Skat ved fremleje af andelslejlighed
Fra : andelvejgaard@yahoo.~

Dato : 02-08-07 16:37

Hej
Jeg skal fraflytte min andelslejlighed i en periode og ønsker i den
forbindelse at fremleje den. Det er gået op for mig, at det ikke kan
betale sig i forhold til beskatningen. Man betragtes som lejer og
ydelsen til foreningen , i mit tilfælde på 850kr, som lejen. Ifølge
huslejenævnet må jeg leje min lejlighed ud til 2400kr. Er der nogen ,
der har erfaringer eller råd i forbindelse med det her? Der er ofte
nogen,der fremlejer deres lejlighed i vores forening, så der må være
en måde at gøre det på, så det kan betale sig.
Med venlig hilsen Begga
hej igen
Mit spørgsmål går på det skattemæssige.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=142703&vID=201139&i=3#i142703. Udover
de 850 kr til foreningen skal jeg jo også betale af på boliglånet i
banken. Da jeg regnes for lejer og ikke for ejer gælder mit fradrag
kun for 2/3 af de 850+vand og varme. Derfor er det næsten ikke umagen
værd at leje ud.
Mvh. Begga
P.S
Jeg kan på nettet se at andre også har undret sig over lovgivningen,
men nu kan jeg selvfølgelig ikke finde det igen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-08-07 16:46

andelvejgaard@yahoo.dk wrote:

> [...]
> med det her? Der er ofte nogen,der fremlejer deres lejlighed i
> vores forening, så der må være en måde at gøre det på, så det kan

Nu er skatteprocenten i Danmark ikke 100%, så at
modtage 2400 - 1550*din_marginale_skatte_procent, må
være bedre end at modtage 0 kr.

Jeg kan ikke se hvordan der skulle være nogle lovlige metoder til at få
flere penge ud af udlejningen...

Fra : Joel

Dato : 02-08-07 19:40

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> være bedre end at modtage 0 kr.
>
> Jeg kan ikke se hvordan der skulle være nogle lovlige metoder til at få

Min datter bor i en andelslejlighed, i en forening med kun 3 lejemål. Det
ene lejemål ejes af en dame som aldrig selv har boet der, men udlejet til,
først den ene datter, så nogle fremmede og så nu igen til en anden datter.
Vil det sige at lejeforeningen har krav på at få andel i "huslejen" ?
Må hun i det hele taget gøre som hun gør?

Mvh. JL

Fra : Carsten Riis

Dato : 02-08-07 20:01

andelvejgaard@yahoo.dk skrev den 02-08-2007 17:36:
> Hej
> Jeg skal fraflytte min andelslejlighed i en periode og ønsker i den
> forbindelse at fremleje den.

Tjek lige om der er beboelsespligt i foreningen!
samt hvilke kriterier der er for fremleje. Oftest kun ved
arbejdsmæssigt udenlandsophold og så kun for 2 år, samt at fremlejen
skal være godkendt af bestyrelsen.

Hvis det bare er fremleje for at senere at sælge fx vente til næste
Generalforsamling og høste en evt. stigning i andelsværdien.
Den går ikke!
Altså hvis jeres forening er en normal andelsboligforening!

> [...]
> huslejenævnet må jeg leje min lejlighed ud til 2400kr. Er der nogen ,
> der har erfaringer eller råd i forbindelse med det her?

Hvad er det for et huslejenævn? Og ved de, at du taler om en andelsbolig?

> Der er ofte
> nogen,der fremlejer deres lejlighed i vores forening, så der må være
> en måde at gøre det på, så det kan betale sig.

Nej!

De kan fremleje til boligafgiftens pris.

Hvis de kan udleje til en højere pris så er det godt nok en underlig
forening I har!

Hvis du vil være udlejer og tjene penge på udlejningen, så må du købe
din egen ejendom.

> [...]
> banken. Da jeg regnes for lejer og ikke for ejer gælder mit fradrag
> kun for 2/3 af de 850+vand og varme. Derfor er det næsten ikke umagen

At du har lån i forbindelse med erhvervelsen af andelen er ret
underordnet både for foreningen, fremlejere og skat.
Hvad så hvis du ikke havde lån? Hvad ville du så sætte lejen til?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : andelvejgaard@yahoo.~

Dato : 06-08-07 13:42

On 2 Aug., 17:46, "Jesper Lund" <use...@jesperlund.com> wrote:

> [...]
> være bedre end at modtage 0 kr.
>
> Jeg kan ikke se hvordan der skulle være nogle lovlige metoder til at få

Jeg fik vist skrevet lidt hurtigt. Her er lidt flere informationer:

Jeg har tilladelse fra foreningen til at fremleje.

Det er LLO, der givet 2200kr pr mdr som et bud på huslejen, som sættes
i forhold til lejen i området mv. Derudover står der i foreningens
vedtægter, at lejen beregnes som boligydelsen + nettoforrentning af
andelens værdi og afskrevne forbedringer. Jeg skriver på biblioteket
og kan nu ikke huske beregningsformlen i hovedet, men det blev til
2800kr, hvilket så ikke er lovligt at tage.

Ved fremleje skal jeg betale 200kr til foreningen pr. mdr.

Mit spørgsmål går som sagt på det skattemæssige. Jeg betragtes som
lejer og boligydelsen som lejen. Det er jo uheldigt for
andelsforeninger som min , hvor økonomien er skruet sådan sammen at
lejen er lav og andelens pris høj. Det virker ikke som om det kan
betale sig at leje ud.

2200x12 - (((850 x 12) / 3) x 2) x 0,6 + 6800 = 18560

Lejeindt. - bundfradrag x skat + bundfradrag = nettolejeindt.

18560/12 = 1546 kr pr mdr. 1546-850-200 = 496kr til betaling af
ydelse på banklån

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår din udregning.

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-07 19:18

andelvejgaard@yahoo.dk skrev den 06-08-2007 14:42:

> [...]
> og kan nu ikke huske beregningsformlen i hovedet, men det blev til
> 2800kr, hvilket så ikke er lovligt at tage.

hvad er: nettoforentningen af andelens værdi?
Den "postering" på et regnskab har jeg godt nok aldrig mødt!

Forbedringerne du har lagt kan jeg godt forstå, at du vil have, at lejer
skal betale med taksterne man kender fra afskrivningsreglerne fx
badeværelse 30 år; hårde hvidvarer 5 år osv osv osv osv.

> [...]
> andelsforeninger som min , hvor økonomien er skruet sådan sammen at
> lejen er lav og andelens pris høj. Det virker ikke som om det kan

At andelens pris er høj er dit problem.
Du skal jo ikke have din lejer til at betale din gæld!

Ideen med at være andelshaver er, at du køber dig en andel i ejendommens
værdi. I den forbindelse får du råderet til en bolig i ejendommen.
Hvordan du har fået likvider til det købte er dit eget problem.

Det er jeg heller ikke.

Fra : andelvejgaard@yahoo.~

Dato : 08-08-07 11:52

On 7 Aug., 20:17, Carsten Riis <carsten.r...@gmail.com> wrote:

> [...]
> værdi. I den forbindelse får du råderet til en bolig i ejendommen.
> Hvordan du har fået likvider til det købte er dit eget problem.

Hej

Tak for dine indlæg Carsten Riis. Jeg har forstået din point vedr.
lejens størrelse. Jeg vil stadigvæk gerne have nogle input og
erfaringer fra andre mht. beskatningen.

Mvh. BEgga

Fra : andelvejgaard@yahoo.~

Dato : 13-08-07 17:26

On Aug 8, 12:52 pm, andelvejga...@yahoo.dk wrote:

> [...]
>
> Tak for dine indlæg Carsten Riis. Jeg har forstået din point vedr.
> lejens størrelse. Jeg vil stadigvæk gerne have nogle input og

Hej igen

Kan man komme omkring problemet ved at beholde sin
folkeregisteradresse og lade være med at oplyse lejeindtægten til
skat. Så er der 2 spørgsmål: Oplyser foreningen til myndighederne at
lejligheden er fremlejet? bliver skat gjort opmærksom på fremlejen,
når lejeaftalen bliver tinglyst?
Mvh. Begga