Dispensationsregler for andelsboligbyggeri
Fra : Sorteper

Dato : 27-07-07 12:47

Eksempel:
2 andelshavere ønsker hver især at opførre et redskabsskur i haven, som de
har fået brugsretten til. Den ene andelshaver ønsker et skur på 10
kvadratmeter og den anden andelshaver ønsker et skur på 12 kvadratmeter. De
har begge fået tilladelse til at bygge deres skure af andelsboligafdelingen
ved en afstemning til en generalforsamling. Næste skridt er så at få en
dispensation fra Kommunens Byg & Teknik afdeling.
Derfor dette spørgsmål:
"Skal personen som ønsker et 10 kvadratmeter skur ikke søge om dispensation
på lige fod med personen, som ønsker et 12 kvadratmeter skur?"

Jeg har allerede forsøgt at få et svar fra den person på Kommunen, som
sidder med dette fagområde. Men han svare i øst og vest, og henviser til
andre personer som gør det samme ???
Bør jeg snakke med Borgmesteren eller måske skrive til boligministeriet
eller ... Ja, jeg er syv sind!

Fra : JBH

Dato : 27-07-07 13:22

"Sorteper" <cybercity@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "Skal personen som ønsker et 10 kvadratmeter skur ikke søge om
> dispensation på lige fod med personen, som ønsker et 12 kvadratmeter

Umiddelbart nej, da småhusreglementet tillader op til 2 bygninger a max 10m2
i forbindelse med enfamiliehuse.

http://www.ebst.dk/BRS98_11_ID416/0/54/0

Bygningen på over 10m2 må der skulle dispenseres for

mvh
JBH

Fra : Sorteper

Dato : 27-07-07 13:40

> [...]
> 10m2 i forbindelse med enfamiliehuse.
>
> http://www.ebst.dk/BRS98_11_ID416/0/54/0
>
> Bygningen på over 10m2 må der skulle dispenseres for

Der drejer sig ikke om selve godkendelsen, som gives ud fra afstand til skel
osv. men i stedet en dispensation til at afvige fra nogle lokale regler som
gælder for netop den pågældende matrikelnummer. Matrikelnummeret som er
fælles for hele andelsområdet, og som planlæggerne hos kommunen, har lavet
nogle restriktioner for. Nogle specielle restriktioner som tilhøre en
bestemt sværhedsgrad som igen er kategoriseret under bestemte betegnelser.
Godkendelsen som du nævner kommer efter dispensationen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-07-07 14:17

JBH wrote:

> Umiddelbart nej, da småhusreglementet tillader op til 2 bygninger
> a max 10m2 i forbindelse med enfamiliehuse.

Den regel gælder næppe her, da ejeren af matriklen er
andelsboligforeningen, og der er derfor ikke tale om enfamiliehuse.

Til OP: hvorfor ikke bare lade andelsboligforeningen søge om
byggetilladelse til begge skure? Så må kommunen finde ud af reglerne,
herunder om 10m2 gør en forskel i forhold til 12m2.

Det er ikke den enkelte andelshaver, som skal have tilladelse af
kommunen, men ejeren af grunden som er andelsboligforeningen (der så kan
give den enkelte andelshaver fuldmagt til at søge på deres vegne, men
det er en praktisk foranstaltning).

Fra : Sorteper

Dato : 28-07-07 14:30

Hej Jesper

Endelig et svar der er til at forstå. Tak for det.

Så hvis jeg må formulere det du skriver lidt anderledes, så skriver du, at
der altså ikke er forskel på et 10 eller 12 kvadratmeter skur i denne første
fase. Er det ikke rigtig forstået?

Eksempel:
En ny andelboligforening bliver bygget. I forbindelse med byggeriet bygger
bygherren - uden bestyrelsens godkendelse og/eller den kommunale
dispensation - et ekstra fritliggende 10 kvadratmeter skur i en af
andelsboligernes have. Naboen til dette byggeri får bestyrelsens
godkendelse, og bygger derefter et 12 kvadratmeter skur.
Nu får kommunen så adskillige anmeldelser fra andelshavere, som mener, at
skuret på 12 kvadratmeter er ulovligt opført. Og denne andelshaver bliver
efterfølgende bedt om straks at få skuret godkendt. Men nu nægter
bestyrelsen pludselig, at have givet sin accept på byggeriet. Derfor kan
andelshaveren heller ikke få den Kommunale godkendelse. Andelshaveren gør
alle andelshavere opmærksom på problemet, men ingen støtter den forurettede
andelshaver. Efter ca. 2 måneder stilhed modtager andelshaveren (med 12
kvadratmeter skuret) et brev fra afdelingens advokat. I brevet beder
advokaten ham udfylde en dispensationsansøgning og returnere den til
advokaten, som så vil søge kommunen. Dette kan ses som en venlig
håndsrækning, men skal naboen med de 10 kvadratmeter ikke havde den samme
dispensation? De har jo bygger på det samme matrikelnummer under de samme
lokale restriktioner?!

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-07-07 14:45

Sorteper wrote:

> Så hvis jeg må formulere det du skriver lidt anderledes, så
> skriver du, at der altså ikke er forskel på et 10 eller 12
> kvadratmeter skur i denne første fase. Er det ikke rigtig
> forstået?

Det aner jeg intet om. Min pointe var den simple at lade kommunen finde
ud af hvad der er gældende ret ved at søge om byggetilladelse til begge
skure...

Fra : Sorteper

Dato : 28-07-07 15:13

> Det aner jeg intet om. Min pointe var den simple at lade kommunen finde ud
> af hvad der er gældende ret ved at søge om byggetilladelse til begge
> skure...

Du skriver; "begge skure". Og det er netop det der er mit problem.

Hvorfor fokusere bestyrelsen kun på det ene skur og ikke det andet? Er det
lovligt, at bestyrelsen udsætter en andelshaver for en sådan åbenlys
forskelsbehandling? Og er det ikke forkert, at de gemmer sig bag argumentet,
at det ene skur er 2 kvadratmeter større end det andet, når der ikke er tale
om selve placeringen, men i stedet dispensationen.