klip i kørekort
Fra : duff

Dato : 30-07-07 21:49

mojne

Gælder "klip i kørekort" hele kortet, eller kun den kategori man lavede
lort indenfor?
altså kan man skulle til generhvervelse af mc kørekort for at have kørt
for stærkt med campingvogn?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-07 22:01

duff skrev:
> [...]
> lort indenfor?
> altså kan man skulle til generhvervelse af mc kørekort for at have kørt

Du skal generhverve i bil. Men hvis du ikke formår at tage det i tre
forsøg ryger hele albummet.

Fra : duff

Dato : 30-07-07 22:04

Jonas Kofod skrev:

> Du skal generhverve i bil. Men hvis du ikke formår at tage det i tre
> forsøg ryger hele albummet.

Takker

Fra : Codexx

Dato : 30-07-07 23:11

Jonas Kofod wrote:

> Du skal generhverve i bil. Men hvis du ikke formår at tage det i tre
> forsøg ryger hele albummet.

Blev det ikke ændret efter der var en del polemik om at lastbilchauffører
der havde mistet kortet kunne nøjes med at gå til prøve i kat. B?

/Bacher

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-07 23:22

Codexx skrev:

> Blev det ikke ændret efter der var en del polemik om at lastbilchauffører
> der havde mistet kortet kunne nøjes med at gå til prøve i kat. B?

Så skal der være kommet en ny kørekortsbekendtgørelse. Af gode grunde
ved jeg ikke hvad den hedder da jeg ikke er sikker på den eksisterer.

Fra : Codexx

Dato : 30-07-07 23:53

Jonas Kofod wrote:

> Så skal der være kommet en ny kørekortsbekendtgørelse. Af gode grunde
> ved jeg ikke hvad den hedder da jeg ikke er sikker på den eksisterer.

Nu tjekkede jeg lige:

Bekendtgørelse om kørekort

BEK nr 1004 af 06/10/2006

§ 50. Kontrollerende køreprøve afholdes i følgende tilfælde:

Stk. 2. Kontrollerende køreprøve gennemføres i overensstemmelse med
bestemmelserne for kategori B, jf. bilag 7, afsnit I, jf. dog § 52, stk. 1.

§ 52. Såfremt prøven er begrundet i vedkommendes kørsel med en anden
kategori, kan politiet bestemme, at prøven aflægges efter de regler, der
gælder for køreprøven til denne kategori, forudsat at ansøgeren har eller
har haft kørekort til den pågældende kategori. Bestås køreprøven, udstedes
kørekort til de tidligere erhvervede kategorier.

/Bacher

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-07-07 00:02

Codexx skrev:

> [...]
> har haft kørekort til den pågældende kategori. Bestås køreprøven, udstedes
> kørekort til de tidligere erhvervede kategorier.

Dvs. almindeligvis kategori B, med mulighed for "syndekategorien".
Så må vi håbe Politiet sætter dine omtalte lastbisser op i den

Af § 82 kan jeg se at dommeren osse kan være med da den åbner op for
alle erhvervsførere kan sættes til "udvidet" prøve uagtet hvilken
kategori forseelsen er sket i:

§ 82. Ved ansøgning om generhvervelse af førerretten kan kørekortet
udvides til at omfatte kørekort til erhvervsmæssig personbefordring,
uden at der aflægges særlig køreprøve hertil. Det er dog en betingelse,
at ansøgeren, da førerretten blev inddraget eller frakendt, var i
besiddelse af gyldigt kørekort til erhvervsmæssig personbefordring. Det
er endvidere en betingelse, at der ikke ved afgørelsen om inddragelse
eller frakendelse blev truffet bestemmelse om særlig frakendelse af
retten til erhvervsmæssig personbefordring. Bestemmelserne i § 18, stk.
6-8 finder tilsvarende anvendelse.

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 30-07-07 22:04

"duff" <nope@dr.dk> skrev i en meddelelse
> mojne

> altså kan man skulle til generhvervelse af mc kørekort for at have kørt for stærkt
> med campingvogn?

Det har altid været sådan at man kan nøjes med at generhvere det "største" og så får
man automatisk dem som ligger nedeunder med.

Men du kan også nøjes med at generhverve motorcykelkørtkort, så må du bare aldrig
køre med noget større end en motorcykel.
Vælger du at generhverve kørekort til bil, må du køre både bil og motorcykel, men
ikke trailer, lastbil, bus etc...

Peter

Fra : duff

Dato : 30-07-07 22:10

Peter Albrecthsen skrev:
> [...]
> køre med noget større end en motorcykel.
> Vælger du at generhverve kørekort til bil, må du køre både bil og motorcykel, men

Ok så de tager "hele kortet" til man har generhververvet det man lavede
lort i?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-07 22:22

Peter Albrecthsen skrev:
> "duff" <nope@dr.dk> skrev i en meddelelse

> Det har altid været sådan at man kan nøjes med at generhvere det "største" og så får
> man automatisk dem som ligger nedeunder med.

Nej.

> [...]
> køre med noget større end en motorcykel.
> Vælger du at generhverve kørekort til bil, må du køre både bil og motorcykel, men

Ikke korrekt.
Kortet skal generhverves ved en kontrollerende køreprøve i bil kategori
b. Klarer man det indenfor tre gange generhverver man sin tidligere
status. Klarer man den ikke mister man alt.
FL §60.

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 30-07-07 22:40

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man det indenfor tre gange generhverver man sin tidligere status. Klarer man den

Frakendelsesreglerne kom med "klipperiet". Jeg kiggede på reglerne for cirka fem år
siden. Da var de som beskrevet. Frakendelse har vel ikke noget med generhvervelse at
gøre. Og det vel det som spørgsmålet gik på?

Peter

PS. Den sag jeg kiggede på var frakendelse af kørekort efter spirttuskørsel i alm.
bil og vedkommende mistede alle ved fradømmelsen, men skulle "kun" generhver det
største.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 30-07-07 22:59

Peter Albrecthsen skrev:
> [...]
> siden. Da var de som beskrevet. Frakendelse har vel ikke noget med generhvervelse at
> gøre. Og det vel det som spørgsmålet gik på?

Jeg syntes da umiddelbart frakendelse har en del med generhvervelse at gøre.
Du selv kan vel ligge i generhvervelse hvad du vil - men derfor kan du
ikke tilbagelede at jeg taler om den ene eller anden form for frakendelse.
Formelt set er der tale om betinget og ubetinget frakendelse, hvor
klippene så er hvad der udløser en betinget. Ergo er det en betinget
frakendelse jeg omtaler, osse når jeg skriver generhvervelse.

> [...]
> bil og vedkommende mistede alle ved fradømmelsen, men skulle "kun" generhver det

Jeg aner at du har anlagt den terminologi at "frakendelse" implicit =
betinget frakendelse. I såfald skal man for at generhverve førerretten
tage en kontrollerende køreprøve til kategori b, medmindre man alene
har/havde førerret til MC.