Drengens bedstefar og bedstemor fra Odense~
Fra : retro-man

Dato : 31-07-07 18:25

For SVJH er børn da ansvarsfri når de har den alder, og da det blive svært
at sige at bedsteforældre ikke har opfyldt tilsynspligten over barnet, så må
det da være de ramte bådes egen forsikring som skal betale.

Fra : Codexx

Dato : 31-07-07 18:49

retro-man wrote:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/07/31/102347.htm
>

> For SVJH er børn da ansvarsfri når de har den alder,

Grænsen er omkring 4-5 år. Men ungen er klart ikke ansvarlig i dette
tilfælde.

> og da det blive
> svært at sige at bedsteforældre ikke har opfyldt tilsynspligten over
> barnet, så må det da være de ramte bådes egen forsikring som skal
> betale.

Nu er der jo ikke forsikringstvang for bådejere.

En del ansvarsforsikringer dækker skade som små børn forvolder, uanset de
ikke er juridisk ansvarlige grundet lav alder. Derudover kan der vel være
tale om at bedsteforældrene har en båd-ansvarsforsikring, som muligvis
dækker.

/Bacher

Fra : Codexx

Dato : 31-07-07 18:52

Codexx wrote:
> [...]

Derudover er selv lystbåde i havn vel dækket af sølovens regler om skade ved
sammenstød:

§ 162. Er sammenstødet følge af ulykkelig hændelse, eller kan det ikke
oplyses, at det er forårsaget ved skyld på nogen af siderne, bærer hvert
skib sin skade.

Så mangler vi bare Karnovs note til "ulykkelig"...

/Bacher

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-07 20:36

Codexx skrev:

> Grænsen er omkring 4-5 år. Men ungen er klart ikke ansvarlig i dette
> tilfælde.

Er bedsteforældrene ikke selv det fordi det var dem (en af dem)
der førte båden?

--
Bertel

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 31-07-07 21:00

> Er bedsteforældrene ikke selv det fordi det var dem (en af dem)
> der førte båden?

Hvem der tilfældigvis står ved roret under et havari er i sølovens forstand
underordnet. Der er altid skibet som "dømmes" erstatningspligtig, hvis man kan
udtrykke det på den den måde.
Selvfølgelig kan en person dømmes for at lave en uforsvarlig handling, men
erstatningsmæssigt er det "skibet", og dermed skibet ejer som må til lommerne.
Man har vel lavet det sådan, fordi modparten så er sikker på at få nogle af sine
penge. (værdien af det skadesvoldende skib). En kaptajn tjener sjældent så meget at
han kan betale skaderne på modparten.

Og du kan være sikker på, at forsikringsselskaberne ved det når der skal uddeles
erstatninger og tegnes forsikringer.
Lige præcis den del af juraen skal man overlade til eksperter, den giver almindelige
jurister myrekryb
Og hav altid mindst to advokatfirmaer med ekspertice ved din side, alt efter hvordan
slaget skal stå, og hvilke rederier og forsikringsselskaber man er op imod.

For øvrigt mener jeg at hele artiklen i DR er noget forkludret vrøvl, som kun en
journalist kan finde på at skrive.

Peter

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 31-07-07 21:11

"Codexx" <jensbacher@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Derudover kan der vel være tale om at bedsteforældrene har en
> båd-ansvarsforsikring, som muligvis dækker.

Jeg mere at kunne huske, at grænsen ligger ved 5 Brt., men jeg har ikke søloven
stående på mine reoler hjemme hos mig selv. Så på med at blive vædret af en jolle

Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-07-07 18:56

retro-man skrev:
> [...]
> at sige at bedsteforældre ikke har opfyldt tilsynspligten over barnet, så må
> det da være de ramte bådes egen forsikring som skal betale.

Sådan som jeg læser hændelsesforløbet gør det ingen forskel om
passageren er over alderen for ansvarsfrihed. Hvis faldet er et
hændeligt uheld (og det lyder det som) er der intet culpøst og
ansvarspådragende.

Fra : Gunnar007

Dato : 02-08-07 07:55

"retro-man" <dope@nope.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> må
> det da være de ramte bådes egen forsikring som skal betale.

Det bliver endnu mere interessant når man læser denne
http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article323444.ece

Det var umiddelbart slet ikke barnebarnet som var skyld i uheldet.

Hilsen G