Ændring af lejekontrakt ?
Fra : Tage Hansen

Dato : 27-07-07 23:54

Hurtigt svar udbedes....
Hej i gruppen.
Jeg har et hus beliggende i esbjerg midtby, dette hus har jeg just udlejet
til et par unge piger på værelsesvilkår, et til hver med adgang til
fællesarealerne, herunder bla. en meget lille have (200m2) og pr.01-0807, de
er imidlertid efter aftale flyttet lidt tidligere ind for at have lidt
ekstra tid til maling etc.etc.... I lejekontrakten har jeg givet lov til
husdyr hold af ''hunde og katteracen'', nu er det gået op for mig, at
pigerne ønsker en rootweiler hver(regner med det er stavet rigtigt), jeg er
dog så meget bekendt med denne hunderace, at jeg har mine bange anelser om
et sådant hundehold i denne lille have og nabostridigheder osv.osv.
Nu ville jeg spørge i gruppen, om jeg er i stand til at ændre lejekontrakten
på dette sene tidspunkt d.d.28/7, således at et hundehold enten kan
begrænses eller helt forbydes ?
Hansen

Fra : Klaus H

Dato : 27-07-07 23:56

"Tage Hansen" <tage-hansen@tele.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lejekontrakten på dette sene tidspunkt d.d.28/7, således at et hundehold
> enten kan begrænses eller helt forbydes ?
Hvorfor tage sorgerne på forskud?
Det er jo langt fra sikkert at der vil opstå problemer.

Klaus H

Fra : Tage Hansen

Dato : 28-07-07 04:25

"Klaus H" skriver:
> Hvorfor tage sorgerne på forskud?
> Det er jo langt fra sikkert at der vil opstå problemer.
>
> Klaus H

Det kan du mene og det kan vise sig du har ret, men disse hunde må vel høre
under de såkaldte ''Muskelhunde'' og kommer der problemer, vil det alt andet
lige være meget lettere at tage forbehold INDEN hundene bliver anskaffet ?
Hansen

Fra : Hr. Jensen

Dato : 28-07-07 10:45

On Sat, 28 Jul 2007 05:24:38 +0200 "Tage Hansen"
<tage-hansen@tele.mail.dk> sent the following smoke signals:

> [...]
>lige være meget lettere at tage forbehold INDEN hundene bliver anskaffet ?

Rottweilere er næppe mere bidske end en labrador, hvis de opdrages ens.

--
Thomas

The Hangman's Knot Inn

Fra : Jubii

Dato : 28-07-07 05:26

"Klaus H" <hebs.ud@6705e.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor tage sorgerne på forskud?
> Det er jo langt fra sikkert at der vil opstå problemer.

Ifølge fundatsen er personlige meninger uønskede, derfor svar seriøst, med
lovregler e.lign, på spørgsmålet.

> Klaus H

Juragruppen er en seriøs gruppe, som ikke er til snak.

Fra : Jubii

Dato : 28-07-07 06:00

> [...]
> lejekontrakten på dette sene tidspunkt d.d.28/7, således at et hundehold
> enten kan begrænses eller helt forbydes ?

Normalt skrives det i en husorden. Og en husorden kan laves om fra minut
til minut.
I loven er der ikke noget forbud mod at give lejer større rettigheder end
loven påbyder, der tales alene om rettigheder der pålægger lejeren større
forpligtelser eller giver lejeren mindre rettigheder end angivet i loven.

Du kunne gøre opmærksom på at du senere kunne opsige dem af følgende
anledning.
Vedrørende god skik og orden.:
§ 79 a. En lejer kan pålægges retsfølger efter § 79 b, når lejeren i
følgende tilfælde udøver adfærd, som er til gene for ejendommen, udlejer,
dennes ansatte, lejere i ejendommen eller andre, der lovligt færdes i
ejendommen:
8) Når lejerens husdyr er til væsentlig gene for de pågældende personer på
grund af støj, lugt, uhumskhed eller fare- eller frygtfremkaldelse.

For at denne regel kan have effekt skal du give dem en advarsel om at hvis
dyrerne skaber frygt vil de, lejerne, kunne opsiges, hvis de fortsat giver
anledning til frygt m.m. efter du har advaret dem.

Tolkningen må være at du ikke kan forbyde dem at anskaffe en rottweiler
hver, men at du kan advare dem om følgerne af manglende god skik og oreden.

Spørgsmålet er så om du kan lave en husorden hvor du forbyder husdyrhold
eller hvordan du vil udforme det, og om det vil mindske virkningen af
tilladelsen i kontrakten.

Snak om hvor farlig en rottweiler er eller ikke er, må henvises til en anden
gruppe.

Fra : lasse

Dato : 28-07-07 10:56

"Tage Hansen" <tage-hansen@tele.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hurtigt svar udbedes....
> Hej i gruppen.
[klip]
> Nu ville jeg spørge i gruppen, om jeg er i stand til at ændre
> lejekontrakten på dette sene tidspunkt d.d.28/7, således at et hundehold
> enten kan begrænses eller helt forbydes ?
> Hansen

Hvis kontrakten er underskrevet af begge parter er udgangspunktet, at du
ikke ensidigt kan ændre indholdet. Heller ikke ved at lave en husorden,
lejekontraktens bestemmeler har forrang frem for en husorden, ihvertfald så
længe der er tale om indskrænkninger i lejerens retsforhold.
Ønsker du at ændre bestemmelsen om husdyrhold må du opsige den nuværende
kontrakt og foreligge dem en ny hvor punktet er ændret. De vil så kunne
vælge at fortsætte på de ændrede vilkår eller fraflytte klubværelserne.
Lidt omstændigt måske, men aftaleloven er ret klar mht. at aftaler skal
holdes når de er indgået.

Lasse

Fra : Jørn

Dato : 29-07-07 02:10

Lasse skrev bla...

> Hvis kontrakten er underskrevet af begge parter er udgangspunktetindgået.
klip]

Nu er kontrakten tilfaeldigvis kun underskrevet paa mit eksemplar af begge
kontrakter....og kun med deres underskrifter, jeg har intet sted selv
underskrevet noget..
det goer altsa en forskel kan jeg forstaa.

Undskylder de forkert indsatte bogstaver, dette tastatur har fejl i nogle
bogstavsanslag..
Hansen