, hvis
mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig agtpågivenhed eller
lejeren har handlet svigagtigt. Såfremt udlejeren sammen med lejeren i
forbindelse med fraflytning foretager gennemgang af en beboelseslejlighed,
skal udlejeren i ejendomme med beboerrepræsentation orientere lejeren om
adgangen til at lade beboerrepræsentanter deltage i gennemgangen. På
lejerens begæring skal udlejeren med en rimelig frist skriftligt indkalde
beboerrepræsentanterne til at deltage i gennemgangen. Udarbejdes der på
grundlag af gennemgangen en fraflytningsrapport, skal beboerrepræsentanterne
have tilsendt kopi deraf.

Hvornår var din faktiske flyttedag og fik udlejer nøglerne udleveret den
dag?

Har udlejer gjort et reelt krav, og vil kravet gøre lejemålet i bedre stand
end ved indflytningen?

Nu har du lidt at gå til huslejenævnet med.

Fra : S.L

Dato : 04-08-07 17:03

> [...]
> som ifølge aftale.....
> Nu kræver hun så at der bliver betalt for oprydning og maling af

Flytter ind igen!

Fra : Jubii

Dato : 04-08-07 21:17

"S.L" <sll@bit.lk> skrev i en meddelelse

> Flytter ind igen!

Hold op med at spamme denne gruppe.
Hold dig til snakgrupperne.

Fra : S.L

Dato : 05-08-07 07:55

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Hold op med at spamme denne gruppe.
> Hold dig til snakgrupperne.

Bland dig dog udenom - og undlad selv at sende dit lort herind.

Knud

Fra : Jubii

Dato : 05-08-07 16:51

"S.L" <sll@bit.lk> skrev i en meddelelse

> "Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Bland dig dog udenom - og undlad selv at sende dit lort herind.
>
> Knud

Og du demonstrerer med al tydelighed du hører til i snakgrupperne.
Spammer

Fra : S.L

Dato : 05-08-07 19:48

> Og du demonstrerer med al tydelighed du hører til i snakgrupperne.
> Spammer

Og hvad er du så?

Knud

Fra : QBIC [6400]

Dato : 05-08-07 08:02

På den korte tid lyder det meget usansyleligt at du har kunne få lejemålet
i ringere stand end da du flyttede ind.

Tag kontakt til din lokale LLO http://www.lejerneslo.dk/
så får du hjælp til at komme videre

/ Niels