arvelov og skat
Fra : jenjensen

Dato : 02-08-07 15:37

Jeg er eremit og har hverken børn eller kone.

Nu overvejer jeg at lade min søter arve mig, da mine forældre har det de
skal bruge.

Men som jeg kan se, er det bedre mine forældre arver mig og min søster
derefter arver dem, end at hun arver mig direkte.

Som jeg læser loven skal mine forældre af med 15% arve afgift, men min
søster de 15% + 25% hvis hun arver mig direkte.

Hvis hun arver via mine forældre, så¨er det 15% når de arver og 15% når hun
så arver dem ?

Hvad siger I der kan jura ?

Fra : alexbo

Dato : 02-08-07 17:17

"jenjensen" skrev

> Som jeg læser loven skal mine forældre af med 15% arve afgift, men min
> søster de 15% + 25% hvis hun arver mig direkte.
Ja men man skal dog huske at der er et bundfradrag på 250.000 kr for de 15%
og de 25% tages efter de 15%
så det er ikke 40% i afgift, men højst 36%

> Hvis hun arver via mine forældre, så¨er det 15% når de arver og 15% når
> hun så arver dem ?
Ja, men her vil din søster ikke få glæde af bundfradraget, det bruger dine
forældres arv selv.

Jeg vil forslå at du enten glæder din søster mens du er levende med nogle
afgiftfrie gaver,
eller aftaler med dine forældre at arven efter dig, lader de gå videre som
afgiftfrie gaver.

Hvis man starter i tide kan man helt undgå afgift.

mvh
Alex Christensen

Fra : Poul Christensen

Dato : 02-08-07 18:29

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in

> [...]
> nogle afgiftfrie gaver,
> eller aftaler med dine forældre at arven efter dig, lader de gå videre

Der er ikke afgiftsfrihed for gaver til søskende,men modtager skal
indkomstbeskattes.

mvh poul christensen

Fra : alexbo

Dato : 02-08-07 20:55

"Poul Christensen" skrev

> Der er ikke afgiftsfrihed for gaver til søskende,

Næh, men til forældre og børn, og ruten kender jenjensen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Carsten Riis

Dato : 03-08-07 17:38

alexbo skrev den 02-08-2007 18:17:
> [...]
> afgiftfrie gaver.
>
> Hvis man starter i tide kan man helt undgå afgift.

Han kan vel starte allerede nu ved at give sin forældre gaver op til 55.300.
Den gave kan vel i princippet gives videre til søsteren.
Uden indblanding af skattevæsnet eller hvad?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : alexbo

Dato : 03-08-07 22:44

"Carsten Riis" skrev

> Han kan vel starte allerede nu ved at give sin forældre gaver op til
> 55.300.
> Den gave kan vel i princippet gives videre til søsteren.
> Uden indblanding af skattevæsnet eller hvad?

Ja.

mvh
Alex Christensen