Freelance artikel
Fra : Kim2000

Dato : 01-08-07 16:48

Hejsa, jeg har skrevet en artikel, som er blevet sådan at jeg mener den kan
bruges til en avis. Jeg er lige nu i gang med at tjekke de påstande/anklager
interviewofferet kom med og ellers læse korrektur.

Men hvordan sikre jeg mig, at artiklen ikke bare bliver stjålet? Hvilket jeg
har prøvet ved et dagblad, vis eneste undskyldning var at "det var meget
normalt" og pressenævnet mente iøvrigt ikke der var sket noget fordækt.

Sidste gang havde jeg en aftale med en journalist (mail) og det er åbenbart
ikke nok.

Jeg tænker altså på at jeg ikke gider have siddet her og skrevet en lang
artikel til Din Computer (mit eget computer), som jeg nu mener er god nok
til en stor avis, kun for at opleve at en anden tager æren og betalingen for
den og så endda ikke engang vil kunne bringe den i mit eget blad (fordi en
anden har stjålet den). Jeg kunne selvfølgelig offentliggøre den først på
min hjemmeside, men så falder noget af "bomben" til jorden (hvis vel og
mærke manden ikke er fuld af løgn og det er som sagt, det jeg er ved at
efterprøve)

Kort sagt, hvordan sikrer jeg mig mod en gentagelse fra sidst (det er
naturligvis ikke samme avis).

mvh
Kim

--
På DaMat er der masser af gratis hæfter
Din Computer 45 er udkommet

Fra : Jesper Lund

Dato : 01-08-07 17:21

Kim2000 wrote:

> [...]
> Hvilket jeg har prøvet ved et dagblad, vis eneste undskyldning
> var at "det var meget normalt" og pressenævnet mente iøvrigt ikke

Du har ophavsret til artiklen, og den må ikke offentliggøres uden din
tilladelse (som kan være betinget af betaling af honorar). Det sikrer
dig mod at den bliver "stjålet", eller rettere offentliggjort uden din
tilladelse.

Når du sender artiklen til dagbladet skal du naturligvis tydeligt gøre
dem opmærksom på at du ikke indsender et læserbrev, kronikindlæg
el.lign., hvor du implicit giver dem ret til at offentliggøre din tekst
(det er ligesom formålet med at skrive et læserbrev eller kronik).

Jeg er ikke jurist, og dette er ikke juridisk rådgivning, men jeg ville
nok selv bruge en formulering ala nedenstående:

"Jeg fremsender hermed et upubliceret manuskript til jeres vurdering.
Hvis I har interesse i at publicere dette, kan jeg kontaktes på XXXX for
en drøftelse af mit honorar (eller skriv dit honorarkrav, hvis det er
take-it-or-leave-it). Jeg gør opmærksom på at der ikke er tale om et
læserbrev eller kronikindlæg, og at manuskriptet kun må publiceres med
min eksplicitte tilladelse, som er betinget af en gensidig aftale om
betaling af honorar."

Hvis dagbladet alligevel publicerer manuskriptet (det er bestemt ikke
normalt!!), er det ikke pressenævnet som du skal klage til. Derimod skal
du anlægge en sag om krænkelse af din ophavsret og kræve erstatning,
f.eks. svarende til et rimeligt honorar.

--
Jesper Lund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-08-07 19:19

Den 01-08-07 17.47 skrev Kim2000 følgende:

> Kort sagt, hvordan sikrer jeg mig mod en gentagelse fra sidst (det er
> naturligvis ikke samme avis).

Det, du oplevede sidst, er ikke normalen. Og desuden erkendte redaktøren
jo dengang, at man ikke havde handlet korrekt, så vidt jeg da husker.

Du skal selvfølgelig bare sørge for, at din artikel ikke bliver
forvekslet med et læserbrev eller lignende. Hvis du kontakter redaktøren
eller en redaktionssekretær på en avis, før du sender artiklen, burde du
ikke løbe ind i den slags problemer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at