"Falsk" reklame
Fra : Mort1s1

Dato : 30-07-07 09:51

For et par uger siden, havde TDC en helside annince i et dagblad, i annoncen
tilbød man to forskellige telefoner med abb. for en minimumspris i 6
mdr.1.449,-. Denne pris matchede, hvad et andet selskab tilbød via
Elgiganten, så der var ikke noget "unormalt" ved den annoncerede pris. Det
unormale bestod i, at TDC efterfølgende ville ikke sælge de pågældende
telefoner til den annoncerede pris. Kan TDC "ustraffet" indrykke en annonce
med, efter eget udsagn, forkerte priser, for derefter at nægte at sælge til
de annoncerede priser. Som nævnt der var på ingen måde tale om unormale
priser:

Mort1s1

Fra : rasmus

Dato : 30-07-07 09:56

"Mort1s1" <wema@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sælge til de annoncerede priser. Som nævnt der var på ingen måde tale om

- mon ikke der med meget små typer i kanten af annoncen står noget i retning
af "der tages forbehold for trykfejl og udsolgte varer"?

ras

Fra : Mort1s1

Dato : 30-07-07 10:19

"rasmus" <nejtak@nejtak.dk> skrev i meddelelsen

> "Mort1s1" <wema@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> - mon ikke der med meget små typer i kanten af annoncen står noget i
> retning af "der tages forbehold for trykfejl og udsolgte varer"?
>
> ras

Nej - der var IKKE taget nogen form for forbehold!

Mort1s1

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-07-07 10:24

Mort1s1 wrote:

> Nej - der var IKKE taget nogen form for forbehold!

Det hjælper dig ikke voldsomt meget. Annoncer er en opfordring om at
gøre et tilbud, og den enkelte kunde har ikke noget krav om at kunne
købe til den annoncerede pris. Hvis TDC virkelig ikke sælger nogle
telefoner, kan der være tale om en overtrædelse af markedsføringsloven,
men det kan du som privat kunde ikke bruge til noget.

Fra : Mort1s1

Dato : 30-07-07 11:03

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> den annoncerede pris. Hvis TDC virkelig ikke sælger nogle telefoner, kan
> der være tale om en overtrædelse af markedsføringsloven, men det kan du

Mener du dermed, at man, i dette tilfælde TDC, har lov til at annoncere med
et produkt til en pris, som man ikke ønsker at sælge til. TDC kunne iøvrigt
godt sælge de pågældende telefoner, men med at andet abbonnement (Kr.
1.000,- dyrere i en 6 mdr. periode) - hvis ja, så er det altså lovligt med
alle midler at lokke kunder ind i butikken!?

Mort1s1

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-07-07 11:20

Mort1s1 wrote:

> Mener du dermed, at man, i dette tilfælde TDC, har lov til at
> annoncere med et produkt til en pris, som man ikke ønsker at
> sælge til.

Skrev jeg det?

Fra : Mort1s1

Dato : 30-07-07 11:38

> Skrev jeg det?

Når du skriver:
"Annoncer er en opfordring om at gøre et tilbud, og den enkelte kunde har
ikke noget krav om at kunne købe til den annoncerede pris"
- jeg opfatter jeg det i hvert fald som om der er "frit slaw" med hensyn
til, hvilke priser man sætter i en annonce, hvis kunden alligevel ikke har
krav på at kunne købe til prisen!

Mort1s1

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-07-07 11:39

Mort1s1 wrote:

> [...]
> slaw" med hensyn til, hvilke priser man sætter i en annonce, hvis
> kunden alligevel ikke har krav på at kunne købe til prisen!

Læste du ikke resten?

Fra : Mort1s1

Dato : 30-07-07 12:02

> Læste du ikke resten?

Jo - jeg læser skam det hele, men jeg kan ikke rigtig se, hvad du mener
med -

"Hvis TDC virkelig ikke sælger nogle telefoner, kan der være tale om en
overtrædelse af markedsføringsloven" - og, hvorfor kan jeg som privat kunde
ikke bruge markedsføringsloven til noget?

Mort1s1

Fra : xxxfoo

Dato : 30-07-07 12:06

Mort1s1 wrote:

> "Hvis TDC virkelig ikke sælger nogle telefoner, kan der være tale om en
> overtrædelse af markedsføringsloven" - og, hvorfor kan jeg som privat
> kunde ikke bruge markedsføringsloven til noget?

Jo du kan bruge den til at anmelde TDC til politiet for evt.
overtrædelse af den, men du kan ikke bruge den til at få en telefon til
den annoncerede pris.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-07-07 23:43

xxxfoo> Mort1s1 wrote:
> [...]

xxxfoo> Jo du kan bruge den til at anmelde TDC til politiet for
xxxfoo> evt. overtrædelse af den, men du kan ikke bruge den til at
xxxfoo> få en telefon til den annoncerede pris.

Det er du sikker på?

Jeg var helt overbevist om at politiet ikke gad at røre ved MFL og at
det var FOM der havde at gøre med den slags, jvf. kap.6-8 i MFL. Men
det kan godt være at jeg er galt på den og at politiet kan gøre
noget. Jeg syntes bare aldrig at jeg har hørt om at politiet har gjort
noget fornuftigt i den forbindelse.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : xxxfoo

Dato : 31-07-07 00:12

Martin Jørgensen wrote:

> Det er du sikker på?

Enig, den praktiske proces kører som du beskriver. Jeg forsøgte blot at
overdrive, så spørgeren måske kunne få sat begreberne i rette
sammenhæng. Bedømt på hans indlæg forekommer spørgeren egentlig ikke
reelt at være interesseret i den juridiske effekt af at overtræde
markedsføringsloven.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-08-07 11:00

Jesper Lund wrote:

> Skrev jeg det?

Jeg vil hellere have svar på dette her spørgsmål fra Mort1s1:
"hvis ja, så er det altså lovligt med alle midler at lokke kunder ind i
butikken!?"

Sæt ét kryds.
[] Ja
[] Nej

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : xxxfoo

Dato : 01-08-07 11:35

Peter Knutsen wrote:

> Jeg vil hellere have svar på dette her spørgsmål fra Mort1s1:
> "hvis ja, så er det altså lovligt med alle midler at lokke kunder ind i
> [...]

Men det er ikke ensbetydende med, at man kan få varen til den
annoncerede pris. Det betyder, at TDC eventuelt kan straffes med bøde
for overtrædelse af markedsføringsloven.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-08-07 08:04

xxxfoo wrote:

> Men det er ikke ensbetydende med, at man kan få varen til den
> annoncerede pris. Det betyder, at TDC eventuelt kan straffes med bøde
> for overtrædelse af markedsføringsloven.

Hvis bødestraffen er så tilpas stor at den virker afskrækkende, så er
det da også helt fint.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Mort1s1

Dato : 06-08-07 17:08

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvis bødestraffen er så tilpas stor at den virker afskrækkende, så er det
> [...]

Ved ikke, hvad en evt. bødestraf kunne blive, men jeg har købt en telefon
med et tilsvarende abb. for samme pris, som TDC's "falske", så straffen
bliver, at TDC går glip af de Kr. 3.000,- p.a. jeg ellers ville spytte i
deres kasse.
Det er de sikkert lige glade med, men jeg har det fint med det.

Mort1s1

Fra : Brian Knudsen

Dato : 30-07-07 20:18

On Mon, 30 Jul 2007 10:51:17 +0200, "Mort1s1" <wema@mail.dk> wrote:

> [...]
>de annoncerede priser. Som nævnt der var på ingen måde tale om unormale

Jeg kan med sikkerhed sige at i kataloget som du har fået ind af døren
at der står "der tages forbehold for trykfejl og udsolgte varer" i
kataloget det står som regel på forsiden eller bagsiden med meget små
bogstaver

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-07-07 21:36

Brian Knudsen skrev:

> [...]
> at der står "der tages forbehold for trykfejl og udsolgte varer" i
> kataloget det står som regel på forsiden eller bagsiden med meget små

Måske, men det er ikke (juridisk) nødvendigt.

--
Bertel

Fra : Jesper Lund

Dato : 30-07-07 22:02

Bertel Lund Hansen wrote:

> Måske, men det er ikke (juridisk) nødvendigt.

En vare kan heller ikke være "udsolgt" i *samtlige* butikker allerede
når udsalget starter

Eller sagt med andre ord: man kan bruge sådanne forbehold over for
forbrugerne (og kataloget er alligevel kun en opfordring til at give et
tilbud), men man kan ikke bruge det til at undvige kravet om god
markedsføringsskik (efter markedsføringsloven).

Fra : Mort1s1

Dato : 30-07-07 22:39

> [...]
> tilbud), men man kan ikke bruge det til at undvige kravet om god
> markedsføringsskik (efter markedsføringsloven).

Som tidligere nævnt- der er IKKE taget forbehold i den omtalte annonce, men
TDC siger, at det ikke gør nogen forskel, annoncen er indrykket ved en fejl,
det er TDC's undskyldning for ikke at ville levere til den nævnte pris.

Mort1s1

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-07-07 23:38

Mort1s1> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen
Mort1s1> news:46ae52c8$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]

Mort1s1> Som tidligere nævnt- der er IKKE taget forbehold i den
Mort1s1> omtalte annonce, men TDC siger, at det ikke gør nogen
Mort1s1> forskel, annoncen er indrykket ved en fejl, det er TDC's
Mort1s1> undskyldning for ikke at ville levere til den nævnte
Mort1s1> pris.

TDC har ret.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-07 00:05

Mort1s1 skrev:

> Som tidligere nævnt- der er IKKE taget forbehold i den omtalte annonce,

Jesper Lund har egentlig allerede forklaret det.

TDC behøver *ikke* tage forbehold for fejl i en masseomdelt
reklame. De har ingen pligt til at sælge selv om en køber
henviser til annoncen.

Det er en anden sag med skilte i butikken og på en hjemmeside med
tilknyttet butik. Der fanger bordet når en kunde siger ja tak til
et tilbud (kort fortalt).

Juridisk skelner man mellem et tilbud - det binder når kunden
accepterer det - og en opfordring til at gøre et tilbud. I det
sidste tilfælde er det kunden der fremsætter tilbuddet, og det
kan butikken bare sige nej tak til.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-08-07 11:04

Bertel Lund Hansen wrote:

> Jesper Lund har egentlig allerede forklaret det.
>
> TDC behøver *ikke* tage forbehold for fejl i en masseomdelt
> reklame. De har ingen pligt til at sælge selv om en køber
> henviser til annoncen.

Jeg synes det er okay, hvis der er tale om en fejl fra TDCs side. Så er
det jo *ikke* ond vilje (altså usand tale i f.eks. massemedier, med
henblik på at narre folk til at møde op i butikken, i håb om at de så
køber alt muligt andet).

> [...]
> accepterer det - og en opfordring til at gøre et tilbud. I det
> sidste tilfælde er det kunden der fremsætter tilbuddet, og det

Personligt skelner jeg mellem sand tale og usand tale.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-07 00:01

Jesper Lund skrev:

> tilbud), men man kan ikke bruge det til at undvige kravet om god
> markedsføringsskik (efter markedsføringsloven).

Enig.

--
Bertel

Fra : Mort1s1

Dato : 31-07-07 09:43

Må jeg sige tak for de mange indlæg, og meninger - min konkution må være at
TDC, eller andre, kan annoncere tilbud der på papiret ser attraktive ud, og
helt uden forbehold, men når kunden så kommer i butikken for at købe,
forlange en ganske anden pris - umoralsk, men tilsyneladende helt legalt.

Mort1s1

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-07-07 12:05

Mort1s1 skrev:

> [...]
> helt uden forbehold, men når kunden så kommer i butikken for at købe,
> forlange en ganske anden pris - umoralsk, men tilsyneladende helt legalt.

Du har ikke helt fattet det endnu.

Man må ikke lave vildledende markedsføring. Derfor kan et firma
straffes hvis det gentagne gange gør som du beskriver. Selv om de
bliver straffet for det, får du *ikke* automatisk lov til at købe
varen til den annoncerede pris.

Det er uhyre sjældent at et firma med vilje skriver forkerte
salgspriser i et katalog. Jeg har faktisk aldrig hørt om det.
Hvis de begår fejl i en masseannonce, behøver de ikke sælge til
de anførte priser - uanset om de har taget et forbehold eller ej.
Grunden til at man næsten altid skriver et forbehold alligevel er
et forsøg på at undgå reaktioner som din. Det er firmaet jo ikke
interesseret i.

Det er ikke spor umoralsk at man ikke bliver bundet af en
fejltagelse. Det er der faktisk en lov der siger noget om. Det er
aftaleloven. Men bemærk at det *ikke* er den der fritager TDC i
den foreliggende sag. Der er nemlig slet ingen aftale.

§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift
   eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet
   indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens
   indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså
   eller burde indse, at der forelå en fejltagelse.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-08-07 11:08

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> straffes hvis det gentagne gange gør som du beskriver. Selv om de
> bliver straffet for det, får du *ikke* automatisk lov til at købe

Han skriver jo også, i det oprindelige indlæg, at prisen ikke var
unormalt lav. Han har altså været i 108% god tro mht. at TDC mente det
de skrev.

Man kan jo godt se et tilbud i en reklame, og tænke at det altså lyder
helt vanvittigt billig, og så opdager man senere at det var en trykfejl.
Det gælder bare ikke i dette tilfælde.

> Det er uhyre sjældent at et firma med vilje skriver forkerte
> salgspriser i et katalog. Jeg har faktisk aldrig hørt om det.

Heldigvis, da.

> [...]
>
> Det er ikke spor umoralsk at man ikke bliver bundet af en
> fejltagelse. Det er der faktisk en lov der siger noget om. Det er
[...]

Nej, og det er da fair nok. Omvendt kunne TDC jo have valgt at tage
konsekvensen af deres trykfejl, idet der, ifølge det oprindelige indlæg,
jo netop ikke var tale om en vanvittigt lav pris, men bare om et godt
tilbud, på linie med de gode tilbud som mange andre butikker i samme
branche jævnligt disker op med, uden at disse andre butikker derved
sætter penge til.

(For nylig læste jeg en nyhedsartikel om den udanske skik at
virksomheder siger undskyld over for kunder som de har behandlet
dårligt. Det var interessant læsning.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-08-07 13:24

Peter Knutsen skrev:

> Han skriver jo også, i det oprindelige indlæg, at prisen ikke var
> unormalt lav. Han har altså været i 108% god tro mht. at TDC mente det
> de skrev.

Læs evt. tråden igen. Spørgsmålet er besvaret indtil flere gange.
Kundens onde/gode tro er helt irrelevant.

--
Bertel