Er der nogen forældelses frist, for sager ~
Fra : Carsten \(H\)

Dato : 31-07-07 17:18

Jeg vil høre omkring et forløb, hvor en person er blevet sigtet af
politiet, for senere at sigtelsen er frafaldet, pga. at politiet ikke menere
at de at det vil føre til at de får personen dømt og sagen så derefter går
til statsadvokaten, som beder politiet om at gendoptage sage og lade den
prøve for retten.

Hvore lang tid må der højst gå, før sådan en sag skal for retten, efter den
"sigtet" er blevet informeret om det af politiet?

Der må vel være en forældelses frist?
Folk kan jo ikke gå i evighed og vendte på om de er "købt eller solgt" det
er en psykisk belastning, specielt hvis vedkommende ikke har gjort det som
han bliver anklaget for.

Carsten

Fra : xxxfoo

Dato : 31-07-07 17:44

Carsten (H) wrote:

> Der må vel være en forældelses frist?

Det er der også, jf. Straffelovens Kap. 11. Men se deri straffelovens §
94, stk. 5 og 6.

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 31-07-07 18:29

"xxxfoo" <xxxfoo@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er der også, jf. Straffelovens Kap. 11. Men se deri straffelovens §
> 94, stk. 5 og 6.

Betyder det 2 år, fra statsadvokaten, har bedt anklager om at føre sagen for
retten?
Anklagen medføre ikke fængelse, men bøde og et evt. erstatningsansvar.
omkring 15.000 kr.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 31-07-07 23:53

Carsten (H) wrote:

> Betyder det 2 år, fra statsadvokaten, har bedt anklager om at føre
> sagen for retten?

Nej når der er rejst sigtelse afbrydes forældelsesfristen jvf.
§ 94 stk. 5.

Rigsadvokaten har dog pålagt politimestrene at indberette alle
sigtelser, der har verseret i 2 år uden at der er taget stilling
til tiltalespørgsmålet.
Se http://www.rigsadvokaten.dk/media/RM_3-2006.pdf

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 01-08-07 07:45

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Rigsadvokaten har dog pålagt politimestrene at indberette alle
> sigtelser, der har verseret i 2 år uden at der er taget stilling

Vil det sige at der så ingen frist er, for hvor lang tid der må gå før sagen
ender for retten, når den er nået så langt?
Så må folk vente i evighed, indtil en støver sagen af og for sendt sagen for
retten.

Fra : xxxfoo

Dato : 01-08-07 09:09

Carsten (H) wrote:

> [...]
> sagen ender for retten, når den er nået så langt?
> Så må folk vente i evighed, indtil en støver sagen af og for sendt sagen

Det kan anbefales at læse lovteksten. Se Straffelovens § 94, stk. 6.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-08-07 10:12

xxxfoo wrote:
> Det kan anbefales at læse lovteksten. Se Straffelovens § 94, stk. 6.

Stk. 6 taler om det tilfælde hvor forfølgning frafaldes uden at
beslutningen omgøres af overordnet anklagemyndighed.
I det aktuelle tilfælde er beslutningen netop omgjort af
statsadvokaten.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : xxxfoo

Dato : 01-08-07 11:32

Per H. Nielsen wrote:

> Stk. 6 taler om det tilfælde hvor forfølgning frafaldes uden at
> beslutningen omgøres af overordnet anklagemyndighed.
> I det aktuelle tilfælde er beslutningen netop omgjort af
> statsadvokaten.

Enig, men jeg svarede blot på Carstens generelle klagesang om, "Så må
folk vente i evighed, indtil en støver sagen af og for sendt sagen for
retten." Det siger vel næsten sig selv, at hvis beslutningen bliver
omgjort, så kører sagen videre som den ville normalt, og der er ikke
noget at hidse sig op over fra hans side.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-08-07 13:16

xxxfoo wrote:
> [...]
> omgjort, så kører sagen videre som den ville normalt, og der er ikke
> noget at hidse sig op over fra hans side.

Jeg kan dog godt forstå frustrationen. Det må alt andet lige være
en psykisk belastning at være sigtet i en sag uden at ane, hvad det
vil ende med. Og der er øjensynlig tale om lange sagsbehandlingstider
siden rigsadvokaten har måtte skridtet med at bede om indberetning
af sager, hvor en sigtelse har verseret i mere end 2 år.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Carsten \(H\)

Dato : 01-08-07 16:50

> [...]
> siden rigsadvokaten har måtte skridtet med at bede om indberetning
> af sager, hvor en sigtelse har verseret i mere end 2 år.

Det er en psykisk belastning, at gå med tanken om at man en gang i
fremtiden, måske bliver kendt skyldig i noget man ikke er skyld i og dertil
skal betale sags omkostninger og bøde, samt få plettet sit straffeatest.

Kan jo også være at retten frikender, men det er jo den uvished man går med
og man frygter jo altid det væreste, specielt hvis det kommer til at ramme
en økonomisk.

Det er over 1 år siden at det forhold som sagen handler om, skulle være sket
og det er mere end 6 mdr. siden at statsadvokaten pr. brev har gendoptaget
sagen, men der er ikke sket mere siden.

Carsten

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-08-07 00:48

Carsten> "Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i meddelelsen
Carsten> news:46b07999$0$2659$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]

Carsten> Det er en psykisk belastning, at gå med tanken om at man
Carsten> en gang i fremtiden, måske bliver kendt skyldig i noget
Carsten> man ikke er skyld i og dertil skal betale sags
Carsten> omkostninger og bøde, samt få plettet sit straffeatest.

Altså, dig?

Carsten> Kan jo også være at retten frikender, men det er jo den
Carsten> uvished man går med og man frygter jo altid det væreste,
Carsten> specielt hvis det kommer til at ramme en økonomisk.

Altså, dig?

Carsten> Det er over 1 år siden at det forhold som sagen handler
Carsten> om, skulle være sket og det er mere end 6 mdr. siden at
Carsten> statsadvokaten pr. brev har gendoptaget sagen, men der er
Carsten> ikke sket mere siden.

Altså, dig?

Hvad med at spørge SA eller andre der har med sagen at gøre?

Best regards
Martin Jørgensen