tyveri anklare
Fra : Brian Knudsen

Dato : 30-07-07 21:42

Hej alle sammen

Håber at der er nogle som kan hjælpe.

Min kæreste er blevet anklaret for tyveri for sin arbejdsplads.. Men
efter politiet har været inden over sagen. Er hun nu blevet frikendt
pågrund af manglende beviser.. Jeg vil høre om vi kan lægge sag an
for tabt arbejdsefortjentes og svig og smerter da hun har gået syg
siden hun blev fyret.. Kan man også få friproces da vi ikke rigtigt
har råd til at betale en advokat.. Eller kommet virksomheden til at
betale vore advokat regning eller skal man selv betale..

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-07-07 21:58

Brian Knudsen <brian.knudsen"fjern dette"@a.cirque.tv> writes:

> [...]
> har råd til at betale en advokat.. Eller kommet virksomheden til at
> betale vore advokat regning eller skal man selv betale..

Ganske ikke-juridisk: Kontakt fagforeningen.

Mvh Trine

--
Overnatning for op til fire personer i egen lejlighed. Hunde er velkomne.
Butik med kurve, frostsikre stentøjsfigurer, brugskunst og meget mere.

Fra : Peter Albrecthsen

Dato : 30-07-07 22:12

"Brian Knudsen" <brian.knudsen"fjern dette"@a.cirque.tv> skrev i en meddelelse

> [...]
> har råd til at betale en advokat.. Eller kommet virksomheden til at
> betale vore advokat regning eller skal man selv betale..

Lad din kærestes fagforening afgøre om der er en sag. Ud fra dine oplysninger er det
umuligt at afgøre det.
Hvis fagforeningen skønner at der er en sag, vil de sikkeret også køre den, og derved
har du ingen udgifter.

Er din kæreste ikke medlem af en fagforening, så tror jeg at i skal glemme det.
Hvis virksomheden bliver dømt erstatingspligtig, bliver de sandsynlivis også dømt til
at betale dine omkostninger.

Peter

Fra : Codexx

Dato : 30-07-07 23:17

Brian Knudsen" <brian.knudsen"fjern dette wrote:
> [...]
> har råd til at betale en advokat.. Eller kommet virksomheden til at
> betale vore advokat regning eller skal man selv betale..

Er hun blevet opsagt/bortvist af arbejdsgiver pga. sagen?

Husk på at selvom politiet vælger ikke at rejse tiltale for tyveri, kan der
jo godt være tale om at hun har overtrådt interne retningslinier der
berettiger en bortvisning.

/Bacher

Fra : Brian Knudsen

Dato : 31-07-07 15:47

On Tue, 31 Jul 2007 00:16:54 +0200, "Codexx" <jensbacher@hotmail.com>
wrote:

>Er hun blevet opsagt/bortvist af arbejdsgiver pga. sagen?

Hun blev fyret fordi chefen havde mistanke om at hun havde stjålet

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-07-07 23:37

Brian> Hej alle sammen Håber at der er nogle som kan hjælpe.

Brian> Min kæreste er blevet anklaret for tyveri for sin
Brian> arbejdsplads.. Men efter politiet har været inden over
Brian> sagen. Er hun nu blevet frikendt pågrund af manglende
Brian> beviser.. Jeg vil høre om vi kan lægge sag an for tabt
Brian> arbejdsefortjentes og svig og smerter da hun har gået syg
Brian> siden hun blev fyret.. Kan man også få friproces da vi ikke

Jeg tror det bliver særdeles svært, medmindre der er tale om direkte
chikane. Man kan jo ikke forbyde virksomheder at anmelde tyveri, når
det sker. Virksomheden har vel haft en grund til at anmelde
kæresten. Det må du fortælle mig?

At politiet ikke gider at røre en finger, er ikke noget nyt. Det
plejer de ikke at gide. Det beviser hverken at hun er uskyldig eller
skyldig, ergo kan i ikke bruge det til noget som helst at de ikke
rører en finger.

Brian> rigtigt har råd til at betale en advokat.. Eller kommet
Brian> virksomheden til at betale vore advokat regning eller skal
Brian> man selv betale..

I skal selv betale. I får nok ingen advokat til at gå med til fri
proces, da det i praksis ikke dækker advokatens udgifter. Det er min
vurdering. Men jeg vil anbefale kæresten at finde et job andetsteds,
da hun nok aldrig vil komme ordentligt tilbage. Det skal hun ikke tage
som et nederlag. Jeg ville gøre det, i hendes sted.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Brian Knudsen

Dato : 31-07-07 15:47

On Tue, 31 Jul 2007 00:36:54 +0200, megafedt@hotmail.com (Martin
Jørgensen) wrote:

> [...]
>chikane. Man kan jo ikke forbyde virksomheder at anmelde tyveri, når
>det sker. Virksomheden har vel haft en grund til at anmelde

Hun blev kaldt ind på kontoret og der sad hun i 4 timer og kiggede
video igemmen.. Hun blev opsagt på en mistanke om hun havde stjålet.

> [...]
>plejer de ikke at gide. Det beviser hverken at hun er uskyldig eller
>skyldig, ergo kan i ikke bruge det til noget som helst at de ikke

Det som gør mig gal er : Vis virksomheden har en mistanke om at en
medarbejder stjæler. Så burder man vel tilkalde politiet.. Chefen
sad i 4 timer for at få en tilståelse ud af min kæreste selv om hun
ikke har stjålet noget..

> [...]
>da hun nok aldrig vil komme ordentligt tilbage. Det skal hun ikke tage
>som et nederlag. Jeg ville gøre det, i hendes sted.

Hun arbejder der ikke mere da hun blev fyret samme dag som de
mistænkte hende for at stjæle..

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 31-07-07 23:46

Brian> On Tue, 31 Jul 2007 00:36:54 +0200, megafedt@hotmail.com
Brian> (Martin
Brian> Jørgensen) wrote:

-snip-

Brian> Hun blev kaldt ind på kontoret og der sad hun i 4 timer og
Brian> kiggede video igemmen.. Hun blev opsagt på en mistanke om
Brian> hun havde stjålet.

Hvad er den skriftlige begrundelse, helt ordret? Der er vel bedt om en
skriftlig begrundelse? Og blev hun bortvist eller opsagt? Hvis opsagt,
er der normalt ikke så meget at gøre ved det andet end at komme
videre.

Brian> Det som gør mig gal er : Vis virksomheden har en mistanke
Brian> om at en medarbejder stjæler. Så burder man vel tilkalde
Brian> politiet.. Chefen sad i 4 timer for at få en tilståelse ud
Brian> af min kæreste selv om hun ikke har stjålet noget..

Det er klart: Politiet rører jo ikke en finger, hvis de kan undgå
det. Man skal nærmest "tvinge" politiet til at røre en finger. Derfor
bliver man selv nødt til at lave forarbejdet, inden man kontakter
politiet. Men hun kunne bare være gået sin vej (og blevet fyret). Sad
der en tillidsmand/sikkerhedsmand/repræsentant/lignende med ved bordet
under samtalen? Det er muligvist et lovkrav...

Det er ikke ulovligt at snakke sammen i 4 timer. Det bliver ulovligt,
hvis AG bruger ulovlige "forhørsmetoder", men selv det er nærmest
umuligt at bevise i praksis. Du kommer nok ikke langt med den
sag. Hvilken slags job/ansættelse var kæresten i?
Funktionær/timelønnet under overenskomst?

Brian> rigtigt har råd til at betale en advokat.. Eller kommet
Brian> virksomheden til at betale vore advokat regning eller skal
Brian> man selv betale..

Brian> Hun arbejder der ikke mere da hun blev fyret samme dag som
Brian> de mistænkte hende for at stjæle..

Jeg beklager, men hvis ikke fagforeningen siger at der er en sag,
hvilket jeg ikke kan se, så er der ingen sag.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Brian Knudsen

Dato : 02-08-07 14:56

On Wed, 01 Aug 2007 00:45:34 +0200, megafedt@hotmail.com (Martin
Jørgensen) wrote:

> [...]
>skriftlig begrundelse? Og blev hun bortvist eller opsagt? Hvis opsagt,
>er der normalt ikke så meget at gøre ved det andet end at komme

Der er jeg i tvilv men jeg kan finde ud af det..

> [...]
>der en tillidsmand/sikkerhedsmand/repræsentant/lignende med ved bordet
>under samtalen? Det er muligvist et lovkrav...

Nej.. De eneste som var i lokalet var chefen og min kæreste..

> [...]
>sag. Hvilken slags job/ansættelse var kæresten i?
>Funktionær/timelønnet under overenskomst?

Hun var ansat som funktionær og havde ansvar for medarbejder/kiosk..
Men om firmaet havde overenkomst ved jeg ikke.. (Detailhandel)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 01-08-07 05:51

On Tue, 31 Jul 2007 16:46:35 +0200, Brian Knudsen <brian.knudsen"fjern
dette"@a.cirque.tv> wrote:

> [...]

>ikke har stjålet noget..

> Hun arbejder der ikke mere da hun blev fyret samme dag som de

Kontakt fagforeningen, er hun ikke medlem, har hun nu opdaget hvorfor
det er smart at være medlem af en fagforening.

Men hun bør kontakte en relevant fagforening, det er smart at de får
kendskab til arbejdsgivers handlemåder.

Det er set at en fagforening tager en sag der er opstået før medlemmet
blev medlem af fagforeningen, men det hører til sjældenthederne.

Det kan være at fagforeningen "kender" arbejdsgiver og bare går og
venter på en "god" sag ?

Alternativt kan hun kontakte en advokat, husk at tage penge med for
hun skal selv betale. Kig på evt. forsikringer der kan evt. være
retshjælp der måske kan dække.

/Hans

Fra : Codexx

Dato : 30-07-07 23:45

Brian Knudsen" <brian.knudsen"fjern dette wrote:
> Kan man også få friproces da vi ikke rigtigt
> har råd til at betale en advokat..

Det kan du læse om på
http://www.civilstyrelsen.dk/fri_proces/fri_proces.aspx Måske har i også en
retshjælpsforsikring.

> Eller kommet virksomheden til at
> betale vore advokat regning eller skal man selv betale..

Hvis i uden at have fået fri proces anlægger en sag og taber den, kommer i
til at betale jeres egne sagsomkostninger samt modpartens omkostninger. Hvis
i vinder sagen bliver modparten (dvs. virksomheden) normalt dømt til at
betale jeres omkostninger. Kort fortalt..

/Bacher

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-07-07 14:54

"Brian Knudsen" <brian.knudsen"fjern dette"@a.cirque.tv> wrote in message
> [...]
> har råd til at betale en advokat.. Eller kommet virksomheden til at
> betale vore advokat regning eller skal man selv betale..

Du skriver, at hun er blevet frikendt, men det lyder mere til, at sigtelsen
er blevet frafaldet. Hvad er rigtigt?

I kan da godt anlægge sag, og hvis I vinder er det ikke utænkeligt, at
arbejdsgiverne kommer til at betale sagsomkostningerne.

Det er på det foreliggende grundlag svært at vurdere, om I vil vinde en sag,
hvor I hævder, at fyringen var uberettiget.

Læs mere her:
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=941

Fra : Brian Knudsen

Dato : 31-07-07 15:55

On Tue, 31 Jul 2007 15:54:21 +0200, "Christian R. Larsen"
<crlarsen@hotmail.com> wrote:

>"Brian Knudsen" <brian.knudsen"fjern dette"@a.cirque.tv> wrote in message

>Du skriver, at hun er blevet frikendt, men det lyder mere til, at sigtelsen
>er blevet frafaldet. Hvad er rigtigt?

Der er ikke kommet noget ud af politiets undersøgelser så det må være
at sigtelsen er blevet frataget..

> [...]
>
>Det er på det foreliggende grundlag svært at vurdere, om I vil vinde en sag,
>hvor I hævder, at fyringen var uberettiget.

Det er ikke så meget om fyringen er ubeerettiget.. Det er mere
hvordan man fra virksomhedens side har kørt sagen fra start..

Hvis de havde en mistanke burde de så ikke havde tilkaldt politiet
istedet for at chefen spiller politi. Min kæreste går til pyskiater i
dag fordi at chefen sad i 4 timer og prøvet at få en tilståelse ud af
hende + da hun er til afhøring hos politiet liggge der en kopi af fyre
seddel som min kæreste har skrevet under på men chefen har vedlagt en
seddel mere hvor han har skrevet en masse ting, men den seddel har min
kæreste ikke skrevet under på.. Er det lovligt

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-08-07 13:48

> [...]
> seddel mere hvor han har skrevet en masse ting, men den seddel har min
> kæreste ikke skrevet under på.. Er det lovligt

Det må du uddybe.